Gå til innhold

Når er det glatt?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente som tok lappen i sommer, og er derfor fersk sjåfør. Har hørt om nullføre, og at det er da det er glattest, altså når gradestokken ligger rundt null, stemmer dette? Vet jo selvfølgelig at det kan være glatt uansett grader, men er vel sånn at når gradestokken viser noe, så er det større fare for at det er glatt?

Synes generelt det er vanskelig å vite om det er glatt ute, og da kjører jeg sikkert mye mer forsiktig enn jeg egentlig burde, fordi jeg innbiller meg at det er glatt selv om det kanskje ikke er det... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få bilen på et sted hvor du kan bremse litt brått. Få hastigheten opp i minst 30 km-t og bråbrems. Sklir du er det glatt! Pass på at du ikke kan skade andre biler når du gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar! Det der har jeg faktisk gjort et par ganger, visste ikke at det var vanlig... :fnise: Men selv om det ikke er glatt akkurat der jeg prøver dette, så kan det jo være glatte felter senere... Og så da tenkte jeg at kanskje jeg kunne bruke temperaturen som en liten pekepinn på hvor forsiktig jeg skulle kjøre...? Ikke at jeg bare ser på temperaturen altså, men som en del av hele vurderingen om hvor forsiktig jeg skal kjøre... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ei jente som tok lappen i sommer, og er derfor fersk sjåfør. Har hørt om nullføre, og at det er da det er glattest, altså når gradestokken ligger rundt null, stemmer dette? Vet jo selvfølgelig at det kan være glatt uansett grader, men er vel sånn at når gradestokken viser noe, så er det større fare for at det er glatt?

Synes generelt det er vanskelig å vite om det er glatt ute, og da kjører jeg sikkert mye mer forsiktig enn jeg egentlig burde, fordi jeg innbiller meg at det er glatt selv om det kanskje ikke er det... :sjenert:

Det er i alle fall veldig glatt nå, var en tur på Svinesund i går (av alle dager, selvfølgelig ;) ) og på veien hjem så jeg flere biler som hadde snurret rundt pga. underkjølt regn.

Kjør sakte, jeg kjørte i 60 hele veien fra Son til Oslo.

Ikke veldig typisk kjøremønster for meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i alle fall veldig glatt nå, var en tur på Svinesund i går (av alle dager, selvfølgelig ;) ) og på veien hjem så jeg flere biler som hadde snurret rundt pga. underkjølt regn.

Kjør sakte, jeg kjørte i 60 hele veien fra Son til Oslo.

Ikke veldig typisk kjøremønster for meg :ler:

Hehe ja tror nok kanskje jeg irriterer en og annen erfaren billist der jeg ligger å putrer for meg selv under fartsgrensa... :fnise: Jeg ligger som regel litt over fartsgrensa, men om jeg blir usikker på om det er glatt, kjører jeg heller litt for sakte enn litt for fort... :sjenert: Men om jeg skulle lage kø bak meg på en liten vei, kjører jeg alltid til siden og slipper forbi!

Trodde opplæring av dette var obligatorisk på glattkjøringskurset jeg, eller selvfølge.

Så de to - tre timene på glattkjøringsbanen gjorde deg til en ekspert på vinterføre altså. Jaja, det gjorde det nå ikke for meg. Jeg tok lappen i vår/sommer, og har derfor ikke fått øvd meg noe på glattkjøring utover den ene gangen, og det ble i grunn ikke snakket så mye om heller. Derfor jeg lurer på om noen mer erfarne billister har noen gode tips i forhold til å beregne hvor glatt det faktisk er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja tror nok kanskje jeg irriterer en og annen erfaren billist der jeg ligger å putrer for meg selv under fartsgrensa... :fnise: Jeg ligger som regel litt over fartsgrensa, men om jeg blir usikker på om det er glatt, kjører jeg heller litt for sakte enn litt for fort... :sjenert: Men om jeg skulle lage kø bak meg på en liten vei, kjører jeg alltid til siden og slipper forbi!

Ja, det er verdt det om man kommer helskinnet fram ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er verdt det om man kommer helskinnet fram ;)

Jepp, er det jeg tenker og! Og om noen skulle bli utålmodige er det tross alt bedre at de må bruke et par minutter lengre, enn at de blir stående lenge fordi jeg kræsjer, eventuelt lager kjedekollisjon eller noe. Ihvertfall det jeg tenker hvis folk begynner å stresse meg bak. Folk stresser nå bak meg til vanlig også, selv om jeg ligger 5 km over fartsgrensa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er det jeg tenker og! Og om noen skulle bli utålmodige er det tross alt bedre at de må bruke et par minutter lengre, enn at de blir stående lenge fordi jeg kræsjer, eventuelt lager kjedekollisjon eller noe. Ihvertfall det jeg tenker hvis folk begynner å stresse meg bak. Folk stresser nå bak meg til vanlig også, selv om jeg ligger 5 km over fartsgrensa. :)

Det er fort gjort å havne et par kilometer over fartsgrensa, jeg kjenner til den der ;)

Men man må se an litt, i går var det farlig altså. Jeg var på tur ut flere ganger og tilpasset farten etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ei jente som tok lappen i sommer, og er derfor fersk sjåfør. Har hørt om nullføre, og at det er da det er glattest, altså når gradestokken ligger rundt null, stemmer dette? Vet jo selvfølgelig at det kan være glatt uansett grader, men er vel sånn at når gradestokken viser noe, så er det større fare for at det er glatt?

Synes generelt det er vanskelig å vite om det er glatt ute, og da kjører jeg sikkert mye mer forsiktig enn jeg egentlig burde, fordi jeg innbiller meg at det er glatt selv om det kanskje ikke er det... :sjenert:

Syns det er riktig trivelig når det er skikkelig glatt jeg da - Kjører på som bare faen!! ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nullføre er glatt ja. Du kan oppleve at det legger seg en tynn hinne av is på asfalten. Som regel ser du den ikke før du prøver å trå på bremsen og oppdager at den ikke "virker". Dette skjer gjerne på steder med høy luftfuktighet, eller hvis du har væromslag fra kaldt til regn. Tenk deg at det er kaldt om natta, så slår det om og regnet fryser på den nedkjølte asfalten.

En annen ting som er skummelt (og som har sendt meg i grøfta ved et par anledninger) er skikkelig slapseføre. Se for deg 5-10 cm med sørpe mellom hjulsporene og at du så kommer med et hjul eller to oppi sørpekanten. Utrolig lett å få sleng i bilen da, og vanskelig å ta den inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nullsnøen kan også være veldig glatt fordi den er så utrolig våt og sleip. Dette merker du veldig fort når du begynner å kjøre på slikt føre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe ja tror nok kanskje jeg irriterer en og annen erfaren billist der jeg ligger å putrer for meg selv under fartsgrensa... :fnise: Jeg ligger som regel litt over fartsgrensa, men om jeg blir usikker på om det er glatt, kjører jeg heller litt for sakte enn litt for fort... :sjenert: Men om jeg skulle lage kø bak meg på en liten vei, kjører jeg alltid til siden og slipper forbi!

Så de to - tre timene på glattkjøringsbanen gjorde deg til en ekspert på vinterføre altså. Jaja, det gjorde det nå ikke for meg. Jeg tok lappen i vår/sommer, og har derfor ikke fått øvd meg noe på glattkjøring utover den ene gangen, og det ble i grunn ikke snakket så mye om heller. Derfor jeg lurer på om noen mer erfarne billister har noen gode tips i forhold til å beregne hvor glatt det faktisk er ute.

Tror du har missforstått hva en ekspert er. Jeg bare fulgte med i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort gjort å havne et par kilometer over fartsgrensa, jeg kjenner til den der ;)

Men man må se an litt, i går var det farlig altså. Jeg var på tur ut flere ganger og tilpasset farten etterpå.

Ja, synes det er greit å ligge litt over, men råkjører ikke av den grunn!

Syns det er riktig trivelig når det er skikkelig glatt jeg da - Kjører på som bare faen!! ;-))

Hehe, jeg synes bare det er guffent jeg...

Nullføre er glatt ja. Du kan oppleve at det legger seg en tynn hinne av is på asfalten. Som regel ser du den ikke før du prøver å trå på bremsen og oppdager at den ikke "virker". Dette skjer gjerne på steder med høy luftfuktighet, eller hvis du har væromslag fra kaldt til regn. Tenk deg at det er kaldt om natta, så slår det om og regnet fryser på den nedkjølte asfalten.

En annen ting som er skummelt (og som har sendt meg i grøfta ved et par anledninger) er skikkelig slapseføre. Se for deg 5-10 cm med sørpe mellom hjulsporene og at du så kommer med et hjul eller to oppi sørpekanten. Utrolig lett å få sleng i bilen da, og vanskelig å ta den inn igjen.

Takk, var litt sånn jeg tenkte på ja! Har ikke opplevd å få skikkelig sleng på bilen, men kjenner jeg blir skikkelig nervøs når jeg kjenner at det er glatt.

Nullsnøen kan også være veldig glatt fordi den er så utrolig våt og sleip. Dette merker du veldig fort når du begynner å kjøre på slikt føre...

Ok, så da er det altså rundt null som er verst, og da man må passe seg mest. :)

Tror du har missforstått hva en ekspert er. Jeg bare fulgte med i timen.

Du sier at du kan dette etter å ha hatt en glattkjøringstime, fint for deg. Må være greit å lære ting så enkelt. Vi andre får bare øve oss litt til vi har teken på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint for deg, Kjetil S, at du bare kjører på.

Det var en sånn som deg som måkte inn i meg i fjor da det var glatt.

Satte veldig pris på det, absolutt.

Jeg er like hel nå, i hvert fall utenpå...

Til trådstarter: Ikke ha dårlig samvittighet for å "irritere" noen bak deg. Man skal tilpasse farten etter forholdene, og det vil si at man ikke MÅ holde fartsgrensa hvis det viser seg at det er glatt. Det er bedre å komme sent hjem enn å ikke komme hjem i det hele tatt.

Det er ikke gøy å kræsje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter selv vel også at man ikke skal være til unødig hinder for andre. Noe som irriterer meg er de som ligger i 60 i 80-sona fordi de tror det er glatt. De flere biler bak seg uten å vise tegn til å ville slippe noen forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter selv vel også at man ikke skal være til unødig hinder for andre. Noe som irriterer meg er de som ligger i 60 i 80-sona fordi de tror det er glatt. De flere biler bak seg uten å vise tegn til å ville slippe noen forbi.

Uff ja. Slik er det på innfartsveien her ofte, begynner med en gang bakken er fuktig. Da kan man like greit kjøre den gamle veien som har 60-sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha opplevelsen av frontkollisjon friskt i minnet etter null kontroll på glatta så tar jeg det pent.

Om jeg irriterer noen får bare være, det er noe med å føle at man har, og faktisk ha, kontroll over bilen.

Det viktigste er å slippe folk forbi, og kjøre i sitt eget tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...