Gå til innhold

Brun saus


Gjest Dallis

Anbefalte innlegg

Gjest Dallandra

Hvordan får jeg til en skikkelig god brun saus som smaker godt og ikke er kornete? Jeg har aldri viet meg til denne kunsten og har lite og dårlig erfaring, men drømmer om å få til en himmelsk saus på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du for mye mel i forhold til fett? Det skal være en glatt blanding, og du må røre hele tiden for at det skal bli jevnt. Deretter har du det over i en kaserolle, sper med god kraft, og gir et oppkok før du lar sausen småkoke litt. Deretter kan du tilsette smakstilsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smelt f.eks 3 spiseskjeer smør i en gryte ( jeg vet ikke hvor mye saus du skal ha) når smøret er smeltet, tar du oppi hvetemel, begynn med 2 spiseskjeer, rør og eventuelt tilsett litt mer hvetemel om nødvendig, konsistensen skal være glatt og passe bløt.

Ha ca 5 - 6 dl vann i et litermål, tøm ca 3 dl i gryta med smør/mel blandingen, bruk visp, og visp til det når kokepunktet. Sausen er nå alltfor tykk, så tilsett mer vann, visp igjen til du når kokepunktet, gjenta til tykkelsen er som du ønsker den.

Ikke glem å vispe! Jeg bruker å ta 1 kyllingbuljong oppi gryta, del buljongen opp i et par biter først, så den oppløser seg lettere i gryta. Visp, og smak til med salt og pepper. La koke på svak varme ca 12 - 15 min.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Hm, høres ut som at jeg har brukt for mye mel kanskje.

Jeg regner med å spe med vann, evt kraft fra fryseren (vilt eller høns) + litt av ribbefettet på julaften.

Salt? Pepper? Nellik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har halvt om halv med melange og olje, og så har ikke for mye mel i. Den er slik at den flyter utover når jeg rører i den.

Endret av Vilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, høres ut som at jeg har brukt for mye mel kanskje.

Jeg regner med å spe med vann, evt kraft fra fryseren (vilt eller høns) + litt av ribbefettet på julaften.

Salt? Pepper? Nellik?

Jeg bruker buljong, salt, pepper, litt sennep, og noen skiver brun ost. Til slutt har jeg oppi litt av fettet fra ribba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, høres ut som at jeg har brukt for mye mel kanskje.

Jeg regner med å spe med vann, evt kraft fra fryseren (vilt eller høns) + litt av ribbefettet på julaften.

Salt? Pepper? Nellik?

Det er absolutt bedre å bruke kraft enn vann/buljong, ja! Og som flere har nevnt er det lettere å få en glatt jevning om du ikke har for mye mel i forhold til smør (det gjelder for øvrig også hvitsaus).

Jeg bruker meierismør, mel, kjøttkraft + evt. stekesjy, salt, pepper og en dæsj soyasaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få til den aller beste sausen i verden putter man egentlig oppi litt av hvert. Slik lager jeg den:

Bruk kraft evt. kok opp kjøttbuljong og bruk dette. Deretter bruker jeg slike brun saus-terninger som grunning og sper med ren kraft. Det spørs selvfølgelig hvor konsentrert krafta er. Blir det for salt, spe ut med litt vann, men pass på, for du vil ikke ha en for tynn saus. Etter at dette har kokt i noen minutter begynner det interessante. På en kaserolle saus bruker jeg gjerne et par te-skjeer med grov sennep, 1 spiseskje rømme, litt fløte, et par skiver brunost, kanskje litt tyttebær og noen ganger saften av en halv mandarin. La dette koke så lenge som mulig, for da blir sausen bedre. Spe også gjerne med skyet av det du skal lage.

Jeg tuller ikke; denne sausen kan jeg gjerne drikke rett fra en kopp, den er faktisk så magisk.

Ha en videre god jul=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker av og til litt portvin i sausen. Gjorde det i går, for da hadde vi and. Funket helt ypperlig. Ellers så har jeg også av og til oppi litt worchestershire-saus, men det er bare et par teskjeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...