Gå til innhold

Redd etter bilulykke


Gjest luri

Anbefalte innlegg

Jeg og en venninne av meg kræsjet i sommer med en møtekommende bil, og for så videre rundt og rundt nesten 100 meter før det endelig ble stopp. Begge bilene ble totalvraket.

Utrolig nok slapp alle unna med "skrubbsår", men vi ble fløyet med helikopter til sykehus.

Venninnen av meg var fører av bilen, jeg var passasjer. Vi holdt rimelig høy fart før det smallt, altså vår bil va skyld i ulykken.

Problemet er at etter dette er jeg så fryktelig skvetten. Før kjørte jeg alltid i litt for høyt tempo, men stabilt. I dag kjører jeg absolutt ikke fort, men ikke i nærheta av stabilt fordi jeg skvetter heletiden. Og er ellers livredd for svinger og ikke minst andre sjåfører enn meg selv.

Den ene positive tingen med ulykka, er at jeg har lært. Ikke kjør for fort! :)

Men jeg er lei av å alltid være så redd! Noen som har vært bort i det samme og har noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt at det gikk bra med dere :)

Har ikke vært i alvorlig trafikkulykke selv men drister meg til å svare. Tror du gjør lurt i å kjøre igjen. Det er lurt å prøve å planlegge kjøringen og lese trafikkbildet så en er forberedt på situasjoner som kan oppstå før de oppstår. Dette krever erfaring og det får en bare av å kjøre. Noe sier meg at du er ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kom deg opp på hesten igjen. Med andre ord; sett deg i bilen og kjør så mye som mulig. Jeg har selv vokst opp med en bror som var mer utfor veien enn på (noe som satte et pent grunnlag for en liten frykt for kjøring), og da jeg tidlig i vinter fikk skrens, ble jeg livredd alt som hadde med kjøring å gjøre. Men jeg lærte at det eneste som hjalp var å sette seg bak rattet og kjøre masse. Etterhvert blir du trygg igjen skal du se. :klemmer:

Endret av Rinoa86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en helt naturlig reaksjon. Du har vært gjennom enn traumatisk opplevelse som har gitt deg en skikkelig støkk og som gjør at du ubevisst er "på vakt" og derfor lett skvetter.

(Jeg har vært utsatt for vold/ tidligere og kjenner meg igjen i det du føler)

Som de andre sier her, er nok ikke løsningen å holde seg unna biler, fordi dette er noe du nesten umulig kan unngå resten av livet. Og det er viktig at du får nye, positive opplevelser med biler, fordi nå sitter du bare igjen med "bil = fare".

Litt merkelig, men sant.

Bra at det gikk bra med dere forresten :)

Endret av Anaconda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er ung. :)

Det er klart jeg legger merke til "mulige" situasjoner, men kanskje litt for godt..

Første jeg gjorde etter å ha kommet fra sykehuset var å kjøre. Selv om jeg følte meg passelig skamslått. Jeg kjører snitt 1-2 timer for dagen, ettersom jeg bor et stykke fra jobb.

Takk for svar, ble litt mer håp i å kunne roe ned nervene bak rattet en dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest trafikkoffer
Ja, jeg er ung. :)

Det er klart jeg legger merke til "mulige" situasjoner, men kanskje litt for godt..

Første jeg gjorde etter å ha kommet fra sykehuset var å kjøre. Selv om jeg følte meg passelig skamslått. Jeg kjører snitt 1-2 timer for dagen, ettersom jeg bor et stykke fra jobb.

Takk for svar, ble litt mer håp i å kunne roe ned nervene bak rattet en dag! :)

Jeg er glad du fikk deg en lærepenge. Synes overhodet ikke synd på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad du fikk deg en lærepenge. Synes overhodet ikke synd på deg.

Hva er det for noe å si til passasjeren i en bil hvor det gikk galt?! Hun er redd fordi hun vet hvor galt det kan gå, fordi hun har opplevd det. Hun var ikke skyld i ulykken, som sikkert var veldig traumatisk for henne. Hun satt på, og du er altså glad for at dette mennesket som du ikke kjenner kom opp i en trafikkulykke? Du virker som et sykt bra menneske!:kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å kjøre igjen slik du allerede gjør. Du vil nok være litt skvetten og redd en stund men det vil sakte men sikkert forsvinne.

Jeg var selv med i en ulykke. Jeg kjørte scooter og ble meid ned av en bilist som ikke enset meg i rundkjøringen. Bilen bremset ikke engang før det smallt. Det var ikke min skyld.

Av det lærte jeg at det finnes tullinger og idioter over alt, og at man skal være forberedt på uforutsette hendelser. Jeg tror rett og slett det har gjort meg til en mer observant sjåfør.

Jeg fikk lappen på bil bare få dager etter ulykken og har kjørt hver dag siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...