Kjetil S. Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 Som mangeårig alenefar helt uten såkalte "frihelger" tenker jeg at tiden nå snart er inne til å tenke litt på å skaffe seg et voksenliv (igjen) også. Da kan det godt tenkes at jeg kanskje kan komme til å treffe en trivelig dame i en annen by enn den jeg selv bor i. Spørsmålet er helt enkelt; Hvor ofte og hvor lenge av gangen er det greit å la en ungdom bli hjemme alene? Han har så langt ikke vist tegn til interresse for fest og fyll, eller annen uønsket oppførsel. Gi gjerne en indikasjon på om du selv er ungdomsforelder, eller ei, også om du svarer.
Hinata Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Det er ikke så altfor lenge siden jeg var på den alderen selv, og jeg fikk lov til å være hjemme alene i helga dersom resten av familien dro opp på hytta eller noe. Jeg husker at det var veldig befriende å ha huset for seg selv, se hva jeg ville på tv, ordne med middag og slikt. Jeg var ikke av typen som festet heller, så det kan være derfor at jeg fikk lov. Jeg syns du kan prøve en helg, se hvordan det går og følge opp litt tett med telefonsamtaler. Det er vel kanskje en fordel dersom du er i en avstand slik at det er mulig å komme hjem dersom noe skulle skje, eller alliere deg med naboer som kan holde et lite øye med huset
Kjetil S. Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2009 Det er ikke så altfor lenge siden jeg var på den alderen selv, og jeg fikk lov til å være hjemme alene i helga dersom resten av familien dro opp på hytta eller noe. Jeg husker at det var veldig befriende å ha huset for seg selv, se hva jeg ville på tv, ordne med middag og slikt. Jeg var ikke av typen som festet heller, så det kan være derfor at jeg fikk lov. Jeg syns du kan prøve en helg, se hvordan det går og følge opp litt tett med telefonsamtaler. Det er vel kanskje en fordel dersom du er i en avstand slik at det er mulig å komme hjem dersom noe skulle skje, eller alliere deg med naboer som kan holde et lite øye med huset Det var et fornuftig svar! :-) Han har faktisk allerede gitt inntrykk av ikke å trives så godt hjemme alene når jeg har vært på overnattingskurs med jobben, faktisk. Men så har vi nå "alltid" gått og trållet i hverandres bein også, da! :-)
Gjest beatme Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 En helg til en uke burde i hvertfall gå bra, Jeg var alene hjemme tre uker når jeg var på den alderen, og enkelte jeg kjenner flytter hjemmefra når de var 16.
Hinata Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 Jeg husker jeg syns det var litt skummelt, var påpasselig med å låse døra før det ble mørkt Men det er jo en erfaring man vokser på da Du kan jo høre med han om han har lyst på overnattningsbesøk av en kamerat i løpet av helga også. Kanskje større sjanse for at det blir ugagn, men hvis du kjenner vennene hans godt så går det vel
Minttu Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 Jeg fylte 16 i april 2006, og den sommeren var jeg en uke alene hjemme mens resten var på ferie. Tror jeg faktisk var alene 2 uker til sammen den sommeren. Klarte meg fint jeg, var i byen på dagen, kjøpte inn og lagde mat, drakk litt med noen venner (hjemme hos meg selv). Dette var vel første gangen jeg var alene, og alt gikk jo bra. Etter det har jeg vært mye alene.
Kjetil S. Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. desember 2009 Ja, hvis hele helgen er greit så bør det jo i alle fall ikke være noe problem. :-) Overnattingsvenn er også et lurt forslag! Klok du! :-)
Rødtoppen86 Skrevet 17. desember 2009 #8 Skrevet 17. desember 2009 Så lenge han ikke raserer hjemmet med festing, så burde det gå veldig bra, ihvertfall for en helg. Husk veldig mange flyttet hjemmefra på grunn av skole i den alderen, så mange har vært der, inkludert meg selv som har bodd for meg selv siden 16-årsalderen. Jeg tror de fleste ungdommer har godt av å lære seg litt om hvordan det er å klare seg selv, både på godt og vondt.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #10 Skrevet 17. desember 2009 Har ikke så gamle barn ennå selv, men har jo erfaring fra egen ungdomstid Mamma var i den situasjonen du nevner, kjæreste i annen by (til og med annet land). Fra jeg var 13,5 var jeg hjemme en helg alene. Da hadde hun avtale med en nabo om at jeg kunne ringe på om det var noe, noe som aldri skjedde. Når jeg var 14 var jeg hjemme en uke mens hun var i syden med min lillebror, ville ikke være med. Det gikk kjempeflott. Mamma passet alltid på at jeg hadde mat i kjøleskapet og noen jeg kunne ringe til om det skjedde noe. Bortsett fra det så klarte jeg meg selv. Nå var ikke jeg en veldig stille og "snill" tenåring, men jeg gjorde aldri noe galt den tiden jeg var alene hjemme. Satte nemlig så pris på alenetiden at jeg ikke turde
Gjest regine ii Skrevet 17. desember 2009 #11 Skrevet 17. desember 2009 Jeg ville vært mest engstelig for at ungdommens alene-hjemme tilstand kom andre for øre, som da syns det var lurt å komme på besøk.... har en i omtrent samme alder, som er snill og rolig, og sånn sett kunne vært alene hjemme en helg. Men - jeg vet at her vi bor så er det deler av ungdomsmiljøet som er ganske vilt, med mye alkohol og festing også for de som fortsatt går på ungdomsskolen. DET er min engstelse, at noen sånne finner ut at her er det fritt fram fordi det ikke er noen voksne hjemme...... Og det vil jeg egentlig ikke utsette ungen for. Nå er jeg heller ikke helt sikker på om tenåringen sjøl vil være hjemme alene så lenge - men det blir en annen skål Samtidig: en på 16 bør vel greie seg alene en helg? Sånn egentlig? Hvis man er sikker på at det ikke dukker opp uanmeldte gjester og/eller at ungdommen har noen å gå til/ringe til som kan bistå i tilfelle rottefelle....
Gjest SmallTalk Skrevet 17. desember 2009 #12 Skrevet 17. desember 2009 Jeg hadde ikke hatt problemer med å la en 16-åring være alene hjemme en helg. Ihvertfall ikke så lenge 16-åringer ikke er troende til å dra inn hele bygda på fest den helgen. Er ikke mer enn 5 år siden jeg selv var 16, og kjenner godt til akkurat den situasjonen der... Hadde nemlig noen festglade venner som hadde litt for godtroende foreldre, og kommer ikke til å glemme tilstandene den kvelden og rundvasken dagen derpå. Anbefaler å få han til å få over en kompis på overnattingsbesøk, og å alliere deg med naboene. Det går nok bra skal du se. Og det er utrolig deilig å ha huset for seg selv en stund når man er 16. I tillegg så har man godt av å klare seg litt selv i den alderen.
Gjest Purple Haze Skrevet 18. desember 2009 #13 Skrevet 18. desember 2009 Min yngste sønn flyttet på hybel da han var 16. En helg hjemme alene syns jeg er på høy tid å få prøve seg på når man er 16 år. Min sønn var alene i over en uke da han var 15. Ikke noe problem det. Ungdom trenger selvstendighetstrening. Før du vet ordet av det, vil de flytte, og da er det greit å ha prøvd seg litt på egen hånd. Skulle det skjære seg helt med hjemme alene helger, får du heller ta det problemet når det dukker opp. De fleste tenåringer vokser på å få litt tillit.
ToveM Skrevet 18. desember 2009 #14 Skrevet 18. desember 2009 16 åringen min klarer seg helt fint alene en uke. Men han har en storebror som bor like i nærhten som sjekker innom av og til..
Gjest Hilde K S Skrevet 18. desember 2009 #15 Skrevet 18. desember 2009 Jeg flyttet hjemmefra en uke etter sekstenårsdagen min og vi ser jo alle hvordan det endte.
Kosemose Skrevet 18. desember 2009 #16 Skrevet 18. desember 2009 Har ikke lest alle svarene, men min tanke er at det kommer an på 16 åringen. Kommer også an på hvor i verden du skal oppholde deg, hvor snart du kan komme hjem, om han har familie/nære voksne venner i nærheten, om du stoler på ham, osv osv. Følge magefølelsen din du
addict Skrevet 20. desember 2009 #17 Skrevet 20. desember 2009 Hei! Er bare 3 år siden jeg selv var 16, og min mor pleide å be naboen som hun kjenner godt om å ringe henne om det var mye folk eller "festlige aktiviteter" i huset. Også hadde hun en avtale med faren til bestevenninna mi som kom på uanmeldt besøk en gang i løpet av lørsdagskvelden bare for å sjekke at alt var ok. Det kan jo være greit de første gangene med litt oppfølging?
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 20. desember 2009 #18 Skrevet 20. desember 2009 Hei. Du nevner at 16 åringen ikke har vist stor begeistring for å være alene hjemme. Derfor bør du prøve åsørge for at første gangen blir en positiv opplevelse, slik at det kan gjentas seg. Dra på butikken sammen og kjøp inn mat sønnen din ønsker å spise/lage og litt godis og legg igjen litt penger. La han ha en kamerat du kjenner til på besøk. Ring ett par ganger om dagen, og ha alltid tlf tilgjengelig. Ha en voksen person i nærheten sønnen kan ringe til hvis det er krise, mest for sikkerhetens skyld;) Det går sikkert bra:)
-Sookie- Skrevet 20. desember 2009 #19 Skrevet 20. desember 2009 Det er som andre nevner her ikke uvanlig at man flytter hjemmefra som 16-åring, så å la han være alene hjemme en helg ville jeg ikke bekymret meg for.
Kjetil S. Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #20 Skrevet 20. desember 2009 Tusen takk alle sammen! Da kan jeg se meg om etter en kjæreste med god samvittighet! ;-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå