Gå til innhold

Hellstrøms pinnekjøtt


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Pinnekjøttet dampes over bjørkepinner, serveres med mandelpoteter, sjyen fra pinnekjøttet og fløyelsmyk kålrotstappe med gulrot, potet, godt smør og en skvett fløte. En gang jeg skulle spise pinnekjøtt hos noen andre kastet de sjyen og servert brunsaus... :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dampes på rist sammen med morpølse av forskjellige typer til kjøttet løsner fra beinet.

Bruker kålrot, gulerot, smør, fløte og sky i stappen. Med biter! ;)

Mandelpoteter, skysaus, surkål og rødkål til.

EDIT: glemte å fortelle om steking, har gjort det noen ganger, men synes det er like greit uten.

Endret av babord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dampes pinnekjøttet i ca. 3 timer. Bruker forresten urøkt, og griller ikke i stekovnen. Kålrabistappen liker jeg at det er litt "klumper" i, og tilsetter gjerne en gulrot og en skvett fløte. Gleder meg til julemiddagen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at det kom et ufrivillig utrop da jeg så hellstrøms pinnekjøttgryte. Aldri sett det bli gjort på den måten før. Her dampes pinnekjøttet over bjørkepinner. Ikke noe steking etterpå. Kålrabistappen er "sånn passe" most, sånn at det er litt klumper i den, og det kan godt være en gulrot og litt fløte i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøttet dampes over bjørkepinner, serveres med mandelpoteter, sjyen fra pinnekjøttet og fløyelsmyk kålrotstappe med gulrot, potet, godt smør og en skvett fløte. En gang jeg skulle spise pinnekjøtt hos noen andre kastet de sjyen og servert brunsaus... :nei:

Brun saus er jo mye bedre til pinnekjøtt en sjyen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de som koker saueribba til kjøttet løsner fra beina. Det tar vel ca et par timer. Kålrotstappa vil jeg ha nokså finmost, gjerne med et par poteter i, en fløteskvett og litt av krafta fra ribba.

Min mor lager perfekt pinnekjøtt, og hun har alltid kokt det.

Dere to er de eneste som koker pinnekjøttet. Jeg undrer meg på hvilken landsdel dere kommer fra. ( Bruk gjerne PM )

Jeg har i alle år dampet ribbene men jeg skal forsøke Hellstrøms metode en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Damper det på pinner i ca. 3 timer (til det løsner fra benet). Har det ikke i grill etterpå. Kålrabistappen lages med en god gammeldags "stappe" slik at den blir med litt biter i. Lager også en tykk hvit saus med muskatt i, som jeg har oppi - da blir den aller best etter min mening. Kålrabistappe som er som en purè smaker ikke godt. Kraften etter pinnekjøttet brukes som saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv alltid dampet pinnekjøttet og med tilbehør som de fleste her. Ble lit forskrekket av Hellstrøm men allikevel nysgjerrig..

Så på søndag testet vi her i huset og det er den BESTE middagen vi begge har spist! ANBEFALES på det varmeste å prøve pinnekjøtt a la Hellstrøm.. Skal lage det til familien i morgen og :)

MMM

God jul ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv alltid dampet pinnekjøttet og med tilbehør som de fleste her. Ble lit forskrekket av Hellstrøm men allikevel nysgjerrig..

Så på søndag testet vi her i huset og det er den BESTE middagen vi begge har spist! ANBEFALES på det varmeste å prøve pinnekjøtt a la Hellstrøm.. Skal lage det til familien i morgen og :)

MMM

God jul ;)

Skal teste en dag jeg også, må bare kjøpe inn urtene først.

Men kokte du i bare en time, var det nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste en dag jeg også, må bare kjøpe inn urtene først.

Men kokte du i bare en time, var det nok?

Nja sann ca :) Kanskje ti min over, men det er bare å ta ut en pinne å teste om det løsner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg pleier å dampe pinnekjøttet men jeg prøvde faktisk Hellstrøm sin metode her om dagen og det funket bra det. Men det kunne godt kokt litt lenger enn en time tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rolf_*
http://www.tv3.no/content/view/19577/1632/

Som vestlending og pinnekjøttelsker så la jeg merke til at han kokte kjøttet i masse vann, ikke dampet det, slik det er vanlig.

Og i oppskriften hans står at det skal kun koke en time. Jeg koker mitt i over 2 timer.

Og så har jeg det i steikeovnen under grillen noen minutter tilslutt.

Kålrabistappen lager jeg ikke som mos, men slik at den har litt tyggemotstand.

Ikke for å kritisere, men trodde det kun var en måte å lage det på.

Den kraften hans såg god ut, forresten. Kanskje jeg skal prøve den.

Hva med dere andre pinnekjøttelskere?

Jeg er pinnekjøttelsker.Har alltid spist det tradisjonen tro dampet på bjørkepinner og stappe av kun kålrot.

Prøvde Hellstrøm's oppskrift i romjula. Smaken var helt av en annen kokkeverden en min. Topp 10. Så nå er den slitte tradisjonsrike oppskrifta mi puttet nederst i bunken, og Hellstrøm's øverst. Pinnekjøttet kokte jeg i 2 timer, og det viste seg å være innertier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere to er de eneste som koker pinnekjøttet. Jeg undrer meg på hvilken landsdel dere kommer fra. ( Bruk gjerne PM )

Jeg har i alle år dampet ribbene men jeg skal forsøke Hellstrøms metode en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kokk og bergenser. Jobbmessig damper jeg pinnekjøttet i ca 3-4 timer og skjerper det aldri. Privat koker jeg det i vann i ca 4 timer til det løsner fra benet og skerper det heller aldri. Synes den private smaker best - men yrkesmessig ville jeg ikke utfordret ved å "klusse med tradisjonene"...

Kålrotstappen lages med 3-4 poteter kokt sammen med kålrot, stampes for hånd, smakes til med pinnekjøttfett, salt og pepper - likt på jobb og hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...