Meteora Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Har de to siste ukene kjent en kul i den venstre brystet, som ikke har vært der før. Idag var jeg hos en helsesøster som undersøkte det. Ble litt stressa da hun henviste meg til sykehuset for å ta mammografi. Fått en henvisning, med en lang avklaring jeg ikke skjønner spesielt mye av. Hun nevnte noe om at det kunne være fibroadenom, men det er vel en godartet svults, så vidt jeg har forstått? Er bare 22 år, så sjansene er vel minimale for at det er noe farlig, men er veldig nærvøs. Skal på sykehuset imorgen, så håper jeg får tatt mammografi da. Tar det lang tid før man får svar på bildene? Noen som har vært i samme situasjon der ute?
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 Har de to siste ukene kjent en kul i den venstre brystet, som ikke har vært der før. Idag var jeg hos en helsesøster som undersøkte det. Ble litt stressa da hun henviste meg til sykehuset for å ta mammografi. Fått en henvisning, med en lang avklaring jeg ikke skjønner spesielt mye av. Hun nevnte noe om at det kunne være fibroadenom, men det er vel en godartet svults, så vidt jeg har forstått? Er bare 22 år, så sjansene er vel minimale for at det er noe farlig, men er veldig nærvøs. Skal på sykehuset imorgen, så håper jeg får tatt mammografi da. Tar det lang tid før man får svar på bildene? Noen som har vært i samme situasjon der ute? Du får svar med en gang! Alle nyoppståtte kuler skal undersøkes, så at du ble henvist til mammografi er ren rutine, og ingenting å bekymre seg over. (Jeg vet det er lett å si...) Og det går alltid raskt å få time også, så det er ingen grunn til å få panikk bare fordi det går raskt... (Vi er jo vant med at den eneste grunne til at det går raskt, er hvis det er krise, slik er det ikke når det kommer til kuler i bryst! Da går det alltid raskt!) Jeg var i samme situasjon for to måneder siden, så jeg kan gjette hvordan du har det nå. For min del viste seg at jeg har mange cyster i begge brystene, og at det var en ny cyste jeg hadde kjent.
Gjest Dr Olsen Skrevet 15. desember 2009 #3 Skrevet 15. desember 2009 Har de to siste ukene kjent en kul i den venstre brystet, som ikke har vært der før. Idag var jeg hos en helsesøster som undersøkte det. Ble litt stressa da hun henviste meg til sykehuset for å ta mammografi. Fått en henvisning, med en lang avklaring jeg ikke skjønner spesielt mye av. Hun nevnte noe om at det kunne være fibroadenom, men det er vel en godartet svults, så vidt jeg har forstått? Er bare 22 år, så sjansene er vel minimale for at det er noe farlig, men er veldig nærvøs. Skal på sykehuset imorgen, så håper jeg får tatt mammografi da. Tar det lang tid før man får svar på bildene? Noen som har vært i samme situasjon der ute? På NHI.NO står følgende: "Fibroadenom er en godartet svulst i brystet hos kvinner, lokalisert hvor som helst i brystet. Det synes å være en vekstforstyrrelse og er egentlig ikke noen svulst. Størrelsen varierer, men er gjennomsnittlig mellom 1 og 3 cm i diameter. Vi regner at ni av ti nye kuler i brystene hos kvinner før overgangsalderen er godartede." Skjønner at du er nervøs, men oftest er slike klumper helt ufarlige. Nå har du imidlertid gjort det ene rette: nemlig å gå ti doktor med det. Vær obs på at det ligger mye "skummel" info på nettet om slike ting (det er som regel de det gikk dårlig for som skriver det - de som alt gikk greit for, legger det ikke ut på nett) Det er derfor ikke det lureste å "grave" for mye på nett, hvis du er litt nervøs. Vent heller på svar fra legene, og forsøk å fokusere på noe annet. Din klump blir hverken mer eller mindre farlig - uansett hva du leser deg til :-) VI håper det går bra for deg også. Det gjør det faktisk med de aller, aller fleste som oppdager klumper i brystet. Det viktigste er at du sjekker opp i det. Lykke til :-)
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2009 #4 Skrevet 15. desember 2009 Du får svar med en gang! Alle nyoppståtte kuler skal undersøkes, så at du ble henvist til mammografi er ren rutine, og ingenting å bekymre seg over. (Jeg vet det er lett å si...) Og det går alltid raskt å få time også, så det er ingen grunn til å få panikk bare fordi det går raskt... (Vi er jo vant med at den eneste grunne til at det går raskt, er hvis det er krise, slik er det ikke når det kommer til kuler i bryst! Da går det alltid raskt!) Jeg var i samme situasjon for to måneder siden, så jeg kan gjette hvordan du har det nå. For min del viste seg at jeg har mange cyster i begge brystene, og at det var en ny cyste jeg hadde kjent. Da er du heldig med kapasiteten der du hører til, for her går det ikke raskt. Kul i brystet tar gjerne 4-7 uker å få undersøkt, til og med kul under armen som kan være spredning fra kul i bryst. Til ts: Rutiner og ventetider varierer veldig fra sted til sted. På en brystpoliklinikk kan du få svar på mammografi med en gang, men det kan også hende at du får brev i posten med svar etter 1-2 uker. For unge kvinner kan det være nødvendig med ultralyd fordi brystvevet er normalt veldig tett når man er ung, slik at det ikke alltid er godt nok til å tolke bildene. Man vil oftest også ta vevsprøve med nål fra kuler, og da tar det vanligvis uker før patologen har fått undersøkt det som er tatt ut. Fibroadenom er en helt godartet svulst. Godartede svulster er vanlige i unge bryster, og kreft ekstremt sjelden i din alder, men det hender at noen er unntaket som bekrefter regelen. Med vennlig hilsen jente som måtte undersøkes 20 år gammel, og som heldigvis hadde bare en bindevevsknute som etter noen år forsvant helt. Det hele gikk veldig greit, men den lille ekle følelsen at "tenk om" er ubehagelig så lenge det står på. Lykke til
Gjest Glør Skrevet 15. desember 2009 #5 Skrevet 15. desember 2009 (endret) Jeg har nettopp vært gjennom en runde med kul i brystet, og har fått bekreftet at det er ett fibroadenom. Jeg bor i Oslo, og her tok det ca fire-fem uker fra jeg var hos legen, til jeg var til undersøkelse på sykehuset. Jeg fikk svar på mammografien og ultralyden med en gang, de kikker på det mens du er der, og da kan du også spørre om alt du lurer på. De tok også en celleprøve fra brystet, og legen kikket på denne med en gang, bla for å få bekreftet at den ble ordentlig tatt. Fikk 99% sikkert svar da, og skal få endelig svar på analysen i løpet av en uke eller to. Jeg var dritnervøs da jeg oppdaget kulen, men følte meg bedre etter å ha snakket med legen. Han tok det alvorlig, men sa også at det mest sannsynlig ikke var noe farlig. Og nå når jeg har tatt undersøkelsen er jeg glad jeg gjorde det, så vet jeg at det ikke er noe farlig. Ett firbroadenom er forøvrig en godartet svulst, og relativt vanlig hos unge kvinner. Du trenger bare å gjøre noe med den dersom den begynner å vokse mye, eller plager deg. Jeg fikk beskjed om at de bare lar den ligge inntil videre, og det er også en mulighet for at den blir borte av seg selv igjen. http://nhi.no/sykdommer/kvinne/svulster-og...enom-20676.html Endret 15. desember 2009 av Glør
Meteora Skrevet 15. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. desember 2009 Takk for svar alle sammen! Føler meg mer beroliget nå. Ser helsesøsteren jeg var hos skrev "fibroadenom?" i henvisningen, så derfor jeg spurte om det. Satser på at det bare er noe så uskyldig som det. Gleder meg til å få det overstått. Er så heldig at jeg har en god venninne som skal være med, så det gjør det litt lettere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå