Gå til innhold

Matforgiftet, hva kan man spise?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lillesøs har vært dårlig i ganske mange dager nå, men begynner å bli bedre. Veldig vondt i magen, oppkast og feber. (Regner med dette er matforgiftning, hva annet kan det være?)

Mamma og pappa gir henne veldig begrenset mat, slik som f. eks. ris uten noen ting og tørt brød, tror dette er kjerringråd de tror/vet funker. Men dette synes jo ikke hun er noe godt, så hun ender mer å være veldig sulten men ikke spise noen ting.

Jeg har lyst til å lage noe god mat til henne, som hun har lyst på, og samtidig ikke har vondt av. Hva kan dette være? Hva er greit for henne å spise, og hva skal man holde seg langt unna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lillesøs har vært dårlig i ganske mange dager nå, men begynner å bli bedre. Veldig vondt i magen, oppkast og feber. (Regner med dette er matforgiftning, hva annet kan det være?)

Mamma og pappa gir henne veldig begrenset mat, slik som f. eks. ris uten noen ting og tørt brød, tror dette er kjerringråd de tror/vet funker. Men dette synes jo ikke hun er noe godt, så hun ender mer å være veldig sulten men ikke spise noen ting.

Jeg har lyst til å lage noe god mat til henne, som hun har lyst på, og samtidig ikke har vondt av. Hva kan dette være? Hva er greit for henne å spise, og hva skal man holde seg langt unna?

Hvis hun har vært dårlig i mange dager og i tillegg har smerter burde hun kanskje tatt en tur til legen.

Ellers et annet kjerringråd: rå, revet eple og kald, kokt vann.

Skrevet

Det jeg alltid får hjemme når jeg har vært spysyk her ristet loff med banan på. Dette er ganske mildt for magen i alle fall.. Men kanksje litt kjedelig for henne :ler:

Skrevet

Kan være omgangssyke også? Jeg likte alltid loff med kaviar når jeg var magesyk, ellers så er hvit ris veldig lett fordøyelig og godt for magen(jeg foretrekker basmatiris). Farris blandet ut med eplenektar/juice 50-50 drukket i små slurker gjør underverker på kvalmen.

Gjest Gjest_vibeke_*
Skrevet

Når jeg var matforgifta hadde jeg av en eller anna merkelig grunn lyst på appelsin juice og brus. Dette viste det seg var det verste man kunne spise ved matforgiftning.

Grønne epler dippet i naturell yoghurt skulle være bra.

Håper det går bra med lillesøsteren din. Det er viktig å få henne til lege dersom det ikke bedrer seg. Om ikke anna for å få veiledning i hva hun bør spise:)

Skrevet
Når jeg var matforgifta hadde jeg av en eller anna merkelig grunn lyst på appelsin juice og brus. Dette viste det seg var det verste man kunne spise ved matforgiftning.

:enig:

Yoghurt naturell blandet med litt kanel og kanskje bær/epler kan også være godt. Yoghurten er veldig bra for bakteriefloraen i tarmen.

Skrevet

Takk! Skal kjøpe med youghurt og epler til henne på vei hjem etter trening, og se om hun kanskje får igjen matlysten litt - noe må hun jo spise!

Men hva med litt mer kaloririk mat (noe jeg tror kan være lurt for henne, ettersom hun ikke orker mye, bør være så mye energi som mulig i det lile hun får i seg)? Nøtter f. eks.?

Skrevet

"Iskrem" laget av frosne bananer kjørt i foodprocessor kan være verdt et forsøk for variasjonens del. Men små mengder, enkelte reagerer på kald mat.

Farris for salter.

Melk er absolutt nei for de fleste, selv om yougurt ofte går greit. Men får du tak i soyayougurt er det bedre.

Skrevet
Takk! Skal kjøpe med youghurt og epler til henne på vei hjem etter trening, og se om hun kanskje får igjen matlysten litt - noe må hun jo spise!

Men hva med litt mer kaloririk mat (noe jeg tror kan være lurt for henne, ettersom hun ikke orker mye, bør være så mye energi som mulig i det lile hun får i seg)? Nøtter f. eks.?

Hakkede nøtter oppi yoghurt er jo kjempegodt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...