Gå til innhold

Annas bok

:-) anna

Anbefalte innlegg

Det er jammen ikke lett å være småbarnsmor… hvor kommer denne evige dårlige samvittigheten fra. Jeg gjør jo så godt jeg kan, og har egentlig ikke grunn til å ha dårlig samvittighet overfor prioriteringer eller tidsbruk.

Men likevel så har jeg det… dårlig samvittighet som gnager i magen hver gang jeg har vært streng mot den lille gullklumpen min. Selv om han faktisk ikke kan få lov til å leke med saksa, eller skru av tv-en 40 ganger etter hverandre, eller slå meg, eller jage katten eller kaste treklosser rundt om kring.¨

Jeg vil ham jo bare godt, men likevel så ender det så ofte med at jeg må være streng gang på gang på gang... :cry:

Så legger jeg ham om kvelden og sitter der og lurer på om han egentlig har hatt en fin dag eller en fæl dag.

For jeg vil så gjerne at dagene hans skal være fine. Og jeg blir så sliten av å måtte være streng *dobbeltsukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jippi..... jeg er på nett igjen hjemmefra!!!!!!

Åh... så godt som det er etter to måneder som nettlåner.

:D

Det er jeg glad for i dag... og for at jeg skal treffe en veldig god venninne av meg i morgen. Og vi skal kose oss skikkelig!!! kafe og kino og venninnetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må berre foprtelje om det siste prosjektet som akkurat no blir utført i stova mi.

Bokhylle frå golv til tak... omlag fire meter brei og rundt døra... ENDELEG skal eg få plass til alle bøkene mine. (Eg gler meg så innmari!!) Merkar at eg er heilt sjukeleg i fohold til bøkene mine... Eg er slik som menn er i forhold til platesamlinga si... kan bruke lang tid på å tenke på om bøkene skal sorterast etter forfattar eller tematikk, eller kanskje etter forfattar OG tematikk. Også vil eg for ein kvar pris unngå at det blir altfor "bibliotek." skal ikke pakke bøkene inne i plast eller feste små stygge merkelappar nederst der eg skriv eit nummer som du treng ein nøkkel til. Det kan ikkje vere FOR rigid alfabetisert...

Så mest sannsynleg så blir det sortert etter tematikk. Altså krim, biografiar, eventyr... også setter eg bøkenen alfabetisk om det er det som tar seg finast ut.

Bokhylla går rundt døra, og i den eine stripa som er til venstre for døra har eg planar om å ha barnebøker, eventyrbøker og sånt. Slik at sønnen min veit kvar han finn sine bøker. I den høgare hylla nederst skal det vere praktbøker av ulikt slag. Alle bilbøkene til mannen min skal "gøymast" lengst mot vindauget... då kjem dei nemlig litt bak sofaen (og det passar meg veldig bra... for dei er ikkje så pene akkurat) (men hysj)

Åh... eg gler med SÅNN til den er ferdig. Dette er nesten som eit bryllup for meg.Ein stor stor dag som eg har venta på sidan eg var lita jente. Eg har samla bøker heile livet mitt. Og no skal dei omsider få ein "heim" der dei skal få bo i år etter år.

Jubel og glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig flott det bokhylleprosjektet ditt høres ut, Anna! Akkurat noe sånt kunne jeg tenke meg, bokhyllene mine truer stadig med å revne.... :wink:

Snekrer dere hyllene selv, eller bruker dere noe ferdig byggesystem? Vi skal også flytte snart, og det jeg ofrer mest tankevirksomhet på er følgende problemstilling: Hvordan få plass til alle bøkene mine?

Jeg kjenner meg sååå godt igjen i akkurat dette:

Merkar at eg er heilt sjukeleg i fohold til bøkene mine... Eg er slik som menn er i forhold til platesamlinga si... kan bruke lang tid på å tenke på om bøkene skal sorterast etter forfattar eller tematikk, eller kanskje etter forfattar OG tematikk.

Jeg har forresten et spørsmål til deg her.

Ha en fortsatt fin dag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en bekjent som er møbelsnekker. Han bygger hyllene av MDF-plater, og lager sokkel og "avslutning opp mot taket" Vi skal ha tre spoter opp mot taket som lyser ned på mine elskede bøker :-)

Skal ta bilde av hylllene når de er ferdige og legge de ut i albumet.

det er mulig vi får en vennskapspris, men det blir faktisk ikke så enormt dyrt heller. Kommer på ca 15.000 inkludert materialer, og det er ikke spesielt mye for så store bokhyller. Vi hadde endt opp med mye mer om vi skulle kjøpe et hyllesystem (et annet sted enn IKEA) til hele den veggen.

Også er det litt stas at det blir skikkelig gjort og spesialtilpassa veggen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg sååå godt igjen i akkurat dette:

Du skal forresten bli holdt oppdatert på konklusjonen av mine funderinger om det ultimate boksorteringssystem *fniis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal forresten bli holdt oppdatert på konklusjonen av mine funderinger om det ultimate boksorteringssystem *fniis*

:hoppe: Gleder meg! *finner frem penn og notatblokk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

:hoppe: Gleder meg! *finner frem penn og notatblokk*

*sitter også klar med penn og notatblokk*! (Hva med etter design på omslaget, det skal jo ikke bare være praktisk, men også se bra ut :wink: )

Og: En kjempegod helg til deg og dine, :-) Anna! (selv om det bare er torsdag kveld)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sitter også klar med penn og notatblokk*! (Hva med etter design på omslaget, det skal jo ikke bare være praktisk, men også se bra ut  :wink:  )  

Og: En kjempegod helg til deg og dine, :-) Anna! (selv om det bare er torsdag kveld)!

*fniis* Min gode mann er allerede frustret over min sykelige ordenssans når det kommer til bøkene mine. Det skulle jo tatt seg ut om bøker stod plassert helt hulter til bulter. Høyde på bøkene og farge på omslaget må naturligvis tas hensyn til... jeg flytter og sikter og vurderer på avstand og flytter en gang til. Og gir meg ikke før det er perfekt.

Så takk for et veldig viktig innspill fra Embla der!!!

Jeg tror jeg kommer til å se bort fra det alfabetiske... og heller fokusere på estetikk og tematikk. Og etter nøye overveielse har jeg kommet frem til at jeg setter biografiene i en hylle for seg selv... (I stedet for å sette Hamsun-biografiene sammen med Hamsun-bøkene o.s.v)

Så langt ser jeg for meg disse "emneområdene":

*Eventyr (fra Asbjørnsen og Moe til 1001 natt)

*Krim. (Her blir det også en rikholdig pocket-samling på loftet)

*Romaner

*Biografier

*Barne og ungdomsbøker (i nærheten av eventyr-samlingen)

*Fagbøker om litteratur (inkludert ordlister)

*Praktbøker av ulike slag (i den høyere hyllen nederst... )

Naturligvis står alle bøker av en forfatter plassert sammen.

Sikkert noe jeg har glemt men pytt pytt... detta skal jeg kose meg med lenge!!! Men bokhylla blir ikke helt ferdig før på mandag da... og da skal den males... sukk...

Men for ei fantastisk bokhylle jeg får meg :-) :-) :-)

Bokhylla er ca fire meter bred, fra golv til tak (ca 2'40 høyt) og jeg tror ikke det blir problemer å fylle den opp i det hele tatt. Jeg har sykt mye bøker!! (Og det merka jeg når jeg flytta)

Lurer på om jeg skal ta bokkassene mine inn fra skjulet, slik at de får akklimatisere seg en ukes tid... (og hvorfor har jeg en følelse av at det forslaget blir nedstemt i heimen)

For et par år siden så kjøpte jkeg forresten en bokksamling på QXL. Betalte 200 kroner for alle bøkene etter en gammel dame som hadde dødd. Og det var fem stapp fulle banankasser!!!! Og BARE klassikere.

Jeg var helt på gråten når jeg begynte å gå gjennom herligheten. Det føltes som en arv fra en tydelig bokelsker til en annen.

Håper noen har vett til å donere bort mine bøker, til noen som er glad i bøker, når jeg en gang pakker sminkepungen. :-)

God helg da dere... jeg skal jobbe i helga så det blir nok mer skriverier på meg. Det er nemlig ikke alltid slik at det er mye å gjøre på helgevaktene på jobben min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... ka du trur Tex... bokhylla mi er ikkje ferdig ENDÅ

*SUKK*

Men den blir ferdig i morgon...også skal eg male tre strøk med antikk-kvit oljemåling Om eg tar eit strøk i morgon kveld, eit på onsdag og eit på torsdag... NÅR kan eg sette bøkene på plass då?!

Hmmm

Forresten:

Hei til .... som er gjestelesar her inne og venninne av meg og som eg "avslørte" nicket mitt for i dag. Festlig at du også er her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

Du rakk å si hei før meg... :ler:

Måtte jo bare innom for å oppspore deg....

Morsomt! Kommer nok til å sniklese litt....men lover å legge spor igjen etter meg! Snuppa og T er dratt til dagmammaen og på jobb.

Jeg skal skrive på oppgaven :-) Skal bare dusje og koke litt kaffe, så er

jeg klar!

Ha en strålende tirsdag, anna!

Klem fra meg :sjarmor:

(tror man automatisk blir en klemmer når man har gått

på en viss skole... :hoho: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)Anna!

Stakk innom for å høre hvordan det går med bokhylleprosjektet ditt. Må innrømme at jeg er aldri så lite misunnelig, ja! :wink:

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg Nilma...

Den bygges, men det tar tid... *sukk* snekkeren har mangla et bor til å frese ut spor til spottene... Så siste nytt er at den blir ferdig på mandag :roll:

Jaja... snekkeren gav meg lov til å male den i helga selv om de siste listene ikke er satt på.

Så da blir det no et strøk i dag og et i morgen.

Den blir stoooor i allefall.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er litt fornøyd med den nye avataren min.

Må venne meg litt til den bare.

Nå må jeg sove... skal opp 0345 i natt

brrrrrr

I morgen skal jeg male andre strøket på bokhylleprosjektet mitt. Er allerede drittlei... :ler: Har tålmodighet som en tolvåring når det gjelder slikt. Er skikkelig oppesen de første 20 minuttene, så går det opp for meg at det jo faktisk er drittkjedelig. Og dermed er resten et slit.

Og det er naturligvis DA mannen insisterer på at bokhylla nok bør males fire strøk. FIRE.... :veldigsur: :sjokkert:

Joda i teorien enig... men første strøket tok fem timer...

:(

Å nei... nå er klokka halv elleve... sooooooove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt ut bilde av bokhylla i albumet. Nesten ferdig i alle fall.

Det trengs et (eller to alt ettersom hvem du spør) strøk til. Også skal spottene påplass... ogsåmå jeg veeeente (og dte er jeg jo så god til :ler: )

og i morgen kan jeg kanskje begynne å sette på plass bøker. ENDELIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten brannfakkel:

Når jeg setter bøker inn i ei hylle sørger jeg bare for at de største (høyeste, mener jeg) står til venstre.

Har ikke annet system enn det, jeg..... :ler:

Ville forresten bare si at jeg digger deg, :-) anna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg setter bøker inn i ei hylle sørger jeg bare for at de største (høyeste, mener jeg) står til venstre.

Har ikke annet system enn det, jeg.....  :ler:  

Ville forresten bare si at jeg digger deg,  :-) anna!

:o

Hjelp... skal jeg komme på besøk en dag MariannE... og får jeg lov til å være alene med bokhylla di i et par timer da...

:):roll:

Så hyggelig at du digger meg.... det er ikke så mange som sier det til meg sånn til hverdags, så det var faktisk veldig veldig hyggelig å høre. Jeg visste egentlig ikke at jeg var diggbar fniiis.

Jeg liker deg kjempegodt også... synes du skriver mange bra innlegg og svar. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

Hjelp... skal jeg komme på besøk en dag MariannE... og får jeg lov til å være alene med bokhylla di i et par timer da...

:):roll:

Det hørtes fryktelig tvilsomt ut........ :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det søndag morgon, og snart skal eg ut i garasja og finne fram alle bok-kassene mine. Jippi....

Om eg berre får prata mannen einig i at tre strøk med måling er nok, såkan eg sette inn bøker i dag... JIPPI!!!!!

Men no skal eg snart skrive om noko annan her inne enn den berømte bokhylla mi. Eg verkar vel heilt skrudd som tenkjer så mykje på bøker og bokhylle...

I dag skreiv eg visst på nynorsk.

Jaja... opp med nynorskprosenten på KG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...