Gå til innhold

Varme klær til barnehagebarn

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Mette_*
Skrevet

Sønnen min på 3 år var ute en times tid i barnehagen i går i minus -11 grader, det er første gang det er så kaldt her. Tydeligvis var hverken vottene eller skoene hans veldig varme, jeg trodde Reima-votter og ganske dyre Ecco sko skulle holde slik at han ikke ble blåfrossen.

Noen forslag der ute til hva jeg kan kjøpe som som holder varmen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tovede votter holder vanligvis fingrene varme.

Reimavotter fungerer bare til barn som produserer en del egenvarme.

Men det er også noen barn som ikke holder seg varme på fingrene uansett hvilke votter de bruker.

Men vanligvis er tovede ullvotter noe som holder kalde barn varme.

Sko er også ganske vanskelig.

Det avhenger av om skoene er foret, og ev med hva.

Og hva man har nedi skoene...

Man skal jo ikke ha for mye nedi skoene heller, for trange sko blir kalde...

Hvilken bekleding hadde han?

Skrevet

Bor i Finnmark - og her kan det jo som kjent være rimelig kaldt til tider.

Jeg bruker Helly Hansen sine votter - de lange med "ull-for" inni. Hestra sine votter er også gode - men er dyre.

På kalde dager er det buffen opp over hodet og skinnlua utenpå. Unngår trekk inn til ørene pluss at det varmer godt i halsen.

På føttene har han Viking goretex og ullsokker og tovede ullsåler i skoene.

Ullundertøy og strikkagenser og strikkabukse er et must. Siden vi ikke er fjellfolk som er ut på tur i fjellet om vinteren, bruker jeg KappAhl sin dress. Den er plenty varm nok til vanlig barnehage og fritidsbruk.

Husk kuldekrem uten vann.

Skrevet

Vår erfaring er at de fleste sko holder godt i kulda, så lenge de er store nok til at de kan ha f.eks. Ulvangsokker innerst, og hjemmestrikkede sokker utenpå, og fortsatt ha godt med plass til å bevege seg på. Det er luftlagene som isolerer, ikke materialene alene.

Når det gjelder votter, er vår erfaring at Reimavottene er fine i forhold til våt snø rundt null grader, f.eks. Vi har brukt mye Reima-votter. De er imidlertid ikke varme nok i kulda. Da må de enten være så store at ungene kan ha et par hjemmestrikkede (eller kjøpte, da! ;) ) ullvotter inni, ellers må ungene bruke andre, varmere votter. Helly Hansen har gode og varme votter, ellers er tovede ullvotter et godt poeng. De er ikke brukbare i kram snø, men i tørt, kaldt vær er de supre!!

Uansett: husk at det er lufta som isolerer, det må ikke være trangt!!

Skrevet
Sønnen min på 3 år var ute en times tid i barnehagen i går i minus -11 grader, det er første gang det er så kaldt her. Tydeligvis var hverken vottene eller skoene hans veldig varme, jeg trodde Reima-votter og ganske dyre Ecco sko skulle holde slik at han ikke ble blåfrossen.

Noen forslag der ute til hva jeg kan kjøpe som som holder varmen?

Dette funker på snupps her (2 år):

Ullundertøy md lang arm innerst, så en hel ulldress, så dress. Vi har både reflex og Reima, og begge duger bra:) Votter kjøpte jeg nylig hestra sine med ull innerst og som kan trekkes over dressarmen. Det funka bra. Var heldig og fikk dem på halv pris!!

Beina, tynne ullsokker (janus), så ulvangsokker, så sko. Vi har hatt god erfaring med vikingsko, men antar at ecco også skal funke.

Vi handler mye på salg, ulla er enten janus eller reflex - og det funker helt fint. Ikke den dyreste ulla altså. Barnehagen er veldig fornøyd med både reflexdressen og reimadressen. Begge kjøpt på salg, og da blir det ikke så ille... Skoene kjløper vi når det er 3 for prisen av 2. Da dekker vi vintersko for hele familien (har to unger), og en av oss voksne trenger jo alltids et par. Sko og støvler er det eneste vi kjøper til ungene til vinterfottøy. Vi unngår cherrox:)

Men tommelfingerregel er lag på lag, ull på ull... Og hjelmlue i ull. Vi har en Hufa og en fre Europris (tror jeg), og begge er fine og varme.

Skrevet

I sprengkulde er det ullvotter eller Hestra som gjelder.

På beina er det som andre påpeker viktig med nok store sko. Vi har valgt sko med bred lest (Kivat) for å ha plass til både ullsokker og hjemmestrikkede lester inni. Han er alltid varm og god på beina.

Gjest Gjest_Trollmor_*
Skrevet

Vi kjøpte Sorell støvler til ungene, men de er veldig store og litt tunge(begge mått opp 2 str i forhold til normalt...) De er super gode og varme, og selv med -7-8 har de ikke trengt å ha annet enn vanlig sokk inni. Men som sagt de kan være litt tunge for en liten pode....

Gjest Apple- i.i
Skrevet

Ingenting er som lobber når det er sprengkaldt! Poden min er liten og tynn, og da han gikk i barnehagen var han alltid kaldt på hender og føtter. Helt til mormor kom med lobber og hjemmestrikkede ullsokker! Aldri mer kald! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...