Gå til innhold

Klamydia

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*
Skrevet

Kjæresten min og jeg hadde en pause fra hverandre for noen måneder tilbake. I denne pausen hadde han sex med ei jente, uten å bruke noe som helst form for beskyttelse. Han har lenge trodd han har hatt vitaminmangel, så i denne pausen gikk han også til legen og tok en urinprøve - uten at det var noe galt med den.

Nå er vi kjærester igjen, og jeg lurer på om det kan være sjanser for at jeg har fått klamydia. Kjæresten min sier at siden legen sa urinen var helt ren, har han ikke klamydia - og derfor kan ikke jeg heller ha fått det. Selv hadde jeg ikke sex med noen i pausen vår.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man ser ikke klamydia på urinprøve så vidt jeg vet. Den gangen min exmann var ute og svingte med svansen, så ble det tatt prøver av "miljøet" i skjeden. Jeg ville nok bedt om en test jeg, *klok av skade*.

Skrevet

Det finnes urintester som man kan sjekke klamydia med, men det er ikke vanlig å sjekke igjennom urinen men ved å ta prøve fra selve urinrøret.

Hvis legen etterspurte at urinen skulle sjekkes for klamydia så stemmer det nok, hvis ikke vil det ikke vises.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Klamydia kan påvises med urinprøve. Hvis ikke, så hadde de ikke brukt det på HSU'er rundt om i landet. Klamydia sees lett på gutter ved en urinprøve, og man kan påvise klamidya ved urinprøve hos jenter også. Men testen er ikke like sikker som hos gutter.

Skrevet

De tester ikke automatisk for alt ved en urinprøve så hvis han ikke ba spesifikt om det så er det ikke sikkert legen testet for det.

Skrevet
Klamydia kan påvises med urinprøve. Hvis ikke, så hadde de ikke brukt det på HSU'er rundt om i landet. Klamydia sees lett på gutter ved en urinprøve, og man kan påvise klamidya ved urinprøve hos jenter også. Men testen er ikke like sikker som hos gutter.

Men, er dette en "ny" metode å teste på? Den gangen exn svanset rundt, så slapp han av kroken i halvannet år, fordi legen påstod hardnakket at dette kunne ha ligget latent i meg. Gjennom to hele svangerskap til og med... I ettertid har jeg spurt flere leger som sier at det er bare forbanna tull. At det ville blitt oppdaget i svangerskapet om jeg hadde hatt det.

Tenke seg til hvor mye jeg hadde sluppet unna om den legen bare... fy f..

Skrevet

Hvis han tok en urinprøve pga vitaminmangel tester de ikke automatisk for kjønnssykdommer. Fortell han dette, og bestill en test til dere begge. Dette gjøres med vanlig urinprøve, skrapeprøvene har de sluttet med både hos menn og kvinner. Å kurere klamydida er også bare en antibiotikakur, men hvis du ikke behandler det kan du bli steril, så det er bedre å sjekke en gang for mye enn for lite.

• 1 måned senere...
Gjest luremegpå
Skrevet

Skal man vite dette for sikkert går man til gynokolig Man får ikke svar med en gang, tar ca en uke.

Jeg kan bare si deg at det er lurt å gjøre det fortest mulig, da man kan bli steril hvis man har gått med det lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...