Gå til innhold

VEDFYRING


Jinx

Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe inn litt ved

til vinteren.. En gang tidligere har jeg bestilt en favn,

og betalte 11-1200, for dårlig bjørkved..

(Mulig den ikke var helt tørr..??)

Men nå sies det at ved er blitt så dyrt..

Så hva er dyrt ?

Og hva er rimelig ved ?

Ser på Plantasjen at de selger 40 liters

sekker med bjørkved til 39.50,-

Er det rimelig ?

Å hva koster en favn med ved sånn i gjennomsnitt ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sist vinter fikk vi rimelig ved - 400 kr kubikken - ok blandingsved (en favn er vel 1,3 kubikk?). I vår var prisen 800 kr for en favn ren bjørkeved, men vi hadde en billig forhandler, i forhold til mange andre. Dette var på Østlandet.

Har forhørt meg om priser lenger nord i landet nå - der tar de 1200 - 1500 kr for en favn. I alle fall de jeg har hatt kontakt med.

39,90 for 40 liter er vel ikke så verst (1000 kr kubikken cirka), synes å huske at det kostet fra 60-80 kroner i vår. Men kanskje det var 60 og 80 liters sekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D

Jeg får vel ta meg en liten ringe runde..

Men det er vel Bjørka som er best ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørk er bra, men du fyrer godt på blandingsved også - og det er billigere. Det viktigste er at veden er skikkelig tørr.

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Rogn er faktisk aller best, men det får du nok ikke kjøpt i stort/rent.

Unngå for all del gran dersom du har åpen peis. Granved spruter gnister som kan skade golvet rundt/antenne brann.

Prisen for blandingsved er såpass mye lavere enn bjørkeved at det lønner seg stort å kjøpe blanding.

Så får du heller rive i en sekk "pen peisved med hvit bjerkebark med sorte prikker" dersom du skal bruke veden til pynt :ler:

Revetispa

som har egen vedskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vær glad for det Jinx, for med åpen peis blir det mye kos og lite varme!

Peisovner gir litt av hvert: Lukket ovn med god varmeeffekt, og åpne flammer dersom du lar døra stå åpen.

... men jeg også ønsker meg åpen peis...

Jeg brenner først og fremst ved i ovnen, men ett og annet søppel blir med i sluket. Her jeg bor har vi rimelig gode søppelsorteringsordninger, så det er ikke veldig aktuelt å brenne søppel her omkring.

Ikke sant Suz? :vinke:

Hva slags søppel kan en med fordel brenne i ovnen i stedet for å sende på fyllinga/til sortering/til fyringsanlegg?

Og hva skal en ikke legge i ovnen?

*Ønsker meg dunk for plast jeg, så kan restavfallet gå i småsamler'n*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Vi er så heldige at vi får ved vi!

Broren til sambo selger ved (og hogger og kapper og alt).

Men det er jo stor forskjell i pris blandingsved og ren bjørk.

I år tror jeg til og med prisen for bjørk er enda dyrere da det er mindre av den pga av all hogsten i fjor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et innslag på TV om at det hugges veldig mye ved i år pga forventning om høye strømpriser og med forrige vinter friskt i minne. Dersom høsten blir helt normal blir kanskje ikke strømprisene fullt så høye som vi frykter, og sansynligheten for at det skal bli en like kald vinter er ganske lav. Derfor mente de at det kommer til å være myyye ved til overs, og at prisene kommer til å synke utover vinteren. Kan være noe å huske på...

Selv har vi hugget tre store trær i hagen, så vi har så mye vinterved vi trenger. Fyrer ellers med olje, men sper på med ved når vi skal kose oss eller når det er ekstra kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brenner først og fremst ved i ovnen, men ett og annet søppel blir med i sluket. Her jeg bor har vi rimelig gode søppelsorteringsordninger, så det er ikke veldig aktuelt å brenne søppel her omkring.

Ikke sant Suz? :vinke:

Hva slags søppel kan en med fordel brenne i ovnen i stedet for å sende på fyllinga/til sortering/til fyringsanlegg?

Og hva skal en ikke legge i ovnen?

*Ønsker meg dunk for plast jeg, så kan restavfallet gå i småsamler'n*

Ok jeg tar utfordringa!

Først av alt så har vi ikke plastretur her fordi vi må kjøre plasten til vestlandet hvor den sorteres, før den så kjøres tilbake til østlandet (to ulike plasser) forbrenning/energigjenvinning (det som ikke kan brukes) og gjenvinning.

Slik det er i dag vil det være mer miljøbelastende og kostbart for forbrukeren å sortere ut plasten i området her framfor å kaste den med restavfallet som forbrennes/energigjenvinnes.

Du kan godt brenne kartonger og slikt i ovnen, potetskall og annet grønt (som ikke er for vått ) kan du faktisk også godt brenne.

Det finnes så vidt jeg vet ikke noen regulativer som sier noe om hva du har lov til å brenne i ovnen din innendørs, men det er lurt å tenke over hvor mye røyk og avfall det legger av seg i pipa (og lipper ut på naboen). Tenk selvfølgelig også eksplosjonsfare - ikke putt inn metall, glass og spraybokser f.eks.

Skal du dessuten brenne noe annet enn ved må du passe på at det er full fyr i ovnen slik at det ikke ligger og ulmer - ulmebrenning er ikke å anbefale i noe tilfelle fordi det avgir mye sot og kan i siste instans tette mye av pipa og føre til pipebrann. Mye sot gjør det også nødvendig å rense ovnen oftere.

Brenn med mye luft for maks forbrenning og ikke snør igjen trekken slik at du får mye sot.

Ikke bare driver jeg med søppel, men pappa'n min har vært feier :oops:

Suzy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å brenne potetskrell motvirker faktisk sot i pipa :)

Ellers passer jeg på brenne papiravfall med sensitive opplysninger, sånn at ingen finner det i søppla. Melkekartongkubber brenner også fint, men det blir mye aske, så jeg holder meg til ved og potetskrell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å brenne potetskrell motvirker faktisk sot i pipa :)

Helt korrekt - skulle ha utdypet det når jeg sjkrev at det var bra å brenne :lol:

Suz :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran er opptenningsved, mens bjørk er brenne-lenge-ved fordi vedtypen har større tetthet. Så selv om bjørk koster mer i innkjøp, så kan det hende du får like mye varme ut av de to slagene pr prisenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En favn ved tilsvarer 2400 liter, det vil si 60 40-literssekker, eller 40 60-literssekker.

Så det blir som regel ganske dyrt å kjøpe i småsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...