Gjest Gjest_ostepop_* Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Altså: Jeg vil ha ny PC med gode spesifikasjoner, og den skal være 13" - IKKE 10, 11, 15 eller 17" Årsaken til dette er at en kompis av meg har 13" Mac, og det er den optimale størrelse - synes jeg. Mac synes jeg er dyrt (fra 7990,-) men når jeg begynner å lete etter 13" PC med gode spesifikasjoner, synes jeg jammen de er like dyre - om ikke dyrere....!!!??? Vet noen om en kjapp og godt utstyrt 13" som er vesentlig rimeligere enn Mac? (altså 7990,-) Hvorfor i huleste er 13" så mye dyrere enn 15 og 17"???
Max Magnus Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 (endret) Hvorfor i huleste er 13" så mye dyrere enn 15 og 17"??? Det er fordi det ikke finnes noen seriøse mennesker som har bruk for en skikkelig maskin som har så liten skjerm. De PCene med så liten skjern er ment for å være enkle skrive-/surfemaskiner. De var aldri designet for tunge programmer som f.eks. bilde- og videoredigering osv fordi skjermen er for liten. Dessuten er delene tilsvarende mindre som PCen er. Mindre og skjørere deler koster mer å produsere enn større og enklere deler. Denne er ikke så dårlig i forhold til Macbook Endret 15. desember 2009 av Max Magnus
Gjest Gjest_Ostepop_* Skrevet 15. desember 2009 #3 Skrevet 15. desember 2009 Det er fordi det ikke finnes noen seriøse mennesker som har bruk for en skikkelig maskin som har så liten skjerm. Svar nå litt seriøst da. De fleste PC-er i str 13" er grisedyre, dessuten; Mennesker som seriøst jobber med grafisk osv, bruker ikke 15 eller 17" heller. De bruker laptopen som dockingmaskin og har en 24" eller større ekstern skjerm tilkoblet. Dessuten vil de ha en maskin som er grei å ta med seg på reise, møter osv. Jeg synes 13 virker ideelt
Gjest oddemann Skrevet 15. desember 2009 #4 Skrevet 15. desember 2009 Denne er ikke så dårlig i forhold til Macbook Velger man 13" hos Komplett.no, og sorterer etter pris (dyreste først) er det 7 maskiner som er dyrere enn den første Macen. Nei du. Skal du ha 13" er det PRISMESSIG ett fett om du velger PC eller Mac. Så spørs det hvilken du liker best da, men den diskusjonen finner du nok i en annen laaaaaang tråd :-)
Max Magnus Skrevet 15. desember 2009 #5 Skrevet 15. desember 2009 Velger man 13" hos Komplett.no, og sorterer etter pris (dyreste først) er det 7 maskiner som er dyrere enn den første Macen. Nei du. Skal du ha 13" er det PRISMESSIG ett fett om du velger PC eller Mac. Så spørs det hvilken du liker best da, men den diskusjonen finner du nok i en annen laaaaaang tråd :-) Det har vel aldri vært et spørsmål om hvem som klarer å lage dyrest laptop?
Max Magnus Skrevet 15. desember 2009 #6 Skrevet 15. desember 2009 Svar nå litt seriøst da. De fleste PC-er i str 13" er grisedyre, Du spurte og fikk svar... 13,3 er ikke dyrt hvis du ikke har spesielle behov som da løses bedre på en større PC. Selvsagt kan du si du vil ha en superduperlaptop som kan gjøre alle verdens regneoperasjoner på en gang og den skal ha maks 8" skjerm. Prisen blir deretter...
Gjest brutal_mann Skrevet 15. desember 2009 #7 Skrevet 15. desember 2009 Hva skal du med en PC når du kan få solid Apple hardware?
Gjest Gjest_ostepop_* Skrevet 15. desember 2009 #8 Skrevet 15. desember 2009 Hva skal du med en PC når du kan få solid Apple hardware? Fordi alle sier jeg kan få pc mye billigere enn mac, men jeg FINNER det ikke!
Yme Skrevet 15. desember 2009 #9 Skrevet 15. desember 2009 Generelt sett er PCer billigere enn mac. Det betyr ikke at det finnes 13" laptopper som er billigere forde. Hvis du bare skal bruke maskina di til å sørfe internett og skrive, så kan du like greit kjøpe en mac. Bare pass på at du ikke lar noen røyke i samme rom som maskina di, for da mister du garantien på den, i følge apple.
Gjest brutal_mann Skrevet 15. desember 2009 #10 Skrevet 15. desember 2009 Fordi alle sier jeg kan få pc mye billigere enn mac, men jeg FINNER det ikke! Du får ikke maskinvare av samme kvalitet til lavere pris. Vil du ha skikkelig maskinvare kjøper du en eple-maskin. Eventuelt Lenovo sine forretningsmodeller.
aluminium Skrevet 16. desember 2009 #11 Skrevet 16. desember 2009 Enig med siste taler. Har du tatt i og brukt en av de siste unibody-Macene så skjønner du det. Det er ingen annen bærbar jeg har vært borti som har virket så solid og stiv som unibody-Macene. De er helt fantastiske. Det at de er utrolig kraftige er jo bare en bonus i tillegg.
Gjest Gjest_ostepop_* Skrevet 16. desember 2009 #12 Skrevet 16. desember 2009 Enig med siste taler. Har du tatt i og brukt en av de siste unibody-Macene så skjønner du det. Det er ingen annen bærbar jeg har vært borti som har virket så solid og stiv som unibody-Macene. De er helt fantastiske. Det at de er utrolig kraftige er jo bare en bonus i tillegg. Jeg har lite peil, men oppfatter det vel også slik. Problemet er at når jeg sier jeg har lyst på Mac, sier alle "det MÅ du ikke kjøpe. En PC med samme specs koster halve prisen" Jeg FINNER IKKE den pc-en jeg!!! Vil selvsagt gjerne ha den, hvis den er like bra som en mac - til halve prisen. Kan noen tipse meg med en link. NB Skal være 13"
aluminium Skrevet 16. desember 2009 #13 Skrevet 16. desember 2009 Som vi har sett lenger oppe, så finnes den faktisk ikke. Skal du ha 15" så har de rett. 15"erne til Acer, Asus og alle de der koster veldig lite ift. Macs, men så er også byggekvaliteten på en billig PC som et vandrehjem mens Macen som koster mer er som et fem-stjerners hotell. Du får hva du betaler for.
Eplefe Skrevet 16. desember 2009 #14 Skrevet 16. desember 2009 Hva skal du med en PC når du kan få solid Apple hardware?Intel? Ô_ô Eventuelt Lenovo sine forretningsmodeller.Disse får vi som skolepc-er. "De er ikke superbra, men dere klarer i hvert fall ikke ødelegge dem!" quote IT-ansvarlig. Som vi har sett lenger oppe, så finnes den faktisk ikke. Skal du ha 15" så har de rett. 15"erne til Acer, Asus og alle de der koster veldig lite ift. Macs, men så er også byggekvaliteten på en billig PC som et vandrehjem mens Macen som koster mer er som et fem-stjerners hotell. Du får hva du betaler for.Mac-fangirls er alltid interessant. "DEN HAR BØRSTET STÅL PÅ UTSIDEN, SÅ DEN ER KJEMPESOLID." En mac-laptop er akkurat like skjør som en plastic-fantastic HP. Spesielt da komponentene i en mac ikke er halvparten så godt støtbeskyttet som de i Acer, HP, Lenovo og andre sterke laptopmerkers nyere modeller. Når det gjelder 13"-laptop er det dyrt fordi det er ultraportabelt. Skal du ha ultraportabelt og kraftig nok til å kjøre f.eks. adobe photoshop (som i all hovedsak kjører bedre på OS X fordi apple er deleiere i Adobe) så blir det dyrt. Du kan trøste deg med at de dyrere komponentene du betaler ekstra for gjør at du faktisk kan gjøre mer med pc-en din enn photoshop, kabal, iMovie og surfing.
Aftensol Skrevet 17. desember 2009 #15 Skrevet 17. desember 2009 Først og fremst: grunnen til at 13" er dyrere enn en 15" er pga mengden det produseres av størrelsen.. Det produseres mest 15" i verden (før 15,4", nå 15,6"), og mindre av både 13" og 17", derfor er de dyrere... Jo mer man produserer av et produkt, jo billigere blir det... (det er som regel 2 eller 3 produsenter som produserer deler til forskjellige produkter.. ) Nå sier du bare at du vil ha en pc med gode spesifikasjoner, men det er jo litt spørs på hva du skal bruke den til... Man får ikke super spill pcer til under 8000kr med 13" skjerm.. Man må betale for innholdet... Og en god pc for meg, kan være en dårlig pc for deg, eller en alt for innholdsrik en... Men hvis du vil ha en billig 13" pc så er kanskje denne et alternativ: http://www.expert.no/product/product.aspx?...fier=LXPEC02046
Gjest Gjest_ostepop_* Skrevet 17. desember 2009 #16 Skrevet 17. desember 2009 at du vil ha en pc med gode spesifikasjoner, men det er jo litt spørs på hva du skal bruke den til... Man får ikke super spill pcer til under 8000kr med 13" skjerm.. Man må betale for innholdet... Og en god pc for meg, kan være en dårlig pc for deg, eller en alt for innholdsrik en... Men hvis du vil ha en billig 13" pc så er kanskje denne et alternativ: http://www.expert.no/product/product.aspx?...fier=LXPEC02046 Godt forslag! Man får nok ikke gode spill-pc er til under 8000 uansett størrelse, men det er så. Den Aceren du foreslo så fin ut, og prisen er rett. 5000,- er max av det jeg betaler for en PC. Skal jeg betale mer vil jeg ha en Mac. Alle som har de er fornøyde Tusen takk for godt tips
Gjest Gjest_mann29_* Skrevet 18. desember 2009 #17 Skrevet 18. desember 2009 Oversikt over fleste 13,3 toommere på markedet, med pris. Kan jo trygt si at det finnes rimelige PC'er en Applemaskiner... Lang link, men det går vel greit... http://old.prisguide.no/vis_kategori.php?c...ering=min_price
Phaedra Skrevet 26. desember 2009 #18 Skrevet 26. desember 2009 Tråden er delt. Innlegg som omhandler OS og virus finner dere her. Phaedra,mod
Webutvikler Skrevet 1. januar 2010 #19 Skrevet 1. januar 2010 Bare pass på at du ikke lar noen røyke i samme rom som maskina di, for da mister du garantien på den, i følge apple. Whoot, det visste jeg ikke! Men selvom garantien ikke gjelder lenger ved at en Mac står i et rom med røyk, så betyr det jo såklart ikke at man ikke har reklamasjonsrett på 5 år lenger. En garanti har jo kun lov til å utvide rettighetene forbruker har ifølge loven, ikke innskrenke dem. Derfor kan man trygt røyke, og om noe skulle gå føyken, så kan man reklamere. Noe annet vil jeg hevde er ulovlig i Norge.
Torine Skrevet 1. januar 2010 #20 Skrevet 1. januar 2010 Hva skal du med en PC når du kan få solid Apple hardware? Så vidt jeg vet er komponentene inne omtrent de samme som på en pc. Har en mann som er dataingeniør og han plukket fra hverandre min gamle mac. Det er mye av de samme hardware komponenten, produsert på de samme fabrikkene, det er vel software som skiller de mest. Jeg har jobbet på mac i 11 år nå og er veldig fornøyd med mac. Men jeg elsker både designet deres, imaget og osx.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå