*Wendy* Skrevet 16. desember 2009 #21 Skrevet 16. desember 2009 Miniprisbillettene legges ut 3 måneder på forhånd. Reiser man mye med tog, kan det lønne seg å investere i et kundekort -da får man 30% rabatt på alle reiser.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #22 Skrevet 16. desember 2009 Hva er det egentlig med togprisene? De er jo konstant dyrere enn flyreiser. Hvordan er dette mulig. Og de vil ha oss til å ta med kollektivtrafikk. Ts! Billigere å kjøre bil. Kjenner jeg blir så forbanna. Får jo ikke togbillett under 800 kroner så og si. NSB er dyre. Hvem er "de"?
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #23 Skrevet 16. desember 2009 3-6 mnd i forveien? Vanskelig å være litt spontan eller besøke venner da.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #24 Skrevet 16. desember 2009 Denne klageren er som om en skulle klage på at en ikke fikk de billigste billlettene med Norwegian til solkysten i påskeferien når en trossalt hadde vært ute en måned i forveien. Verden er dessverre ikke slik...
Anglofil Skrevet 18. desember 2009 #25 Skrevet 18. desember 2009 (endret) ååå herlighet, når de reklamerer for at det finnes miniprisbilletter som de ettertrykkelig sier at koster kroner 199, så blir jeg snurt - ikke mer, ikke mindre - når jeg er ute en mnd i forveien, dvs. i god tid, og de koster det dobbelte. Jeg er jo selvfølgelig klar over at dersom jeg ikke er ute i god tid, da er miniprisbillettene borte. U see? Edit: og jeg skulle bare fra Kr. Sand til Oslo, ikke helt opp til Bodø. Nå tar jeg tilfeldigvis tog og buss en god del mellom Kristiansand og Oslo, og jeg finner ofte miniprisbilletter til 199 kr på denne strekningen, og jeg har funnet billetter på gunstige tidspunkt også. Forstår egentlig ikke problemet, du får planlegge bedre neste gang - enkelt og greit. Lavprisekspressen reklamerer med "fra 49 kr én vei" de også, og har samme prinsipp som miniprisbillettene til NSB, forventer du det samme av dem? I reklamene står det faktisk "fra 199 kr", og ergo har de sitt på det tørre. Mvh Yvonne Endret 18. desember 2009 av Yvonne
mæda Skrevet 18. desember 2009 #26 Skrevet 18. desember 2009 Det hadde jo for eksempel vært veldig greit om det faktisk kostet 199,- å reise hvor som helst, som de sier i reklamen. Min minipris-billett kostet 399,- fullpris hadde kostet 619,-. joda du får minpris til 199, men planlegging er stikkordet da!
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #27 Skrevet 18. desember 2009 En ulempe med miniprisen er at man ikke får valgt sete, og risikerer å kjøre baklengs fra Oslo til Trondheim. Eller sitte i fireseter midt i glaningen på folk i sju timer... moro. Eneste måten å unngå det på er å ringe inn eller gå i skranken, og da får man pristillegg.
Gjest kenneth Skrevet 19. desember 2009 #28 Skrevet 19. desember 2009 Hva er det egentlig med togprisene? De er jo konstant dyrere enn flyreiser. Hvordan er dette mulig. Og de vil ha oss til å ta med kollektivtrafikk. Ts! Billigere å kjøre bil. Kjenner jeg blir så forbanna. Får jo ikke togbillett under 800 kroner så og si.Forbannet? Ja, livet er hardt. Hvis vi eksempelvis tar for oss Oslo-Trondheim, så koster det 8.-10. januar (fre-søn) kr 399,- + kr 299,- t/r (basert på avreise til vettug tid). Flyprisen med Norwegian varierer fra kr 450,- til kr 763,- (t) og kr 450,- til kr 568,- ®. I tillegg kommer flytog/buss x 4. Togprisen fra Malmø til Stockholm samme helg (4.25 timer) koster 500-600 SEK hver vei. NSBs kundekort (kr 750,-/år) gir 30% rabatt. Man skal ikke kjøre så mye før det er tjent inn igjen. For all del: Toget kunne gjerne vært billigere, men jeg ser ingen stor grunn til å sutre over akkurat det. Hva bil angår, så vet jeg ikke helt hva "fasitprisen" pr. km er. Men den reelle kostnaden er ihvertfall mer enn bensin/dieselkostnaden. I følge denne artikkelen er ikke engang 3 kroner dekkende. Hvis vi tar utgangspunkt i Oslo-Trondheim t/r, blir det drøyt 1000 km. Multiplisér 1000 med 3, så skjønner du tegninga. Og hvis du foretrekker å sitte og kjøre bil og ikke kunne bruke tiden til annet enn å konsentrere deg om trafikken, kontra det å sitte på et tog og lese en meningsbærende avis og oppdatere deg på kollektivpriser, så holder jeg en knapp på sistnevnte. Jeg er mer med på at flyreiser er for billige enn at togreiser er for dyre.
aline Skrevet 19. desember 2009 #29 Skrevet 19. desember 2009 tog KAN være dyrt, om man er spontan og bestiller rett opptil når man reiser. Men det koster å være spontan, om man ikke er heldig. Jeg søkte på strekningen oslo - kristiansand nå, en måned frem i tid, altså midten av januar, og på veien ned var alle avgangene til 199, på vei tilbake var to av fem avganger til 199, de andre tre var på 299. Synes ikke det er ille, kan du ha vært uheldig?
Tante Skrevet 19. desember 2009 #30 Skrevet 19. desember 2009 En ulempe med miniprisen er at man ikke får valgt sete, og risikerer å kjøre baklengs fra Oslo til Trondheim. Eller sitte i fireseter midt i glaningen på folk i sju timer... moro. Eneste måten å unngå det på er å ringe inn eller gå i skranken, og da får man pristillegg. Jeg har aldri fått velge sete uansett pris når jeg bestiller på internett jeg men bare en gang (forrige gang) var jeg så uheldig at jeg havnet på ett av de 8 setene som ikke kunne snus. Og det er ikke automatisk slik at personen ved siden av deg er gal, det har jeg også bare opplevd 1 gang av de kanskje 100 togturene jeg har tatt de siste årene.
Gjest strykebrett Skrevet 19. desember 2009 #31 Skrevet 19. desember 2009 Ordinær pris Trondheim-Oslo er på 837 kr. Tar jeg bilen koster det meg ca 300 kr i diesel, og kilometerprisene mtp slitasje og ekstra forsikring er ikke rare greiene på bilen min i alle fall (skrur litt på den selv og sånn). Alt i alt koster det meg halvparten av prisen å ta bilen, det går raskere, og jeg kommer meg fra dør til dør. Andre alternativer på samme strekning er jo buss som koster ca 400 ordinær pris, det er under halve prisen av tog, men tar litt lengre tid. Ellers har man fly da, som koster ca en tusenlapp for vanlige (ikke fleksible) billetter fra Norwegian. Fordelen her er selvsagt at man kommer veldig raskt fram. Alt i alt kommer toget veldig dårlig ut i sammenligningen av reisemåter.
aline Skrevet 19. desember 2009 #32 Skrevet 19. desember 2009 men man kjører vel ikke til ordinærpris på toget, når de aller fleste avgangene er reduserte? Jeg søkte nå, og fikk lett tur retur billett oslo trondheim for 598,- på flere av avgangene... Hadde jeg hatt bil, så hadde jeg nok valgt bil selv altså, men det er ikke fordi toget er dyrt, men fordi bil gir mer fleksibilitet, for DET er det vel ingen tvil om.
Gjest kenneth Skrevet 19. desember 2009 #33 Skrevet 19. desember 2009 (endret) Ordinær pris Trondheim-Oslo er på 837 kr. Tar jeg bilen koster det meg ca 300 kr i diesel, og kilometerprisene mtp slitasje og ekstra forsikring er ikke rare greiene på bilen min i alle fall (skrur litt på den selv og sånn). Alt i alt koster det meg halvparten av prisen å ta bilen, det går raskere, og jeg kommer meg fra dør til dør. Andre alternativer på samme strekning er jo buss som koster ca 400 ordinær pris, det er under halve prisen av tog, men tar litt lengre tid. Ellers har man fly da, som koster ca en tusenlapp for vanlige (ikke fleksible) billetter fra Norwegian. Fordelen her er selvsagt at man kommer veldig raskt fram. Alt i alt kommer toget veldig dårlig ut i sammenligningen av reisemåter.Kjører du 100 mil for 300 kroner, har du enten en magisk kjørestil og/eller ditto bil. Min bil bruker 0,45 l/mil på langkjøring. Med en bensin/dieselpris på 11 kroner, klarer jeg Oslo-Trondheim t/r for omlag 500 kroner. Skulle jeg klart det for 300 kroner, måtte jeg redusert forbruket til under 0,3 l/mil. Fordelen med bilkjøring er naturlig nok dør til dør-aspektet. Og har man reisefølge, vil jo kostnadsfordelingen og selskapet bidra i positiv retning. Som oftest tjener man tidsmessig på det og, vil jeg tro. Å kjøre strekningen på sommertid og bart føre, kan jeg gå med på at er kurant. Vinterstid og/eller i mørket, er det for min del lite fristende. Økonomi er ett aspekt. Smak og behag er et annet. Har man eksempelvis sosial angst, vil bilkjøring sikkert være mer fristende enn kollektivtrafikk. Nå er det ikke så mange forunt å kunne mekke på bilen sin selv. Jeg tror man med fordel kan holde bilmekaniker-momentet utenfor diskusjonen, da utgangspunktet vel var noget generelt. Og da er vi tilbake på reelle kilometerutgifter - noe som gjør at bilen ikke nødvendigvis kommer så godt ut, verken i et person- eller samfunnsøkonomisk perspektiv. Som nevnt er det svært vanlig å ikke måtte betale fullpris for langturer pr. tog, med mindre man da er ute i siste liten. Din påstand om at toget kommer svært dårlig ut i sammenligningen, synes jeg ikke holder særlig vann - med mindre vi utelukkende forholder oss til personlige preferanser (uavhengig av økonomi). Hva NSBs kundekort angår, så vil du med ordinær pris (kr 837,- x 2) ha tjent inn igjen 2/3 av kundekortet på én tur (t/r). Bakdelen med selve kundekortet er at man over lengre strekninger som regel ikke får brukt det, da Miniprisen ofte blir billigere enn 70%-prisen. Men dette sier forsåvidt mest om Miniprisen. Edit: Jeg innså at Strykebrett nok forholdt seg til tur (kontra tur/retur). Se derfor bort fra første avsnitt. Endret 19. desember 2009 av kenneth
Gjest strykebrett Skrevet 19. desember 2009 #34 Skrevet 19. desember 2009 (endret) Kjører du 100 mil for 300 kroner, har du enten en magisk kjørestil og/eller ditto bil. Min bil bruker 0,45 l/mil på langkjøring. Med en bensin/dieselpris på 11 kroner, klarer jeg Oslo-Trondheim t/r for omlag 500 kroner. Skulle jeg klart det for 300 kroner, måtte jeg redusert forbruket til under 0,3 l/mil. Jeg har nok en veldig billig bil i forhold til de fleste (en gammel diesel rekkefirer), som koster lite å kjøre med og er billig å forsikre, så jeg skjønner at sammenligningen her nok ikke blir lik for alle. Valgte å sammenligne med ordinær pris framfor billigste alternativ for enkelhets skyld. Hvis en skal ta det aller billigste kommer man vel på buss til 49 kr, fly 400 kr(billett til 200+tog/buss til flyplass) og tog til 199 kroner.Fortsatt kommer toget ganske dårlig ut da syns jeg, selv om bilalternativet da kommer langt bak. PS: alle priser var en vei ja, og da er det helt realistisk å kjøre de 54 milene fra Trondheim til Oslo for 300 kroner. Tok ganske godt i da, bruker egentlig litt mindre. Endret 19. desember 2009 av strykebrett
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå