Gå til innhold

Lav temperatur i leiligheten


Fremhevede innlegg

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Sliter litt med at temperaturen i leiligheten min synker så innmari om natta noe som fører til at jeg våkner pga at jeg er for kald. F.eks i går så var temperaturen rundt 17 grader da jeg sovna, når jeg våkna var den nede på 12 grader. Hvordan kan jeg unngå at temperaturen faller så mye om natta? Har lukka lufteluka.

Idell sovetemperatur (for meg iallefall) er rundt 15 grader så greit at det faller litt, men føler at den har falt litt for mye i det siste pga ekstrem kulda vi har i Oslo nå. Hvordan kan jeg unngå at temperaturen faller så mye inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å sette ovnen på en høyere temperatur før du legger deg? Det er tross alt vinter nå.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Sett på en varmeovn og kjøp deg vinterdyne.

Skrevet

Jeg slet med det samme hjemme hos meg, men jeg slo på høyere varme før jeg la meg + at jeg brukte ulltepper. Nå er jeg hjemme hos foreldrene mine, og vi stormfyrer døgnet rundt, er likevel k-a-l-d-t i et gammelt trehus når graderstokken viser over 30 minus. I natt skal jeg iallefall sove med to vinterdyner...!

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)
Sliter litt med at temperaturen i leiligheten min synker så innmari om natta noe som fører til at jeg våkner pga at jeg er for kald. F.eks i går så var temperaturen rundt 17 grader da jeg sovna, når jeg våkna var den nede på 12 grader. Hvordan kan jeg unngå at temperaturen faller så mye om natta? Har lukka lufteluka.

Idell sovetemperatur (for meg iallefall) er rundt 15 grader så greit at det faller litt, men føler at den har falt litt for mye i det siste pga ekstrem kulda vi har i Oslo nå. Hvordan kan jeg unngå at temperaturen faller så mye inne?

Kanskje det trekker fra vinduene? Sett på nye tetningslister, det kan hende det er bare det som skal til. Dette gjelder forresten rundt dører, også.

Endret av Belladonna
Gjest Rettpåsak
Skrevet (endret)
Sett på en varmeovn og kjøp deg vinterdyne.

Har jo varmeovn da, men den sliter med å holde temperaturen når det blir altfor kaldt om natta.

Planlegger å kjøpe meg en ovn jeg kan sette ved senga som hjelper til med å holde en stabil varme utover natta. Blir nok en tur innom Elkjøp i dag..

Kan man få kjøpt termostat på Elkjøp for å regulere varmen også?

Endret av Rettpåsak
Skrevet

Vanlige panelovner til montering under vindu har innebygd termostat, og setter du den på 15 grader så holder rommet 15 grader.

De fleste elektriske ovner har vel en eller annen form for termostat, men på oljeovner (sånne som står midt på gulvet) kan man vanligvis ikke stille inn ønsket temperatur.

Gjest Rettpåsak
Skrevet
Vanlige panelovner til montering under vindu har innebygd termostat, og setter du den på 15 grader så holder rommet 15 grader.

Min panelovn gjør tydeligvis ikke det iallefall..

Gjest Mann på 44
Skrevet
Vanlige panelovner til montering under vindu har innebygd termostat, og setter du den på 15 grader så holder rommet 15 grader.

Den må i så fall ha kapasitet nok til å varme lokalet.

Har du en ovn på 600 watt i et stort rom vil den ikke klare å holde temepraturen oppe på en gitt temperatur når det er kaldt nok ute.

Det trengs en gitt mengde strøm for å generere varme nok til f eks å holde et rom på 40 kvm konstant i 20 grader. Dersom behovet er 1000 watt vil du aldri kunne holde temperaturen.

Gjest Rettpåsak
Skrevet
Den må i så fall ha kapasitet nok til å varme lokalet.

Har du en ovn på 600 watt i et stort rom vil den ikke klare å holde temepraturen oppe på en gitt temperatur når det er kaldt nok ute.

Det trengs en gitt mengde strøm for å generere varme nok til f eks å holde et rom på 40 kvm konstant i 20 grader. Dersom behovet er 1000 watt vil du aldri kunne holde temperaturen.

Det var akkurat det jeg tenkte og.

Hvis man da her 2 panelovner vil nok termostatet fungere igjen?

Gjest Mann på 44|
Skrevet
Det var akkurat det jeg tenkte og.

Hvis man da her 2 panelovner vil nok termostatet fungere igjen?

Her har du en oversikt over hvor stor ovn du trenger http://www.lampemagasinet.no/default.pl?showPage=246

Ikke vær redd for å kjøpe litt for stor. Den kobler seg helt automatisk ut når temperaturen er nådd.

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Har kjøpt meg en slik ovn nå. Den ser ut til å gi nok varme, men gir den noe varme når vifta ikke er på? Umulig å få til å sovne imens vifta på ovnen er på.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg vil bare gi deg en påminnelse om det jeg skrev om tetningslister. Har du gjort noe med det? Det kan hende det er bare så enkelt for å få høyere temperatur i leiligheten. Du har anskaffet deg flere varmeovner uten at det gir noe særlig resultat.

Gjest Rettpåsak
Skrevet
Jeg vil bare gi deg en påminnelse om det jeg skrev om tetningslister. Har du gjort noe med det? Det kan hende det er bare så enkelt for å få høyere temperatur i leiligheten. Du har anskaffet deg flere varmeovner uten at det gir noe særlig resultat.

Er det lett å skifte tetningslister eller må man få tak i en snekker for å gjøre det?

Gjest Eurodice
Skrevet
Er det lett å skifte tetningslister eller må man få tak i en snekker for å gjøre det?

Det er ingen sak å sette på det selv, det er gummibånd med tape på. Billig er det også. Du får kjøpt i fargehandler, Jernia, Clas Ohlsson etc. Du løsner tapen etterhvert som du limer listen i vinduskarmen og dørkarmen.

  • 2 uker senere...
Gjest Rettpåsak
Skrevet

Er oljeovn å anbefalle? Er det lydløs? Panelovn er ven kanskje greit det og, men kommer ikke til å bruke den så mye (kun nå som det er kaldt), så da blir den litt i veien resten av året.

Skrevet
Er oljeovn å anbefalle? Er det lydløs? Panelovn er ven kanskje greit det og, men kommer ikke til å bruke den så mye (kun nå som det er kaldt), så da blir den litt i veien resten av året.

En oljeovn kan lekke og avgi giftige gasser.

En slik http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/klim...D/adax-panelovn

er kanskje ikke så vakker, men du går de gjennomsiktige også.

Skrevet
Her har du en oversikt over hvor stor ovn du trenger http://www.lampemagasinet.no/default.pl?showPage=246

Ikke vær redd for å kjøpe litt for stor. Den kobler seg helt automatisk ut når temperaturen er nådd.

Greit å tenke på hvor mye sikringene dine tåler også....om du har 10A eller 16A. 10A sikringer tåler bare 2300w og 16A 4600w.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...