Gjest Gjest_lurer_* Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Hei! En familie på 4; lillesøster, storebror, mor og far. I hvilken rekkefølge bør navnene st på f.eks dørskilt, kort etc.?
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 på dørskilt hadde jeg tatt foreldre på topp og barna under. på kort syns jeg det passer med både barna eller foreldrene først. Der kommer det kanskje litt an på hvem kortet er til. Er det noen barna har er nært forhold til ville jeg satt de først om det var voksenvenner som barna ikke hadde noe nært forhold til hadde jeg satt de sist..
Gjest imli Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 (endret) Vi skriver alltid oss foreldre først (mitt navn først, deretter mannens, slik det vanligvis skal være), og deretter barna etter alder. I eksemplet i hovedinnleget ville jeg dermed skrevet navnene slik: Mor, far, storebror, lillesøster. Endret 16. desember 2009 av imli
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #4 Skrevet 16. desember 2009 På kort, brev o.l. skrives navnene etter alder, fra minst til størst. Dørskilt så står foreldrene/ de voksne øverst og barna under- fra eldst til yngst.
toth Skrevet 16. desember 2009 #5 Skrevet 16. desember 2009 Hei! En familie på 4; lillesøster, storebror, mor og far. I hvilken rekkefølge bør navnene st på f.eks dørskilt, kort etc.? Alder
Nuith Skrevet 16. desember 2009 #6 Skrevet 16. desember 2009 (endret) Jeg ville også sortert etter alder på dørskilt, postkasse, etc. (Evt dersom det høres mer naturlig ut å si "Stig og Lise" enn "Lise og Stig" om de voksne i huset, satt det som var enklest å uttale.) På postkort kommer det an på hvem som er hovedmottager av kortet; om personen som mottar det kjenner èn person i familien mye bedre enn de resterende så går dette navnet først, ellers samme system som dørskilt. Endret 16. desember 2009 av Nuith
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 17. desember 2009 #7 Skrevet 17. desember 2009 Etter alder. Eldst først --> yngst sist.
Marikke Skrevet 17. desember 2009 #8 Skrevet 17. desember 2009 Mor og far (i ingen bestemt rekkefølge), barna med den eldste først. Da jeg var liten hadde vi et dørskilt der det sto Her bor Minstemann, Eldstemann, Mor og Far Etternavn Jeg husker jeg syntes det var en rar rekkefølge, men var fornøyd med å stå først på skiltet, så jeg sa ikke noe.
The Kitten Skrevet 17. desember 2009 #9 Skrevet 17. desember 2009 Mor og far (i ingen bestemt rekkefølge), barna med den eldste først. Da jeg var liten hadde vi et dørskilt der det sto Her bor Minstemann, Eldstemann, Mor og Far Etternavn Jeg husker jeg syntes det var en rar rekkefølge, men var fornøyd med å stå først på skiltet, så jeg sa ikke noe. Det var litt søtt. Vi har ikke dørskilt, men ville enten skrevet noe som: Her bor familien XXXXXXXXXXXXX Eller navnene da med navnene: Mor, far og deretter barna. På kort o.l. kommer det an på hvem de er til. Noen ganger skriver vi mor og far først og noen ganger barna først. Om vi skriver mitt navn eller min bror sitt navn først varierer, for begge deler klinger like godt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå