FireFairy Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 Jeg har tenkt å strikke et babyteppe. Er helt nybegynner på dette, har kun strikket et skjerf før. Men så hadde det jo vært litt artig å strikke til babyen min da Jeg har pinner i str 2,5. Hvor mange masker bør jeg da legge opp? Jeg skal bruke det til litt av hvert, og håper jeg kanskje kan bruke det det første året. Kanskje en str alla vanlig helseteppe..?
*Joyce* Skrevet 18. desember 2009 #2 Skrevet 18. desember 2009 Jeg tror ikke jeg ville begitt meg ut på babyteppe på pinne 2,5 hvis du ikke har strikket så mye før - det er nemlig noe tilnærmet et evighetsprosjekt. Jeg strikket to tepper til lillejenta i rillestrikk, helt enkle og i relativt tynt garn (Drops Alpakka), men på pinne 6, mener jeg å huske. Da fikk jeg luftige, men varme tepper som har vært mye i bruk. Hva slags garn har du sett for deg? Tynt eller tykt? Her kan du forøvrig finne gratis strikkeoppskrifter på babytepper.
Gjest -gjest- Skrevet 18. desember 2009 #3 Skrevet 18. desember 2009 Da jeg jobbet i garnbutikk pleide jeg anbefale folk som ikke hadde strikket noe særlig å strikke teppe med Sandnes Mini Alpakka på pinne 4,5. Du begynner med tre masker, og etterpå øker du en maske i begynnelsen av hver omgang til du har strikket to nøster. Når du begynner på neste nøstet (eller bittelitt før) så strikker du heller to masker sammen i begynnelsen av hver omgang til du har tre masker igjen. Da feller du av Og du bruker da fire nøster til sammen Teppene blir heeeeerlige!
Zzyzx Skrevet 18. desember 2009 #4 Skrevet 18. desember 2009 Enig med begge de to som har skrevet. 2,5 er alt for små pinner for et babyteppe og metoden gjesten beskriver er genial.
Øs pøs Skrevet 18. desember 2009 #5 Skrevet 18. desember 2009 Jeg strikket dette: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppsk...d=9&lang=no Det var greit å strikke, og ble kjempefint:)
addict Skrevet 19. desember 2009 #6 Skrevet 19. desember 2009 må man ikke ha jæææævli lange strikkepinner for å få plass til et helt teppe på? :O
Gjest Frosk Skrevet 19. desember 2009 #7 Skrevet 19. desember 2009 må man ikke ha jæææævli lange strikkepinner for å få plass til et helt teppe på? :O Da bruker man en rundpinne (men selvfølgelig uten å strikke rundt)
FireFairy Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 19. desember 2009 Ja, fant ut etterhvert at det ble veldig mye. Begynte å legge opp, men kom ikke halvveis engang før jeg fant ut at det var feile pinner. Har kjøpt garn da, babyull. Men må nok få tak i nye pinner Er ikke så avansert jeg da. Har lest meg til hvordan jeg skal strikke vrang og de forskjellige typene strikk, men aldri prøvd. Tenkte jeg skulle prøve perlestrikk hvis jeg får det til. Det ser fint ut. Går ikke det, blir det bare rettstrikk Gjest innlegg 3: Hvilken form blir teppet på om en strikker sånn? Må lese litt mer om hvordan øke og minske masker jeg da
Gjest Frosk Skrevet 19. desember 2009 #9 Skrevet 19. desember 2009 Ja, fant ut etterhvert at det ble veldig mye. Begynte å legge opp, men kom ikke halvveis engang før jeg fant ut at det var feile pinner. Har kjøpt garn da, babyull. Men må nok få tak i nye pinner Er ikke så avansert jeg da. Har lest meg til hvordan jeg skal strikke vrang og de forskjellige typene strikk, men aldri prøvd. Tenkte jeg skulle prøve perlestrikk hvis jeg får det til. Det ser fint ut. Går ikke det, blir det bare rettstrikk Gjest innlegg 3: Hvilken form blir teppet på om en strikker sånn? Må lese litt mer om hvordan øke og minske masker jeg da Teppet blir helt kvadratisk Har nettopp strikket et teppe omtrent på den måten selv, det er en utrolig grei måte å strikke tepper på! Jeg brukte garn som vanligvis strikkes på pinne 3, og strikket med pinne nr 6 - da fikk jeg et veldig mykt og luftig teppe. (Men dette blir et "bruksteppe" og ikke et pynteteppe...) Mitt teppe måler ca 1.10 X 1.10, og tok rimelig lang tid å strikke - så om du vil strikke perlestrikk på pinne 2 1/2 kommer du til å bruke myyyyyyye tid (og mye garn), altså. Sånn at du er advart, hehe
Duckling Skrevet 19. desember 2009 #10 Skrevet 19. desember 2009 *Joyce*, takk for link. Der var det noe fine tepper som jeg faktisk tror jeg skal greie å strikke. Har som trådstarter veldig begrensede evner når det gjelder strikk, kan bare rett og vrang. På tide å utvide repertoaret litt.
Gjest faerytale Skrevet 19. desember 2009 #11 Skrevet 19. desember 2009 må man ikke ha jæææævli lange strikkepinner for å få plass til et helt teppe på? :O Jeg pleier strikke tepper på rundpinne 60 cm. Hvis du allerede har kjøpt babyull kan du jo bruke på f.eks. pinne 4, 4,5 eller 5? Jeg pleier strikke vogntepper på p. 2,5 og det er kjeeeeeedelig selv med masse mønster - tør ikke tenke på hvordan det hadde vært uten mønster
FireFairy Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #12 Skrevet 19. desember 2009 Teppet blir helt kvadratisk Har nettopp strikket et teppe omtrent på den måten selv, det er en utrolig grei måte å strikke tepper på! Jeg brukte garn som vanligvis strikkes på pinne 3, og strikket med pinne nr 6 - da fikk jeg et veldig mykt og luftig teppe. (Men dette blir et "bruksteppe" og ikke et pynteteppe...) Mitt teppe måler ca 1.10 X 1.10, og tok rimelig lang tid å strikke - så om du vil strikke perlestrikk på pinne 2 1/2 kommer du til å bruke myyyyyyye tid (og mye garn), altså. Sånn at du er advart, hehe Men hva er vitsen med å strikke det sånn da? Hvorfor ikke bare begynne med å legge opp alle maskene med en gang? Er det for å gjøre det litt artigere å strikke eller er det noen hemmeligheter jeg ikke kjenner? :D
FireFairy Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 19. desember 2009 Jeg pleier strikke tepper på rundpinne 60 cm. Hvis du allerede har kjøpt babyull kan du jo bruke på f.eks. pinne 4, 4,5 eller 5? Jeg pleier strikke vogntepper på p. 2,5 og det er kjeeeeeedelig selv med masse mønster - tør ikke tenke på hvordan det hadde vært uten mønster Ja, får kjøpe meg pinner i den størrelsen heller. Jeg greier ikke mønster enda, så har flerfarget garn heller
*Joyce* Skrevet 19. desember 2009 #14 Skrevet 19. desember 2009 Men hva er vitsen med å strikke det sånn da? Hvorfor ikke bare begynne med å legge opp alle maskene med en gang? Er det for å gjøre det litt artigere å strikke eller er det noen hemmeligheter jeg ikke kjenner? :D Jeg har strikket begge typer, og jeg liker faktisk det der jeg har strikket "riktig vei" (dvs lagt opp mange masker... husker ikke hvor mange, kanskje 140 eller noe sånt?) best. Men det er vel mye smak og behag. Det gjør ikke noe med teppet annet enn at man jo ser at det er strikket diagonalt. Hvis du vil pynte teppet litt kan du jo hekle på en kant når det er ferdig, f.eks. Jeg foretrekker rundpinne på 80 cm til tepper, forresten.
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 19. desember 2009 #15 Skrevet 19. desember 2009 jeg strikker babyteppe på pinne str 6, rundpinne 80 cm, med babyull fra dale. Har strikket to varianter, en der jeg begynnte med 3 masker og økte i begynnelse av hver pinne til jeg hadde brukt opp tre nøster, da felte jeg i begynnelsen av hver pinne til jeg hadde brukt opp tre til. Syns dette var det greiest å strikke. På det andre teppet la jeg opp 190 masker og strikket til jeg syns tepppet var langt nok. Prøvde meg også på et babyteppe med mønster på pinne 3, men det tok for lang tid så jeg ga opp. (og jeg strikker mye)
Zzyzx Skrevet 19. desember 2009 #16 Skrevet 19. desember 2009 Men hva er vitsen med å strikke det sånn da? Hvorfor ikke bare begynne med å legge opp alle maskene med en gang? Er det for å gjøre det litt artigere å strikke eller er det noen hemmeligheter jeg ikke kjenner? :D Jeg synes det er finere med diagonale striper, og så er det mye enklere å regulere størrelsen i forhold til garnmengde du har. Er vel egentlig ikke noe mer enn det.
gullhjerte Skrevet 20. desember 2009 #17 Skrevet 20. desember 2009 (endret) Jeg synes det er finere med diagonale striper, og så er det mye enklere å regulere størrelsen i forhold til garnmengde du har. Er vel egentlig ikke noe mer enn det. Man får jo også en fin kant hvis man først legger opp, for deretter å felle av halvveis. Hvis man legger opp alle samtidig tror jeg man burde legge inn et par kantmasker eller noe? Eller hekle en kant når teppet er ferdig.. Endret 20. desember 2009 av gullhjerte
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #18 Skrevet 16. januar 2010 Kan jeg bare spørre om noe! Når man begynner med 3 masker, så får man en sånn "hullkant" rundt.. Men når jeg da skal begynne å felle igjen får jeg vel ikke den kanten ? Da blir det bare fin hullkant på halve teppet da ??
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #19 Skrevet 16. januar 2010 Du kan begynne med tre masker og øke med kast. Når du skal felle igjen strikker du to masker sammen, et kast og så to masker sammen igjen. da får du hullkant på hele teppet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå