Porselen Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 Ei jeg kjenner har blitt sammen med fetteren sin, jeg bare lurte på hvor sosialt godtatt dette er.. Hva synes dere om at søskenbarn blir sammen? Jeg kan ikke si at jeg vet hva jeg skal synes om det. Prøver jo å være forståelsesfull, men jeg føler at det er noe rart med det. Det er litt merkelig å være med de to sammen, siden jeg kjente begge da de "bare" var fetter og kusine..
Gjest AAG Skrevet 21. desember 2009 #2 Skrevet 21. desember 2009 Ei jeg kjenner har blitt sammen med fetteren sin, jeg bare lurte på hvor sosialt godtatt dette er.. Hva synes dere om at søskenbarn blir sammen? Jeg kan ikke si at jeg vet hva jeg skal synes om det. Prøver jo å være forståelsesfull, men jeg føler at det er noe rart med det. Det er litt merkelig å være med de to sammen, siden jeg kjente begge da de "bare" var fetter og kusine.. Så lenge folk bruker prevansjon så syns jeg godt man kan være sammen med sine søsken for min del. - Overgrip og lignende skal selvfølgelig ikke forekomme, men nå snakker jeg altså om normale forhold mellom gjevn-modne personer. Samfunnet har en tendens til å være fryktelig opptatt av enkeltpersoners privatliv. Nei, at noen som er i nær slekt har sex er ikke naturlig. Men det er heller ikke naturlig å ha sex med prevansjon i utgangspunktet. Syns folk skal kose seg å leve livene sine slik de selv vil! Er du ikke enig?
Vulpes Skrevet 21. desember 2009 #3 Skrevet 21. desember 2009 Jeg synes det er veldig rart... Det må jeg bare ærlig innrømme. I hvert fall om man har vokst opp sammen. Jeg kunne aldri tenkt meg å bli sammen med en fetter!
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 21. desember 2009 #4 Skrevet 21. desember 2009 Jeg synes det er ekkelt og hadde ikke lagt skjul på det hvis jeg måtte møte de sammen. Jeg kunne aldri blitt seksuelt tiltrukket av en i slekten min..
Vulpes Skrevet 21. desember 2009 #5 Skrevet 21. desember 2009 Jeg synes det er ekkelt og hadde ikke lagt skjul på det hvis jeg måtte møte de sammen. Jeg kunne aldri blitt seksuelt tiltrukket av en i slekten min.. ...jeg hadde derimot lagt skjul på det om jeg møtte dem. De gjør ikke noe ulovlig, og det skader da ikke meg på noen måte. Og har de det fint sammen er vel det bra. Jeg synes bare det er rart. Hadde de spurt meg hva jeg tenkte hadde jeg derimot vært ærlig.
Gjest AAG Skrevet 21. desember 2009 #6 Skrevet 21. desember 2009 (endret) Selvom dere ikke hadde vært konfortable med det, hvorfor skal dere utrykke det ovenfor noen som trives med det? - Det syns jeg er veldig respektløst. Hvis to stykker er glad i hverandre og har funnet hverandre, trenger du ikke å syns at det er vakkert, men det er uansett DERES sak og deres lykke. Til tonje: Ser du spesifiserte :)Spiller det noen rolle om det hadde vært et søsken parr da? (og dermed ulovlig). Gir det deg en større rett til å "si ifra"? Endret 21. desember 2009 av AAG
Gjest Vilma Skrevet 21. desember 2009 #7 Skrevet 21. desember 2009 Jeg synes det er ekkelt og hadde ikke lagt skjul på det hvis jeg måtte møte de sammen. Jeg kunne aldri blitt seksuelt tiltrukket av en i slekten min.. Jeg lurer litt på hvordan du ikke ville lagt skjul på det?
Vulpes Skrevet 21. desember 2009 #8 Skrevet 21. desember 2009 Til tonje: Ser du spesifiserte :)Spiller det noen rolle om det hadde vært et søsken parr da? (og dermed ulovlig). Gir det deg en større rett til å "si ifra"? Hadde det vært et søskenpar hadde jeg opplevd det som enda rarere, og sannsynligvis ganske ekkelt!! Si ifra..? Til hvem? Er de begge voksne trenger da ikke jeg å si ifra til noen... Men hadde de snakket med meg, og fortalt at de var søsken, hadde jeg nok reagert ja. Mest med vantro, sjokk og forvirring.
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 21. desember 2009 #9 Skrevet 21. desember 2009 Fordi det er bevist at barn mellom fetter og kusine ofte blir født med defekt. Med mindre man er kastrert er ingen prevensjon 100%, slik setter de andres liv i fare. Jeg synes det tyder på feil mora.
Gjest Vilma Skrevet 21. desember 2009 #10 Skrevet 21. desember 2009 Fordi det er bevist at barn mellom fetter og kusine ofte blir født med defekt. Med mindre man er kastrert er ingen prevensjon 100%, slik setter de andres liv i fare. Jeg synes det tyder på feil mora. Jeg lurer forsatt på hvordan du ville gjort det jeg? Så hyggelig å se dere igjen, men fy dere er ekle da? Eller skal du prøve å snakke de til (din) fornuft?
Gjest AAG Skrevet 21. desember 2009 #11 Skrevet 21. desember 2009 (endret) Fordi det er bevist at barn mellom fetter og kusine ofte blir født med defekt. Med mindre man er kastrert er ingen prevensjon 100%, slik setter de andres liv i fare. Jeg synes det tyder på feil mora. Om man mot formodning skulle fått barn selv med prevansjon er det alltid mulig å ta abbort Jeg syns det "tyder på feil moral" når man blander seg i andre menneskers kjærlighetsliv, når de ikke gjør noe for å provosere eller skade deg. Endret 21. desember 2009 av AAG
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 21. desember 2009 #12 Skrevet 21. desember 2009 Jeg er absolutt ikke imot abort, men det er garantert det tynneste grunnlaget for abort jeg har hørt. Jeg ville sagt ifra tydelig og antageligvis stoppet å henge med personen,. Hvis det var noen tilfeldige jeg ikke kjente, kunne jeg ikke brydd meg mindre. Jeg har ingen ekle umoralske i den ganske så store vennekretsen min så tror ikke det blir noe problem. Vi vil ha pene babyer:) Verden er skapt på den måten, derfor synes jeg det er galt som mye annet er.
Gjest Elfrida Skrevet 21. desember 2009 #13 Skrevet 21. desember 2009 Sex mellom fetter og kusiner er lov, og det er IKKE incest. De kan gifte seg og få barn hvis de ønsker det. Det er veldig mange søskenbarn som ikke kjenner hverandre spesielt godt eller noe som kan minne om søskenforhold. I mange tilfeller er de fjernere fra hverandre enn nabobarna. Og risikoen for misdannelser på barna er ikke særlig stor.
Harlekin Skrevet 21. desember 2009 #14 Skrevet 21. desember 2009 Fordi det er bevist at barn mellom fetter og kusine ofte blir født med defekt. Med mindre man er kastrert er ingen prevensjon 100%, slik setter de andres liv i fare. Jeg synes det tyder på feil mora. Hvor har du hørt det? Jeg har bare hørt at det er fare for defekter hos barn av bror og søster.
Vulpes Skrevet 21. desember 2009 #15 Skrevet 21. desember 2009 Det er veldig mange søskenbarn som ikke kjenner hverandre spesielt godt eller noe som kan minne om søskenforhold. I mange tilfeller er de fjernere fra hverandre enn nabobarna. Snakker du om søskenbarn (kusine/fettere) eller søsken (søster/bror) nå? Jeg har i hvert fall en fetter jeg ikke kjenner i det hele tatt. Har møtt dem så vidt det er da vi var veldig små. Jeg kunne likevel aldri tenkt meg å bli sammen med ham (synes det er ubehagelig bare det å tenke på hvorvidt jeg kunne tenkt meg det :gjeiper: ). Så for meg blir det rart uansett.
Gjest Elfrida Skrevet 21. desember 2009 #16 Skrevet 21. desember 2009 Snakker du om søskenbarn (kusine/fettere) eller søsken (søster/bror) nå?Jeg snakker om kusine/fetter. Søsken blir noe annet. Jeg kan heller ikke i min villeste fantasi tenke meg å ha meg med fetteren min, men at det i enkelte tilfeller skjer at en fetter og kusine (eller fetter og fetter etc..) finner hverandre, syns jeg ikke er så rart.
Vulpes Skrevet 21. desember 2009 #17 Skrevet 21. desember 2009 Jeg snakker om kusine/fetter. Søsken blir noe annet. Jeg kan heller ikke i min villeste fantasi tenke meg å ha meg med fetteren min, men at det i enkelte tilfeller skjer at en fetter og kusine (eller fetter og fetter etc..) finner hverandre, syns jeg ikke er så rart. Hmm. Jeg synes ikke det er rart at det skjer, mtp på hvor mange mennesker det er på jorda og hvor mye rart som skjer hver dag. Men jeg synes det er rart at noen klarer å bli forelsket i et søskenbarn, og jeg hadde syntes det var rart om jeg hørte om et enkelttilfelle eller møtte noen. Hvis det ga noen mening, haha.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #18 Skrevet 21. desember 2009 Ekteskap mellom söskenbarn er helt lovlig og om det ikke er mange slike par gjennom flere generasjoner i en familie er det ikke noe farligere enn for et hvilket som helst annet par á fá barn. Kong Olav V var forresten í sinw tid gift med sin kusine.
Elvira :) Skrevet 21. desember 2009 #19 Skrevet 21. desember 2009 Jeg kjenner fetter og kusine som giftet seg og fikk barn, ingenting rart ved det når det gjaldt dem.
Kosemose Skrevet 21. desember 2009 #20 Skrevet 21. desember 2009 Det er da ikke så uvanlig at søskenbarn hooker opp, i kongefamiliene er da nesten alle i slekt på samtlige sider, eller se på mange av våre nye landsmenn. Det er verken ulovlig eller farlig så lenge det ikke er snakk om at hele familien kun får barn innad i familien i flere generasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå