Gå til innhold

Under 18 og drikke i utlandet

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nei, jeg ville ikke latt 16-åringen min drikke alkohol selv om aldersgrensen i landet vi var i var 16.

Jeg vil "følge loven" som i å ikke bryte den, men jeg vil ikke "følge loven" som i å gjøre alt som er lovlig kun fordi det er lovlig. Derfor ville jeg heller ikke latt en 19-åring drikke alkohol i et land med 21-års grense (og om det var mitt barn, tror jeg virkelig at han/hun i en alder av 19 ville vært smart nok til å avstå fra å drikke selv i dette tilfellet).

Som en sammenligning, ville jeg ikke syntes det var greit at en voksen mann har sex med 12-åringen min om vi drar på ferie til Mexico, selv om det er fullt lovlig der. Og jeg ville ikke latt min 19-årige sønn/datter ha sex med en innfødt på 12, heller.

Hvordan hadde du villet sjekket eller bestemt dette? Fotfølge en myndig person?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I den grad jeg kan kontrollere det; akkurat som i alkohol-saken.

Om 16-åringen min sniker seg ut mens jeg sover og drikker alkohol så har jeg da ingen mulighet til å kontrollere ham heller. Jeg sier hva jeg vil PRØVE Å OPPNÅ, ikke hvilket resultat jeg kan garantere å sitte igjen med.

Skrevet
Kun hvis sekstenåringen er fullstendig tilbakestående og ikke skjønner at forskjellige land har forskjellige regler. Jeg hadde ikke noe problem med det etter at vi hadde vært i Danmark. :)

Enig. Hvis jeg hadde hatt en tilbakestående 16 åring ville jeg ikke latt han drikke i utlandet, men hvis han var frisk så hadde han ikke hatt problemer med å forstå at ulike land har ulike lover :)

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

Virker ikke helt som alle vet hvordan loven er i Norge heller. Det er faktisk ingen som helst lov i norge mot å drikke alkohol, men det er forbud mot å kjøpe det. I land som danmark har man som 15 eller 16 åring lov til å kjøpe alkohol selv. Hvis du lar tenåringen ta ett glass vin med foreldre i danmark, er det like lovlig som i norge. Jeg vil heller at 16-17 åringen min skulle hatt ett sunt forhold til alkohol, og ikke tro at det er greit å bli dritings med en gang h*n er myndig. I usa derimot har de strengt forbud på å kjøpe og å drikke alkohol under 21, i de aller fleste stater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...