Gå til innhold

Når er det glatt?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei, jeg er ei jente som tok lappen i sommer, og er derfor fersk sjåfør. Har hørt om nullføre, og at det er da det er glattest, altså når gradestokken ligger rundt null, stemmer dette? Vet jo selvfølgelig at det kan være glatt uansett grader, men er vel sånn at når gradestokken viser noe, så er det større fare for at det er glatt?

Synes generelt det er vanskelig å vite om det er glatt ute, og da kjører jeg sikkert mye mer forsiktig enn jeg egentlig burde, fordi jeg innbiller meg at det er glatt selv om det kanskje ikke er det... :sjenert:

tja,det vi har lært er at ved +4*C til -4*C er det absolutt glattest. :sjenert:

Skrevet

det er glatt på veien når gradene er pluss 3 ca og nedover...

Skrevet

Har kjørt skadefritt i 20 år, med unntak av den første høsten jeg hadde førerkort. En oktobermorgen skulle jeg ut å kjøre tidlig om morgenen. I løpet av natta hadde det frosset på en tynn ishinne på asfalten. Jeg hadde sommerdekk på bilen. I en sving så slapp grepet, mulig jeg bremset...husker ikke....bilen snurra rundt flere ganger på veien. Heldigvis kom ingen i mot... Da fikk jeg en støkk som fremdeles sitter i.

Så obs obs om senhøsten! Som du er inne på så er ikke prøvebremsing noe du kan stole 100% på, det kan være glatte partier andre steder enn akkurat der du prøvebremser (f.eks ved broer eller i høyden).

Jeg kjører aldri så fort at jeg ikke føler at jeg har kontroll. En usikker og redd sjåfør er ingen god sjåfør....om DU føler at 60 km er mer en høy nok fart på det glatte føre, sving ut på en rasteplass og slipp andre forbi. Det hender jeg gjør det også, synes det er myyye bedre å fortsette turen i mitt eget tempo uten å føle presset fra bilen(e) bak :jepp:

"Planlegg" svingene, bruk girene istedet for å bremse på glatt føre.

Det høres ut som om du er en reflektert "fersk" sjåfør! Fortsett med det! Better safe than sorry! :)

Skrevet
Trodde opplæring av dette var obligatorisk på glattkjøringskurset jeg, eller selvfølge.

På glattkjøringa lærer man hovedsaklig å håndtere bilen når det er glatt. Det er litt vanskelig å lære elevene hvordan de skal vurdere is, temepraturer osv, når kurset foregår på en bane, gjerne om sommeren.

Dette er ting som kun kommer med erfaring, så i starten bør man gjøre hyppige, lette bremsetester hver gang man er usikker, så lærer man etterhvert å vurdere det fortløpende. Hold deg til ett tempo du er komfortabel med, så får du heller slippe forbi de som er utålmodige.

Vær ops på at når det er minusgrader er det nesten alltid speilglatt foran kryss, rundkjøringer, forgjengerfelt og alle slags utkjøringer. Helt blanke, mørke feilter i veibanen betyr som regel at det er is, siden bar asfalt alltid har noe struktur.

Ligger temperaturen rundt null bør du også passe deg for veier som krysser eller går langs elver og bekker. Er du ute og kjører, og ser at det slutter å sprute slaps fra hjulene på lastebiler ol, betyr det at temperaturen har sunket fra pluss til minus på kort tid, og da må man regne med nullføre.

Gjest negasjon
Skrevet
Hei, jeg er ei jente som tok lappen i sommer, og er derfor fersk sjåfør. Har hørt om nullføre, og at det er da det er glattest, altså når gradestokken ligger rundt null, stemmer dette? Vet jo selvfølgelig at det kan være glatt uansett grader, men er vel sånn at når gradestokken viser noe, så er det større fare for at det er glatt?

Synes generelt det er vanskelig å vite om det er glatt ute, og da kjører jeg sikkert mye mer forsiktig enn jeg egentlig burde, fordi jeg innbiller meg at det er glatt selv om det kanskje ikke er det... :sjenert:

Jeg er også en snus fornuft på veiene...men jeg har syndet når bilen har gitt gass omtrent av seg selv.

Det er glatt på alfalt og på alle veier, men noen ganger kan det være verre. Jeg er også sånn at jeg nesten må stoppe bilen for å se på term om det er under nullføre på langtur. Men det hender jeg glemmer det, og bare kjører etter teft og forhold hvis det er fine veier. Jeg liker ikke bykjøring, egentlig burde jeg hatt forbud for det, men det har gått bra. Jeg har ikke bil nå, og ser ikke hensikt med å en bil i en by...det er billigere å leie en bil.

Når andre enn meg selv kjører, sitter jeg og bremser. De fleste sjåfører hater å sitte på med andre, så ikke hør på dem i alle fall.

Stol på deg selv og kjør etter forholdene. Dette klarer du. :)

Skrevet
Trodde opplæring av dette var obligatorisk på glattkjøringskurset jeg, eller selvfølge.

På glattkjøring lærer man seg hvordan man skal agere NÅR det er glatt - og ikke om når det er glatt eller ikke. På glattkjøring er poenget at det skal være glatt og ikke variert føre.

Skrevet

Mkay, bare jeg som hadde glattkjøring med mye teori da. De lærte oss alt om bremsetesten o.l.

Det med å kunne dette i praksis er jeg enig med Glør om, du lærer så lenge du lever.

Gjest negasjon
Skrevet

Selve glattkjøringskurset burde vært en større del av kjøreopplæringa og det burde vært gratis siden det kan forhindre så mange ulykker.

Mange unge menn øver seg på vinteren på øde områder uten fare for annen trafikk, men det er et fåtall som har mulighet for det.

Skrevet

Dersom jeg er usikker på føret tar jeg meg en kjapp tur på veien før jeg kjører, og merker selvsagt fort om det er glatt. Tar også en kjapp bremsetest. Dessuten merker jeg det dersom bilen sklir på føret, f.eks. i en sving. Og når det er glatt, så er det viktig å tenke over hvilken fart man har på bilen - mao kjør etter forholdene.

Gjest Gjesteheia
Skrevet

Det kan være svinaktig glatt når temperaturen ligger under -15,

jeg ble fortalt at saltet mister sin effekt da.

Det merkes godt her på Østlandet nå, jeg var ute og kjørte en tur på formiddagen i dag, skikkelig sleaføre! :haar:

Gjest Fropessor Snurre
Skrevet

Jeg merker at det er glatt når rattet ikke følger hjulene, eller omvendt. Da må man kjøre forsiktig og litt under fartsgrensen. Så får heller de fartsgale rase forbi.

Skrevet

Gi blanke i de utålmodige tullingene som ligger bak og presser når det er fare for at det er glatt. Så lenge du kjører til side og slipper dem forbi når du har mulighet til det, så kan du med god samvittighet kjøre akkurat så sakte som du føler deg komfortabel med. Better safe than sorry!

Det eneste rådet jeg kan komme med er å ofte teste bilen litt i lav fart og når du har litt marginer å gå på. Bremsetesting (sammenlign glatta med tilsvarende bremsetest på tørr asfalt, godt vinterføre o.l.), kjøre litt raskere enn det som virker helt trygt i knappe svinger når du har gode marginer (jeg pleier å trå litt ekstra på gassen om jeg er helt alene i rundkjøringer o.l., da merker jeg fort om ikke bilen svarer helt som normalt), og lignende.

Skrevet

Dere som klager på at mange kjører uforsvarlig fort når dere selv mener det er glatt. Har dere noen gang tenkt på at dere har dårlige dekk/dårlig bil? Jeg har selv en eldre bil med bakhjulstrekk og litt dårlige dekk, så jeg kjører veldig pent så fort det blir glatt.

Vi har også en helt ny bil med svært gode dekk, Hakka7, noe som utgjør en enorm forskjell. Gode dekk på vinterføre er veldig vesentlig, og det er enorm forskjell fra billige til dyre dekk. Det at du føler at det er glatt betyr kanskje bare at du har begynt å få dårlige dekk.

Jeg mener selvsagt ikke at dette gjør noe til eller fra, men bare som et forsvar for de som dere mener kjører til tider uforsvarlig...

Skrevet
Dere som klager på at mange kjører uforsvarlig fort når dere selv mener det er glatt. Har dere noen gang tenkt på at dere har dårlige dekk/dårlig bil? Jeg har selv en eldre bil med bakhjulstrekk og litt dårlige dekk, så jeg kjører veldig pent så fort det blir glatt.

Vi har også en helt ny bil med svært gode dekk, Hakka7, noe som utgjør en enorm forskjell. Gode dekk på vinterføre er veldig vesentlig, og det er enorm forskjell fra billige til dyre dekk. Det at du føler at det er glatt betyr kanskje bare at du har begynt å få dårlige dekk.

Jeg mener selvsagt ikke at dette gjør noe til eller fra, men bare som et forsvar for de som dere mener kjører til tider uforsvarlig...

Jeg mener at de kjører uforsvarlig i det sekund de tror at alle andre har samme forutsetninger som de har selv og derfor bør presses opp i den farten de selv er komfortabel med å holde.

Skrevet

Det er selvsagt uforsvarlig, helt enig. Jeg siktet til dem som kjørte fortere enn dere selv, altså som kjører forbi. De som ligger og presser på folk er selvsagt en helt annen rase. Beklager den dårlige formuleringen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...