lilljan Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Altså jeg ligger å strikke klær med mønster, gjerne litt avansert. Sist jeg strikket det startet jeg litt uuvilkårlig, det gikk i grunn helt fint det, men har i ettertid merket at jeg har strikket hele mønsteret speilvendt. Det gjør forsåvidt ingenting, men det er kanskje en enklere måte å gjøre det på Mønsteret er slik at det i høyre side er satt opp etter hvilken strl. Jeg strikker strl. 4. Skal jeg da starte der? da er det ikke så mye igjen av mønsteret på den siden, skal jeg da strikke de 10 maskene også gå over på neste linje?
Belima Skrevet 20. desember 2009 #2 Skrevet 20. desember 2009 Ja, det er sikkert fint det du sier, men hva trenger du egentlig hjelp til?
lilljan Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2009 Mønsteret er slik at det i høyre side er satt opp etter hvilken strl. Jeg strikker strl. 4. Skal jeg da starte der? da er det ikke så mye igjen av mønsteret på den siden, skal jeg da strikke de 10 maskene også gå over på neste linje? Ja, det er sikkert fint det du sier, men hva trenger du egentlig hjelp til? beklager hvis jeg ikke klarer å spørre riktig, jeg prøver å få en forklaring på hvordan jeg leser mønsteret...
Zzyzx Skrevet 20. desember 2009 #4 Skrevet 20. desember 2009 Altså, jeg går ut fra at du snakker om en mønsterrapport i et slags rutemønster/diagram som sier hvor hver enkelt farge skal være? Du skal begynne der størrelsen sier du skal begynne, men (hele) linja gjentas ut omgangen. Hvor du starter i linja er forskjellig fordi mønsteret skal passe med maskeantallet på alle størrelser. Neste omgang begynner du på neste linje. På sånt som dette er det vanlig å strikke diagrammet fra høyre til venstre og nedenfra og opp. (Det hadde vært eklere hvis vi hadde fått sett diagrammet, for nå er det egentlig bare gjetting.)
lilljan Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. desember 2009 Slik jeg tror det er , skal jeg begynne med noen masker på høyre side, der det står strl 4 år. å skal jeg gå over på venstre side og strikke, men på samme linje. Jeg skal ikke bytte linje før jeg kommer tilbake på høyre side der det står strl 4. Ikke så lett å vise frem mønsteret, tror ikke det er lov heller, men det er gråtassgenser Blir litt bakvendt med å lese fra høyre til venstre og nedenfra og opp
Gjest Vilma Skrevet 20. desember 2009 #6 Skrevet 20. desember 2009 (endret) Du skal lese fra høyre til venstre, nedenfra og opp ja. Du begynner der str står og strikker raden ferdig mot venstre, og begynner på ny rad til høyre. Endret 20. desember 2009 av Vilma
Zzyzx Skrevet 20. desember 2009 #7 Skrevet 20. desember 2009 (endret) Du kan spørre inne på forum.hobbyboden.com, der er det mange som har strikket den genseren. Endret 20. desember 2009 av Zzyzx
Belima Skrevet 20. desember 2009 #8 Skrevet 20. desember 2009 Du kan også spørre på Norsk strikkefoum. Unnskyld, jeg trodde du hadde glemt å legge ut mønsteret til oss. Trodde du mente vi skulle se på det og hjelpe deg ut i fra det. Som sagt over: Alle mønstre begynne fra høyre mot venstre i den str. du skal strikke. Når du har strikket pinnen rundt, så vil det automatisk bli en forsyvning av mønsteret der neste pinne begynner. Troe jeg vet hvilken genser det er. Uansett så skal du strikke fra høyre mot venstre som oppskriften tilsier. Hvis det står i diagrammet f eks at du begynner med 4 blå når du teller maskene og så skal bytte farge for å strikke gress eller vei, så teller du maskene på diagrammet og strikker, teller og bytter farge. Husk på å ikke ha for stram tråd bak, for da blir det ikke pent. Du skal ikke bytte linje før du er rundt og begynner på pinne nr 2.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå