Gå til innhold

"Isbil"

hjertesukka

Anbefalte innlegg

- Igår gjorde jeg en tabbe da jeg skulle på jobb. Bilen min, som står ute, var frossen rundt døra og i låsen, vet ikke hva som gjorde mest utslag. Høres jo ut som bilen låses opp da og det gule lyset blinker som vanlig.

Fordi jeg hadde mye å bære, pluss finklær- og måtte vente lenge på taxi- så hentet jeg en bøtte kokvarmt vann og slo over.

På den måten kom jeg meg inn i bilen hvertfall, men gjennom passasjerdøren. (??)

Kjøpte både silikon til dørene og en boks med deice som jeg sprøytet/smørte på døren og låsen på førersiden.

Men det hjalp tydeligvis ikke, for idag var bilen enda mer frossen, sikkert på grunn av vannet jeg heiv på igår. Så jeg måtte ty til taxi. Men slik kan jeg ikke fortsette. :fnise:

Kan jeg bruke en bøtte varmt vann en gang til, eller kan jeg risikere å gjøre vondt verre?

Noen kloke hoder der ute med gode råd?

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville i alle fall ikke helt mer vann over ;)

Jeg fyller en pose med varmt vann og holder posen inntil låsen og dørkarmene. Tar litt tid, men døra går opp.

Bare husk at om det ikke er ordentlig opptint, kan du bli låst inne i bilen, slik jeg ble her om dagen. Lurt å ha med nøkkelen inn så du kan kjøre bilen varm i så tilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at om det ikke er ordentlig opptint, kan du bli låst inne i bilen, slik jeg ble her om dagen. Lurt å ha med nøkkelen inn så du kan kjøre bilen varm i så tilfelle!

Oj, det har jeg ikke tenkt på! Takk for godt råd. Da skal jeg hvertfall ikke ha mer vann på.

Er litt småstressa om dagen og har mange ting å gjøre, derfor tenker jeg ikke helt klart. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp for all del noe låsolje og pump låsen full!!

Det fortrenger vannet i låsen og holder veldig lenge, men den bøtta var kanskje en fryktelig dårlig start...

Bilen burde muligens stått over natta i et varmekammer, slik som de har på lakkeringsverkstedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp for all del noe låsolje og pump låsen full!!

Takk, takk! #noterer gode råd#

Er det overkill å ringe til Falken/NAF, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gni alle lister med silikon, og sprut låsolje i låsen. Viktig at du bruker låsOLJE, ikke spray, sprayen er en nødløsning du bør ha liggende i veksa dersom dette skjer igjen. Hjemme kan du forsøke å tine døra med en hårføner og skjøteledning, da unngår du å tilføre mere fukt.

For å forebygge kan du kjøpe en kupevarmer du lar gå i bilen noen dager når den står stille. Det beste er om du har tilgang på en garasje, hvor bilen kan stå en stund og tine av seg. Hvis ingen du kjenner har det, kan du kjøre til ett kjøpesenter med parkeringskjeller, sette bilen der i de timene du får lov gratis, og sitte med en bok på kafe så lenge.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_minimy_*
- Igår gjorde jeg en tabbe da jeg skulle på jobb. Bilen min, som står ute, var frossen rundt døra og i låsen, vet ikke hva som gjorde mest utslag. Høres jo ut som bilen låses opp da og det gule lyset blinker som vanlig.

Fordi jeg hadde mye å bære, pluss finklær- og måtte vente lenge på taxi- så hentet jeg en bøtte kokvarmt vann og slo over.

På den måten kom jeg meg inn i bilen hvertfall, men gjennom passasjerdøren. (??)

Kjøpte både silikon til dørene og en boks med deice som jeg sprøytet/smørte på døren og låsen på førersiden.

Men det hjalp tydeligvis ikke, for idag var bilen enda mer frossen, sikkert på grunn av vannet jeg heiv på igår. Så jeg måtte ty til taxi. Men slik kan jeg ikke fortsette. :fnise:

Kan jeg bruke en bøtte varmt vann en gang til, eller kan jeg risikere å gjøre vondt verre?

Noen kloke hoder der ute med gode råd?

Du må være forsiktig så ruten ikke blir knust når du heller varmt vann over! dette kan skje om det er veldig kaldt ute... bare et lite tips :) Du kan også forhøre deg på en bilbutikk om hva som er best og bruke, jeg hadde min på verksted ifjor å der hadde de på noe som gjorde at dørene ikke frøs lenger.. husker desverre ikke hva det het.. God jul forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg et underjordisk parkeringshus. Disse er som regel ganske varme. Kjøp deg parkeringstid i et døgn eller noe sånt og la bilen stå og tine/tørke opp. Deretter kan du smøreopp låser med låsolje og lister med silikonspray...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du muligheter for å koble deg til strøm, kan du forsøke å varme opp låsen med en hårføner. Det har jeg gjort noen ganger, og det funker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk allesammen for gode råd. Nå har det ordnet seg og jeg fikk nok littegrann hjelp av litt mildere vær også.

Men jeg tok varmt vann i en slik varmepose og stod og lente meg inntil låsen. Det gjorde underverker. Er overbevist om at det var låsen, og ikke dørene som skapte seg.

Så nå har jeg stått i parkeringshus en stund, tørket lister rundt dørene, hatt på silikon og smurt masse olje i låsen. Da jeg kom hjem, pakket jeg bilen inn i tophat og pledd foran, så nå må det bli bra.

Kommer aldri mer til å bruke "bøttemetoden" hvertfall! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...