hjertesukka Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 http://www.tv3.no/content/view/19577/1632/ Som vestlending og pinnekjøttelsker så la jeg merke til at han kokte kjøttet i masse vann, ikke dampet det, slik det er vanlig. Og i oppskriften hans står at det skal kun koke en time. Jeg koker mitt i over 2 timer. Og så har jeg det i steikeovnen under grillen noen minutter tilslutt. Kålrabistappen lager jeg ikke som mos, men slik at den har litt tyggemotstand. Ikke for å kritisere, men trodde det kun var en måte å lage det på. Den kraften hans såg god ut, forresten. Kanskje jeg skal prøve den. Hva med dere andre pinnekjøttelskere?
venus_ Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Her dampes pinnekjøttet, også stekes det i sirupsfett etterpå. Og kålrabistappa har tyggemotstand, men selv synes jeg egentlig den er best som pure
Gjest Vilma Skrevet 17. desember 2009 #3 Skrevet 17. desember 2009 Jeg damper i rundt tre timer og griller i ovnen etterpå. Kålrabistappa er klumpete og god
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 Pinnekjøttet dampes, men et er stor uenighet mellom meg og mannen min på om det skal i ovnen litt etterpå eller ikke. Jeg vil ha stappa som puret, med litt fløte i mens han vil ha den mer klompete varianten. Jeg tror vi til sist kommer til å ende med å lage hver vår, haha.
Twinkle* Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 Nå har ikke jeg kommet så langt i livet at jeg har laget julemiddag enda,men kan fortelle hvordan mine foreldre gjør Dampes 2timer,legges så i stekeovnen for litt grilling (vet ikke helt hvor lenge) Kålerabistappen er det litt gulerøtter og fløte i. Nesten purè,med litt klumper At det kokes i kraft har jeg aldri vært borti før. Så spennende ut! Men hadde vært litt redd for at det endret mye på smaken,at det blitt mer grønnsakssuppesmak på kjøttet? Noen her som har prøvd det? Smaker pinnekjøttet veldig anderledes?
The Kitten Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 Vi damper i minimum 2,5 timer helst 3. Så griller vi det i stekeovnen etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #7 Skrevet 18. desember 2009 Koker det i vann, jeg. Eller, ikke koker, men trekker. Til kjøttet løsner lett fra beinet, det tar vel et par timers tid eller der omkring. Kjøttet blir saftig og godt, og hvis jeg har gjester lar jeg det få 3-4 minutter under grillelementet så det blir litt sprøtt i kantene før det serveres. Rotmos lager jeg av kålrot, gulrot og et par poteter (for at det skal bli kremete og henge lettere sammen). Bruker potetmosstapper og blander inn litt meierismør og litt kremfløte før jeg smaker til med nykvernet hvit pepper og litt salt. Og så skal det være mandelpotet eller ringerikspotet til. Trekkekraften blir en fyldig buljong som godt kan brukes som saus dersom noen synes det blir litt tørt.
¤Linda¤ Skrevet 18. desember 2009 #8 Skrevet 18. desember 2009 Jeg fikk helt bakoversveis da han kokte!! Der jeg kommer fra er det som å banne i kirka Vi damper i 3-4 timer før vi griller den en stund i ovnen.Kålrabistappen er chunky og deilig!!Bruker alltid kun matfløte,aldri melk.Så hiver jeg i ca 4 gulrøtter og et par poteter.Krydrer godt med salt og pepper... NAM,gleder meg til jul!!
ToveM Skrevet 18. desember 2009 #9 Skrevet 18. desember 2009 Her dampes det i rundt 3 timer, har aldri sett pinnekjøtt kokes på den måten før. Kålrotstappe lages litt grov, med noen poteter i. Bruker kun kraften fra pinnekjøttet som saus.
LukaFrost Skrevet 18. desember 2009 #10 Skrevet 18. desember 2009 Jeg er av de som koker saueribba til kjøttet løsner fra beina. Det tar vel ca et par timer. Kålrotstappa vil jeg ha nokså finmost, gjerne med et par poteter i, en fløteskvett og litt av krafta fra ribba.
jannamor Skrevet 18. desember 2009 #11 Skrevet 18. desember 2009 Synes ikke at EN måte nødvendigvis er det beste jeg da.. Hvorfor det? Fordi det er en tradisjon? Hva om de som startet den tradisjonen ikke kunne lage mat? Burde vi ikke jobbe for å perfeksjonere maten vår? Uten å snakke pinnekjøtt riktig enda, så vil jeg si at kjøtt trekt i kraft til det er mørt er hundre ganger bedre enn dampet kjøtt som man voldtar under grillen etterpå. Når det gjelder hva jeg personlig gjør, så har jeg dampet det i kraft med selvspikkede bjørkepinner. har både potet og gulrot i stappa, bruker pinnekjøtt kraft, kvitseidsmør, og muskat i, i tillegg til salt og pepper.
¤Linda¤ Skrevet 18. desember 2009 #12 Skrevet 18. desember 2009 Er vel ingen som sier at det kun er en måte som er "den beste måten",folk sier jo bare hvordan de lager den. Og det har jo med smak og behag å gjøre
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #13 Skrevet 18. desember 2009 I går var første gangen jeg hørte at pinnekjøtt kan kokes i væske, i stedet for å dampes. Og jeg er innfødt vestlending. Mulig jeg skal forsøke å koke noen pinner en gang, men ville ikke satset hele pinnesiden på det til jul. Julemat kødder man ikke med :-D Her dampes kjøttet til det løsner fra beina og det er kvalitetssikret mørt ved smaking. Grilles ikke i ovn etterpå. Gulrot for farge i kålrabistappen (heter det her), smakes til med muskat, pepper, salt eventuelt, og skyen som samler seg nederst i pinnekjøttgryten. Sky serveres også i sausenebb ved siden av. Mandelpoteter eller kerrs pink til.
jannamor Skrevet 18. desember 2009 #14 Skrevet 18. desember 2009 Er vel ingen som sier at det kun er en måte som er "den beste måten",folk sier jo bare hvordan de lager den. Og det har jo med smak og behag å gjøre Ja, selvfølgelig, men mange sier også "Fordi det er tradisjon" og det skjønner jeg ikke, tradisjon burde ikke gå over bra mat? Man kan alltid lage det bedre :blunke: og så lage det som en tradisjon. Kan ikke å forbedre seg være en tradisjon også?
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #15 Skrevet 18. desember 2009 Dampes til kjøttet løsner fra beina. Bruker sjyen til maten.
LukaFrost Skrevet 18. desember 2009 #16 Skrevet 18. desember 2009 Jeg glemte å skrive at jeg selvfølgelig steker kjøttet etter kokinga. Gidder jeg ikke bruke stekepanna legger jeg det i ei langpanne i ovnen noen minutter.
ToveM Skrevet 18. desember 2009 #17 Skrevet 18. desember 2009 Steker aldri kjøttet etter det er dampet
Gjest Gjest_Sanna_* Skrevet 18. desember 2009 #18 Skrevet 18. desember 2009 Jeg damper kjøttet til det løsner fra benet, så har jeg det et par min under grillen i ovnen. Men jeg bruker ALDRI røykt kjøtt - bare saltet. Kålrotstappen lager jeg med fløte, smør og litt hvetemel - samt salt og pepper. Har aldri klumper i stappen. Har smeltet smør med persille til ... men kunne faktisk tenkt meg å prøve sausen han laget. Men må medgi at maten hans så alldeles nydelig ut ... og smakte sikkert helt fortreffelig.
Lykkelitenen Skrevet 20. desember 2009 #19 Skrevet 20. desember 2009 Her i huset dampes det i ca 3-4 timer (da er det mørt og godt)uten å grilles etterpå. Og kjøttet må ikke være røkt, da mister jeg hele den gode julestemningen Kålerabistappen lar jeg være litt klumpete, og har bare kålerabi, en halv potet, skjy, smør og krydder. Nammenamm!
Umuriel Skrevet 20. desember 2009 #20 Skrevet 20. desember 2009 Min mor lager perfekt pinnekjøtt, og hun har alltid kokt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå