Gjest Almaz Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Har kjøpt bialetti espressokanne og melkeskummer. Har googlet etter latte og cappuccino oppskrifter, men blir ikke helt fornøyd.. Virker som jeg bommer på forholdet kaffe/melk.. Noen som har en idiotsikker oppskrift??
Gjest Almaz Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 Og hvor mye er en enkel/dobbel espresso? Noen oppskrifter sier bare det, uten nærmere benevnelse..
Coriander Skrevet 15. desember 2009 #3 Skrevet 15. desember 2009 En enkel espresso får du fra den minste Bialetti kannen, kanskje 0,5 dl om jeg skal gjette. Jeg er kaffesnobb og ekstremt kresen på kaffen min . Lager cappucino hjemme hver dag med den minste Bialetti kannen. Skummer opp ca 1,5 dl melk og da får man en cappucino med litt mindre melk enn den man får på de fleste kafeer. Hva slags kaffe bruker du? Jeg synes det blir best med Lavazza Gold. Hvilken kaffe man bruker har stor betydning for endelig resultat. Lykke til i jakten på den perfekte cappucino!
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2009 #4 Skrevet 15. desember 2009 Grunnen til at det smaker mye bedre på cafe enn hjemme er at man bruker helmelk og store mengder sukker på cafe. Lettmet og sort kaffe med en t-skje sukker kommer aldri opp mot de kaloribombene man får ute...
venus_ Skrevet 15. desember 2009 #5 Skrevet 15. desember 2009 Grunnen til at det smaker mye bedre på cafe enn hjemme er at man bruker helmelk og store mengder sukker på cafe. Lettmet og sort kaffe med en t-skje sukker kommer aldri opp mot de kaloribombene man får ute... Det er ingen som putter sukker i latten/cappuccinoen din på kafe/kaffebar, om du ikke gjør det selv..
freezepop Skrevet 3. januar 2010 #6 Skrevet 3. januar 2010 Akuratt fått bialetti melkeskummer selv, så driver og leker meg med det selv. Ang. forholdet må du nesten bare prøve deg litt frem, med en manuell skummer kommer du aldri til å få samme teksturerte og strekte melka som du får på en kaffebar, men det er litt av sjarmen. Bialetti-cappuchino skal ikke være en "perfekt" kaffebar-cappuchino. En dobbel espresso skal være, om jeg ikke husker helt feil ca. 4 cl, men du trenger mer enn det fra en bialetti-kanne, da du ikke får i nærheten av samme smak fra mokka-kaffe som en espresso. (Den minste bialetti-kanna, som for meg holder ca. til én kopp, kanskje to - er egentlig en "tre-kopper"). Men var jeg deg ville jeg prøvd meg frem og sett hvordan du liker kaffen din best. Noen små tips: *Ikke vask bialetti-kanna for godt, jeg skylder bare min, selv om det kan se litt nasty ut hjelper belegget inne i underkammeret til å få fram smaken *Kok opp vann på vannkokeren, hell i underkammeret opp til ventilen, sett på kaffe-kammeret, legg i kaffen, skru på toppen (bruk en kald og fuktig klut til å holde fast underdelen) og sett den på plata på full guffe. Jo kortere tid kaffen bruker på å bli laget, jo bedre *Følg med på kaffen, når den er trukket ca. en tredjedel opp veggen, ta den av plata, la den piple fra seg (ender opp ca. halvfull), så får du en bedre og ikke så sur kaffe. Sist men ikke minst, så er bialetti-cappuchino en drikk man skal lage som italiener; drit i å oppnå et perfekt resultat, la det gå litt på slump, lag det med kjærlighet så blir det bra Ville dog ikke anbefale å dra helt den italienske versjonen, da det innebærer ca. en bøtte sukker med hver kopp kaffe.
stjernekyss Skrevet 4. januar 2010 #7 Skrevet 4. januar 2010 Grunnen til at det smaker mye bedre på cafe enn hjemme er at man bruker helmelk og store mengder sukker på cafe. Lettmet og sort kaffe med en t-skje sukker kommer aldri opp mot de kaloribombene man får ute... For noe tull. Jeg har hverken sukker eller helmelk i kaffen min på kafé. Skummet melk er faktisk den enkleste melken å jobbe med. Jeg bruker den klassiske espressoen fra kaffebrenneriet. Veldig god Og så hjelper det alltid med en god dæsj baileys oppi
stjernekyss Skrevet 4. januar 2010 #8 Skrevet 4. januar 2010 Åja, IKKE, IKKE, IKKE vask espressokanna di med såpe!!!
Gjest Almaz Skrevet 4. januar 2010 #9 Skrevet 4. januar 2010 (endret) Takk for mange gode tips! Har fått med meg at jeg ikke skal vaske med såpe, så det har jeg heldigvis unngått fra dag 1. Jeg har prøvd med litt ulike kaffetyper, og har funnet ut at smak og lukt ofte henger litt sammen, - jeg liker best de med litt rund god kaffelukt.. så var det et par andre bra tips her jeg skal prøve ut, så blir det nok bra! Har fått det ganske bra til allerede. Takk igjen alle! :) Endret 4. januar 2010 av Almaz
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå