Gå til innhold

Mange valg på videre utdannelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Heisann!

Er da en mann på 23, som sliter som F*** med å velge kva eg skal bestemme meg for å gå inn for.

Har yrkesretta bakgrunn fra VGS, + Gen.Stud. Har testet ingeniør, som ikkje var noko for meg. Har testet daglig leder jobb, som heller ikkje var noko for meg.

Siste 6mnd, så har eg gitt gass med personlig utvikling, for å finne ut kva eg liker å drive med og kva som gir meg den gode følelsen.

Jobben lærte meg at eg er svært flink med mennesker, og hjelpe andre som eg har gjort gjennom den gir meg den gode følelsen.

Samtidig så har eg musikk som lidenskap, og har stort potensiale innen sang ifølge sanglærere, og kan starte på bachelor innen klassisk musikk om eg vil.

Ettersom eg var i FSAN (Sanitet) i førstegangstjenesten min, så fant eg ut at det var svært givande samtidig som det var interessant å drive med.

Da tenkte eg at kanskje sjukepleier eller medisin kunne vert noko for meg. Tenkte svært mykje på det mens eg var i FSAN, men hadde ikkje da Gen.Stud så la det egentlig fra meg da.

Eg nokre av mine bestekompiser studerer i utlandet, da eg skulle sjå på studieoversikta til skulen etter sjukepleie, så kom eg over noko som fikk meg til å le.

Helt sia eg var bitteliten så har eg hatt en ganske så stor fetisj for middelalderen, vikingtid, fram til renessanse perioden. Fikk 6'er på VGS i særemne for framføringa mi av Svartedøden bla. Alt det der har virkelig fasinert meg. Og har alltid drømt om å reise rundt å sjå gamle slott, kloster etc. Har ofte lest 600-700 sider pr dag når eg fant interessant lesestoff om emnet. Og når eg leser om det her, så er vel det faktisk det eineste eg husker som klarer å stimulere fantasien min til å visualisere kver einaste detalj av det eg leser.

Så på den sida så såg eg at dei hadde Arkeologi bachelor i Middelalder, vikingtid og renessanse. Ting sa vel egentlig KA CHING i hauet mitt når eg leste om studiet.

Ettersom eg har vert usikker sia eg var 15år for kva eg skal drive med så klarer eg ikkje helt å virkelig bestemme meg for kva eg skal gå inn for.

Eg har lyst å drive med det får ut alt mitt potensiale, det som får fram 100% av meg.

Har prøvd å snakke med familien om valga mine, men eg har fått beskjed om å slutte å sose, er det her noko å leve av?, no må du roe ned etc.

Eg har aldri vert redd for å hoppe på ting, og er en entusiastisk person med store ambisjoner som alltid er positiv til ting.

Hittil i livet så har eg vel gått på 10% maskineri og aldri vist kva eg virkelig er god for, og det er kjipt når eg veit eg har så masse inn i meg som eg vil sleppe laust.

Så eg trenger litt visdom fra andre personer da eg ikkje har så mange andre å prate med.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Student_*
Skrevet

Hallo :)

Slik jeg ser saken kan interessene dine deles i to kategorier. Den ene rommer de trygge yrkene, sykepleier og lege. Den andre rommer de mer utrygge yrkene innen musikk og historie. Jeg har selv begynt på et utrygt studie i år, og for meg har dette blitt helt feil. Jeg trenger en jobb hvor jeg er garantert jobb, har en god og stabil lønn, og som er mer profesjonsretta. Hvis dette med jobbutsikter/lønn er viktig for deg, burde du ta dette i betraktning når du velger hvilken vei du skal gå. Det kan også være lurt å tenke over hvor fritt du vil at studiet ditt skal være, velger du sykepleie/medisin, følger du et mer eller mindre fast løp, enn hva du vil gjøre om du velger historie. Det viktigste er at du velger noe som passer med dine verdier!

Lykke til :)

Skrevet

Det er vanskelig å velge når det er flere ting man kan egne seg til :) En ting som er sikkert er at historie og arkeologi er VELDIG usikre yrker med mindre det er greit for deg å bli lærer. Hvis du satser på musikken kan du jo fokusere på middelaldermusikk o.l underveis. Jeg har flere venner som er utdannet klassiske musikere, og de har da jobb, gode jobber også. Men en må nok regne med å leve som frilanser noen år, kanskje lenge hvis man ikke retter seg spesielt mot de store orkestrene eller eventuelle andre faste stillinger. Eller en kan bli musikklærer, trenger ikke være i grunnskolen, men som privatlærer, kulturskole osv.

Og forresten, selv om det er usikre yrker så finnes det jo folk som får interessante jobber som forskere og formidlere, fordi de er så engasjerte innen områdene. Så en skal aldri si aldri. Kanskje det trengs en slik som deg :)

Sykepleie er selvsagt sikrere, og du har jo også noen valgmuligheter innen flere omsorgsyrker til å gjøre noe du er mer spesielt interessert i, selv om du kanskje ikke kan dyrke middelalderfetisjen til fulle i jobben kan det være nyttig i en miljøterapeutjobb eller noe sånt, og musikk kan det også være behov for.

Jeg tror det er sjelden en får brukt alt av potensiale i én jobb/med én utdanning, ikke minst er det vanskelig før en setter i gang å se hvordan en kan bruke flere av sidene. Jeg har selv utdannet meg både i ufornuftig og fornuftig retning og er glad for begge deler. Det å bare ha usikre jobber taklet ikke jeg i hvert fall, men å ha utdanning i noe som er en stor interesse og hvor jeg fortsatt får oppdrag, ved siden av det fornuftige og samfunnsnyttige funker veldig bra. Dessuten lar mine fagområder seg faktisk kombinere også - ikke hele tiden, men i endel sammenhenger... Men ikke alltid man har tid/råd/lyst til å ta to utdanninger da.

Skrevet

Oisann, du var interessert i mye!

Jeg studerer arkeologi selv, og synes selvfølgelig du bør velge det :nigo:

Fra spøk til alvor: arkeologifaget er, som noen andre nevnt, usikkert når det gjelder jobber. Det utdannes flere arkeologer enn det er stillinger, og flesteparten av jobbene er på prosjektbasis, det er få faste stillinger. Dessuten må du nok ha en master for å komme noe sted.

Men når det er sagt, er det også flere positive ting ved å studere arkeologi. Det finnes en rekke ulike områder du kan jobbe innen; utgravinger i felt, forsker, museum/museumssamlinger, offentlif forvaltning, formidling, digital dokumentasjon og så videre. Videre er det slik at selv om arbeidsmarkedet er litt tråkig, så ser jeg at de som er veldig flinke, de FÅR jobb. Det virker som om du har stor kapasitet på lesing og slikt, og det kan du komme veldig langt med.

Jeg tror du må finne ut hva som er viktigst for deg; å følge den litt utrygge KA-CHING'en, eller å gjøre noe annet du er veldig glad i som kanskje ikke er like spennende, men tryggere og mer stabilt.

De aller fleste opplever nok at de ikke får brukt alle sine evner i jobben tror jeg, og da kan det være fint å se etter en hobby eller fritidsaktivitet som kan dekke noe av dette behovet. Om du studerer til sykepleiere kan du jo bli med i et kor eller band på fritiden, kanskje til og med en middelalder/renessanse musikkgruppe. Om du studerer arkeologi kan du jobbe som frivillig på fritiden hvis du ønsker å hjelpe mennesker. Mulighetene er mange! :)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for gode svar folkens!

Ja en kan dele dei opp i trygge og utrygge jobber.

Ettersom eg har vingla fram og tilbake i fleire år no, så veit ikkje eg om at eg klarer å fullføre evt medisin studie, sjukepleie eller kva det måtte vere. Har ikkje lyst nok engang å begynne på noke, så er det ikkje noko interessant. Har jo aldri kunne satt meg ned med noko å virkelig gått inn for det heller, så alt er jo egentlig usikkert :P

Engelsk f.eks er eg naturlig flink i, og har en 6'er fra VGS, 5'er i Matte, Historie, Naturfag og Gym fra påbygg. Jobba 100+t vedsida av påbygg, så det vart aldri gjort lekser heller, så når faga ikkje krever arbeid så har det gått fint.

Men når eg begynte på ingeniør, og det ikkje var interessant og krevdes arbeid, så vart ikkje ting gjort. Begynte med A i både matte og fysikk på prøver, men så måtte en begynne å jobbe med stoffet og endte opp med en E i matte og C i fysikk. Elektro kunne eg fra før av etter yrkesfag og fikk B.

Så denne gangen vil eg velge noko eg kan fullføre, og derfor føler eg det er så viktig å finne det som virkelig får fram kva eg er god for, før eg mister helt trua på at eg klarer å fullføre noko som helst.

Har ikkje lyst å ta en dritt jobb berre for å ha til mat på bordet, eg vil ha noke som får fram gløden min som eg såvidt har kjent på engang. Forskjellen på det og no er fra en Sykkel til jetfly =)

Var kanskje litt mykje uttømming av hjerte, men det får våge seg!

Håper dokke kan gi fleire tips vidare =)

Skrevet

Husk at uansett hva du bestemmer deg for å studere, så er du nødt til å innarbeide deg arbeids/studievaner. Tror ikke det finnes noen som kan gå gjennom et høyskole- eller universitetsstudium med ok resultater uten å jobbe med fagene. Men det er klart det er viktig å studere noe du er motivert for, sånn at det føles meningsfylt å sette seg ned og lese. Har egentlig ikke fler råd enn det som er gitt her, men ønsker deg lykke til, du finner sikkert ut av det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...