Gjest Februarbrud Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Hei, Vi har bestemt oss for ikke å ha fotograf til bryllupet. I stedet håper vi å få både venner og familie til å ta bilder for oss. Mange som har gode kameraer i disse dager, så satser på at det skal gå bra. Noen som har gjort det samme, som kunne tenke seg å gi noen tips? Jeg lurer (forelpig) på følgende: 1. Vi gifter oss i vinter, altså vil det være dårlig med naturlig lys. Hvordan kan vi forsikre oss om at det blir gode bilder i kirka, på kirketrappa osv? Jeg tenkr på innstillinger, hvor vi og "fotografen" bør stå osv. 2. Jeg tenker det er lurt å gi ett tema til hver "fotograf". Hva/hvilke bilder MÅ vi ha? Jeg har foreløpig tenkt at vi må ha bilder av bordet, gjestene (noen som har gode tips til hvordan få til?), maten 3. Brudebilder (altså oss) Tips/forslag?
Cæmis Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 eg ville kjøpt en fotobok for nybegynnere. Det er mange gode bøker der ute som gir tips og triks til hvordan man får tatt gode bilder.
Gjest TS Skrevet 15. desember 2009 #3 Skrevet 15. desember 2009 eg ville kjøpt en fotobok for nybegynnere. Det er mange gode bøker der ute som gir tips og triks til hvordan man får tatt gode bilder. Takk for svar Har du boktips?
Gjest Gjest_siv_* Skrevet 15. desember 2009 #4 Skrevet 15. desember 2009 Det du/dere gjør der er ikke uvanlig.. Har vært i noen bryllup hvor samme prosedyren har vært gjort et par ganger. :-) Engangskamera blir kjøpt inn til alle gjestene. Sammen med en liten info, lapp om at dere ønsker at bryllupet skal foreviges av gjestene, ikke en fotograf. De som har med egne kamera setter sin ære i å få de beste bildene. Pluss at endel av bildene fra engangskameraene blir alltid bra På den måten får dere også en flott bildeserie fra hele deres bryllup. Alle mennesker ser ting på forskjellig måte, og alltid spennende få bilder fra forsjellige synsvinkler. Ønsker deg forøvrig en flott dag, med mange gode minner :-)))
Christiane_W Skrevet 15. desember 2009 #5 Skrevet 15. desember 2009 Dere har ikke noen venner/familiemedlemmer/kolleger som er hobbyfotografer? I bryllupet til en venninne av meg var det faktisk sjefen hennes som tok bildene - han er medlem i fotoklubb og bildene ble kjempefine, veldig "proffe". Hvis dere satser på at venner og familie uten videre fotoerfaring skal alt av bilder må dere være forberedt på at bildene vil ha varierende kvalitet.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #6 Skrevet 16. desember 2009 Dårlig idé - la nå gjestene bare få kose seg og slippe å "jobbe" denne dagen! Og hvor mye mas blir det ikke, f.eks. i kirken, når gamle tanter skal klampe opp rett foran alteret for å ta bilder av brudeparet - mye bedre med en proff fotograf som vet å ta gode bilder samtidig som den holder seg der en fotograf skal være - i bakgrunnen!
Gjest TS Skrevet 16. desember 2009 #7 Skrevet 16. desember 2009 Takk for svar! Til negativ gjest - jeg tenker absolutt ikke sette gamle tanter på fotooppdrag. Jeg tenker mer på venner som har gode kamera, som synes det er gøy å ta bilder, og som uansett ville tatt bilder denne dagen. Og med innlegget ønsket jeg nettopp tips for å unngå at "alle" tar bilder av det samme. Engangskamera er selvfølgelig et godt tips Takk
Gjest Gjest_gina_* Skrevet 17. desember 2009 #8 Skrevet 17. desember 2009 Kjempelurt! Sørg gjerne for at gjestene kan laste bildene sine opp til pc med det samme. Be alle om å ta så mye bilder som mulig. Evt få en flink fotograf til å ta de viktigste bildene. Skriv gjerne ei liste over gruppebilder som må tas. Vær forberedt på en ordentlig bilde-rydding etterpå.
Gjest Marlo Skrevet 17. desember 2009 #9 Skrevet 17. desember 2009 Du har venner med gode kameraer ja, men det betyr ikke at bildene blir gode av den grunn. Ser folk med dyre utgaver av nikon og canon, men bildene ser for jævlige ut. Har selv tatt ett av mine beste bilder med et drit dårlig kamera (ble solgt til et annerkjent fotomagasin i USA). Så det at folk har bra kameraer betyr absolutt ikke at bildene blir gode. Hva gjør du, de bildene som blir tatt blir dårlige? Eller folk glemmer å ta bilder av ting du gjerne ville hatt på film? At bildene får avkappede hoder, armer eller bein? At alle bildene får et gulaktig og mørkt lys (som jeg ser flere får når de tar bilder innendørs fordi de ikke aner noe om innstillinger på kameraet)? Alle øynene blir røde, eller de tar bilder på feil tidspunkter så man får lukkede øyer, gjeipende munn etc? Men, hver sin smak
Gjest TS Skrevet 17. desember 2009 #10 Skrevet 17. desember 2009 Du har venner med gode kameraer ja, men det betyr ikke at bildene blir gode av den grunn. Ser folk med dyre utgaver av nikon og canon, men bildene ser for jævlige ut. Har selv tatt ett av mine beste bilder med et drit dårlig kamera (ble solgt til et annerkjent fotomagasin i USA). Så det at folk har bra kameraer betyr absolutt ikke at bildene blir gode. Hva gjør du, de bildene som blir tatt blir dårlige? Eller folk glemmer å ta bilder av ting du gjerne ville hatt på film? At bildene får avkappede hoder, armer eller bein? At alle bildene får et gulaktig og mørkt lys (som jeg ser flere får når de tar bilder innendørs fordi de ikke aner noe om innstillinger på kameraet)? Alle øynene blir røde, eller de tar bilder på feil tidspunkter så man får lukkede øyer, gjeipende munn etc? Men, hver sin smak Har selvfølgelig også tenkt på dette, men de fleste har jo mulighet til å se bildet de har tatt med en gang, så håper jo at vi får tatt noen som blir bra... Dette er selvfølgelig det jeg er mest bekymret for, derfor jeg håpet på noen gode tips fra dere.
Gjest Marlo Skrevet 17. desember 2009 #11 Skrevet 17. desember 2009 Ja jeg vet at man kan se bildet når det er tatt... men jeg lover deg, det ser heeelt anderledes ut på den lille skjermen på kameraet enn når du drar det opp på en dataskjerm. Man får en indikasjon på hvordan bildet blir, men jeg har opplevd å komme hjem, trodd at et bilde var kjempefint, bare for å finne ut at ansiktene er helt ute av fokus. Vet ikke hva slags gode tips man kan gi. Enten så må man leie inn en fotograf - eller så får man gjøre som du vil, men da kan man heller ikke bli sur for at man sitter igjen med null bilder fra bryllupet. Men igjen, det kan også gå kjempefint og dere vil ha mange bra bilder. Ikke noe jeg ville sjanset på da det ikke er mulig å gjenskape denne dagen, men det er meg da
Gjest Gjest_fersken_* Skrevet 17. desember 2009 #12 Skrevet 17. desember 2009 Vil du har et godt tips? : Lei inn en fotograf. Evt. Lei inn en bekjent som har i oppdrag å ta bilder hele dagen og kvelden. Det nytter ikke å sette sin lit til andre gjester. Det blir bare mas.
Coriander Skrevet 17. desember 2009 #13 Skrevet 17. desember 2009 Jeg har nettopp fremkalt alle bildene som gjestene tok i bryllupet vårt og jeg må si at jeg var sjeleglad for at jeg hadde fotograf i tillegg. Jeg ville ha blitt utrolig skuffet om disse var de eneste bildene vi hadde fra bryllupet...Noen av de er veldig morsomme, men de fleste av de er mørke, røde øyne, uklare osv. Det er i utgangspunktet en god ide å la venner og bekjente ta bilder, man sparer en haug med penger osv. Et par av gjestene våre er meget erfarne fotografer med veldig gode kameraer, men som noen sier over, når bildene er printet og evt, forstørret, er de plutselig ikke så fine lenger. For ikke å snakke om dårlige lysforhold og alkohol på toppen av det... Om du kan/har råd burde du virkelig ha en fotograf i tillegg.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. desember 2009 #14 Skrevet 19. desember 2009 Jeg ville ha leid inn en fotograf. Dette er en dag dere ikke får om igjen, og da er det litt greit å få tatt noen proffe bilder. Tror du kommer til å angre senere om dere ikke velger å ta bilder hos fotograf. Selv hadde vi en fotograf på selve dagen, og i etterkant tok vi trach weddingbilder. Og det er så moro med disse bildene nå. Forøvrig fikk vi bildene som gjestene hadde tatt. Og det er litt forskjellig kvaltitet der. Og mye jeg ville ha savnet om gjestene skulle ha vært fotografen for oss
Sort Pastill Skrevet 20. desember 2009 #15 Skrevet 20. desember 2009 Vi gjør det samme som dere, vi! Har spurt en god venn av oss om han har lyst til å ha litt fotografansvar den dagen, og så vurderer vi å spørre en annen venninne om hun også vil ha noen brudeparbilder. Vi gifter oss forøvrig også i februar, satser på snø og fint lys. Blir alle bildene elendige, så drar vi til en fotograf i etterkant, men det er verdt å prøve selv først:=)
Kjetil S. Skrevet 20. desember 2009 #16 Skrevet 20. desember 2009 En profesjonell fotograf vil gi mye kvalitet fremfor bare kvantitet.
Gjest TS Skrevet 20. desember 2009 #17 Skrevet 20. desember 2009 Tusen takk for alle svar og velmenende råd. Jeg har kanskje uttrykt meg litt upresist, for vi lurer ikke på om vi skal ha fotograf - vi har allerede bestemt oss for at vi ikke skal ha det. Målet med tråden var kun å høre om andre hadde erfaringer å dele (bortsett fra at vi burde ha fotograf), eller gode tips til hvordan vi kan løse dette på en hensiktsmessig måte for både oss og de "fotografene" vi ber om hjelp. Jeg er helt klar over at vi risikerer å få bilder som det er helt tydelig at ikke er tatt av fotograf. Dette bekymrer oss ikke så veldig. (Selvom jeg jo skjønner at vi kanskje burde begynne å bekymre oss for det )
Kjetil S. Skrevet 20. desember 2009 #18 Skrevet 20. desember 2009 (Selvom jeg jo skjønner at vi kanskje burde begynne å bekymre oss for det ) Dette er en enganshendelse, får vi håpe. Betal for kvalitet fremfor destruktivitet. Eller ei, hvis det ikke spiller noen rolle.....
MarianneE Skrevet 21. desember 2009 #19 Skrevet 21. desember 2009 Vi gjorde dette, fikk min onkel til å ta våre bilder. Nå i etterkant ser vi at vi burde heller brukt penger på en fotograf, siden vi ikke var fornøyde med resultatet. På en annen side, vi har plenty med bilder etter bryllupet, at vi ikke har det tradisjonelle store bildet på veggen av oppstilt brudepar er ikke så nøye for oss..
Zzyzx Skrevet 21. desember 2009 #20 Skrevet 21. desember 2009 Det er vanskelig å gi tips om innstillinger og sånt, siden vi ikke vet noe som helst om hvordan forholdene er der dere skal være. Det er bare å håpe på at en eller to av de med kamera har noenlunde begrep på hva de holder på med. Tips nummer 1: IKKE bruk den innebygde blitsen på kameraet! Den er fin til sitt begrensede bruk, men fungerer dårlig til det aller meste, egentlig. Slagskygger, harde kontraster, skygge fra objektivet, etc. 2: til bildene av brudeparet er det viktig å tenke på bakgrunn. Den bør være renest mulig, ellers tar den bare oppmerksomhet fra brudeparet. Og igjen, her er kameraets innebygde blits iallfall helt utelukket. Disse bildene er i utgangspunktet vanskelige, siden man skal eksponere riktig på både svart og hvitt, uten at det hvite brennes ut. 3: Ikke ha alt for mange folk til å fotografere under vielsen. Det er nok med en, maks to, som springer rundt i midtgangen og andre steder. Her ville jeg også brukt meget lyssterk optikk, av to grunner. For det første for å unngå blitsbruk og for det andre for å kunne styre dybdeskarpheten slik at alt mulig krimskrams rundt ikke er det som er i fokus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå