Gå til innhold

Mac OS vs. Windows - virus/trojanere

Anbefalte innlegg

Gjest jonnemann
Skrevet
En mac-laptop er akkurat like skjør som en plastic-fantastic HP. Spesielt da komponentene i en mac ikke er halvparten så godt støtbeskyttet som de i Acer, HP, Lenovo og andre sterke laptopmerkers nyere modeller.

Interessant.

Kan du referer til noen kilde her, eller har du lest det i noe du har skrevet selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Jonnemann
Skrevet
Når det gjelder 13"-laptop er det dyrt fordi det er ultraportabelt. Skal du ha ultraportabelt og kraftig nok til å kjøre f.eks. adobe photoshop (som i all hovedsak kjører bedre på OS X fordi apple er deleiere i Adobe) så blir det dyrt.

Oj! Er Apple del-eiere i Adobe?

Hvor i alle dager har du hørt det?

Måtepå til tulleargumenter for å forsvare plastikk-pc-ene har jeg sjelden sett maken til!

Skrevet

Tja, Apple eide på et tidspunkt 16% av Adobe, men det er 20 år siden. Det er imidlertid ingenting annet enn Mac-brukeres fantasier som tyder på at en Mac er bedre egnet til grafikkbehandling (eller noe som helst annet) enn PC-er.

Slik så det ut før Apple begynte å benytte seg av Intel-CPU-er: http://www.digitalvideoediting.com/2002/07...cw_macvspc2.htm

I dag er gapet mindre, siden Apple ikke lenger insisterer på å bruke svakere hardware. Sammenlikninger som disse, en av favorittkjepphestene til Mac-fanboys som Jonnemann, er fullstendig meningsløse på grunn av årsakene som nevnes bl.a. her. Kortversjonen: Man benchmarker ikke maskiner med vidt forskjellig hardware og preload, med mindre man er ute etter et gitt resultat på forhånd.

De forskjellige variantene av Mac OS er heller ikke videre imponerende i en PC-sammenlikning - OS X er stort sett xBSD med regnbuer, og hey; PC-er kjører også BSD-systemer, bedre enn noe Apple har produsert.

Skrevet
Interessant.

Kan du referer til noen kilde her, eller har du lest det i noe du har skrevet selv?

Jeg kan vise til egne erfaringer. Apples computere er ikke mer solide enn andre merker. Det er skjørt alt sammen og det kommer ikke av materialet på utsiden.

Skrevet

Jeg kan være med på at de tåler like lite støt som alle andre, men at de tåler mindre skjønner jeg ikke helt med mindre du kan komme med en god kilde...

Når jeg snakket om at Macene var solide, snakket jeg om byggekvalitet. De aller fleste laptoper jeg har vært borti har knirket, vært dårlig sammensatt og med skarpe kanter her og der fordi plasten ikke er perfekt tilpasset. Min erfaring er at dersom man skal ha en Windows-maskin som ikke er slik, så koster de like mye som en Mac.

Det at MacOS er ikke er noe bedre enn Windows kan så være. Er det ikke et ganske kjent PC-magasin som år etter år har kåret MacOS til beste OS? Husker ikke hvilket det var. Uansett, jeg har hatt Mac i 5 år nå, og kommer nok aldri til å gå tilbake. Det å slippe å formatere maskinen med jevne mellomrom for å få igjen litt av ytelsen er ikke akkurat noe jeg savner. Det samme gjelder alle de småfeilene som ikke kan forklares på noe godt vis. For å ikke glemme antivirus som suger kraft ut av maskinen. Det å slippe stadige påtvungne oppdateringer av virusdatabaser osv. er en befrielse .

Jeg opplevde iallefall at mye av tiden min foran Windows gikk med til vedlikehold. Det slipper jeg heldigvis med Macen min, de bare går og går.

Skrevet

Grunnen til at du stort sett slipper virus med Mac er ikke fordi den per default er sikrere enn noe annet OS - faktisk er det mindre sikkert enn alle Windows-utgaver siden 98 - det er fordi brukerbasen er så liten at det stort sett er borkastede ressurser å skrive virus for Mac. Det kan sikkert ordnes at du får et, hvis du faktisk tror virus som påvirker Macen din ikke eksisterer.

Jeg opplevde iallefall at mye av tiden min foran Windows gikk med til vedlikehold.

Dette er jo ene og alene på grunn av egen udugelighet, og har således ingenting med PC-en å gjøre.

Gjest Jonnemann
Skrevet
Dette er jo ene og alene på grunn av egen udugelighet, og har således ingenting med PC-en å gjøre.

Hallo? Han er jo like dugelig/udugelig om han sitter foran en pc eller mac!

Poenget er at HAN som person bruker mindre tid på å rydde opp/fikse problemer nå som han har Mac fremfor før når han hadde PC.

Tipper det er slik for de fleste. De færreste av oss er særlig datakyndige

Skrevet

Det er så artig hvordan PCbrukere og Macbrukere alltid skal krangle om hva som er best hehehe

For folk som ikke er veldig datakyndige, og ikke er glad i spill, så er vel mac det greieste, rett og slett fordi det er litt vanskligere å få virus.

Apple er ikke et hyggelig firma, men de fleste brukere trenger ikke merke noe til det.

For mennesker som har mer peiling og/eller er glad i spill så er PC ganske mye bedre.

PCer er kraftigere maskiner, og man kan bygge og utvide dem akkurat sån man vil selv, pluss at om den går i dass så kan man lett reparere selv, uten å måtte ha den stående på sørvis i 2-3 uker.

Skrevet
Det at MacOS er ikke er noe bedre enn Windows kan så være. Er det ikke et ganske kjent PC-magasin som år etter år har kåret MacOS til beste OS? Husker ikke hvilket det var. Uansett, jeg har hatt Mac i 5 år nå, og kommer nok aldri til å gå tilbake. Det å slippe å formatere maskinen med jevne mellomrom for å få igjen litt av ytelsen er ikke akkurat noe jeg savner. Det samme gjelder alle de småfeilene som ikke kan forklares på noe godt vis. For å ikke glemme antivirus som suger kraft ut av maskinen. Det å slippe stadige påtvungne oppdateringer av virusdatabaser osv. er en befrielse .

Jeg opplevde iallefall at mye av tiden min foran Windows gikk med til vedlikehold. Det slipper jeg heldigvis med Macen min, de bare går og går.

Signerer denne! Har hatt akkurat samme opplevelsen som deg, med et utall PCer (også IBM), og jeg går aldri tilbake! Men for all del, alle andre må gjerne kjøpe PC, så slipper vi å få virus.

Skrevet
Grunnen til at du stort sett slipper virus med Mac er ikke fordi den per default er sikrere enn noe annet OS - faktisk er det mindre sikkert enn alle Windows-utgaver siden 98 - det er fordi brukerbasen er så liten at det stort sett er borkastede ressurser å skrive virus for Mac. Det kan sikkert ordnes at du får et, hvis du faktisk tror virus som påvirker Macen din ikke eksisterer.

Det at brukerbasen er liten for OS X er nok riktig, men grunnen til at det ikke finnes virus som herjer på OS X slik som de gjør med Windows er at det er basert på UNIX. Det er ikke mulig å lage virus som installerer seg selv og sender videre/formerer seg. Tror du ikke det hadde vært status i virusmiljøet å skrive det første viruset for OS X som kan slå ut mange maskiner på kort tid?

Er det min egen udugelighet som gjør at Windows har registre som fylles opp og senker maskinen? Er det min udugelighet som gjør at jeg med jevne mellomrom er nødt til å kjøre diskfragmentering? Windows har en del vedlikeholdsarbeid som må gjøres med jevne mellomrom, det bare er sånn...

Skrevet

Uhh. Nå er det ikke særlig mange virus som installerer seg selv i Windows-operativsystemer som er nyere enn 98 heller, da. Service Pack-oppgraderinger er selvsagt greit å ha, og har du SP3 i XP så kan ikke virus installere seg selv. Du må gjøre noe for å trigge det i windows og, f.eks. å trykke på en link (msn-virus) eller pakke ut en fil.

Forøvrig kan man fint gi OS X-brukere "selvinstallerende" virus av trykke-på-link-typen.

Skrevet (endret)
Det at brukerbasen er liten for OS X er nok riktig, men grunnen til at det ikke finnes virus som herjer på OS X slik som de gjør med Windows er at det er basert på UNIX.

Å være Unix-basert er i seg selv ingen garanti mot virus, malware og annet snask, som de forskjellige Mac OS-ene opp igjennom tidene er det fremste beviset på. Jo større man gjør operativsystemet, jo flere hull blir det - derfor er nedstrippede systemer som BSD og GNU/Linux i utgangspunktet det sikreste man får tak i.

Er det min egen udugelighet som gjør at Windows har registre som fylles opp og senker maskinen? Er det min udugelighet som gjør at jeg med jevne mellomrom er nødt til å kjøre diskfragmentering?

Registeret fylles ikke opp på magisk vis, eller av seg selv. Det er dine avgjørelser som bestemmer hva som befinner seg i registeret, og du kan selv endre på det etter eget forgodtbefinnende om du ombestemmer deg. Så for å svare på spørsmålet ditt; ja. Om du bruker "mye tid" på "vedlikehold" av Windows, er det din feil.

Endret av Zealuu
Skrevet

@Eplefe: OS X kan få trojanere osv. det er riktig, men lignende MSN-virus som installerer seg ved å trykke på en link er ikke like enkelt å få. Hvis det er det, hvorfor finnes det ikke i større grad? Hvorfor har ikke alle med Mac antivirus? Skal man få en trojaner som virkelig kan gjøre skade må man gi den administratorpassordet. Hvem taster inn det når de klikker på en link i MSN?

Med normal bruk fylles registeret opp, det er iallefall min erfaring. Selvsagt er det mye man kan gjøre med Windows for å holde en perfekt maskin som aldri blir sakket ned, men jeg ser ikke vitsen i å ha en maskin der man hele tiden må ta forhåndsregler og passe på alt hva man gjør. Jeg gidder rett og slett ikke.

Skrevet

Mac OS X kan fint få det, men det må konfigureres for OS X, og det er det nesten ingen som programmerer virus som gidder å gjøre. Dessuten har man begynt å gi antivirus til macbrukere og nå, nettopp fordi flere og flere som lager virus har begynt å gjøre det til mac og.

Gjest Epleknollen
Skrevet
Mac OS X kan fint få det, men det må konfigureres for OS X, og det er det nesten ingen som programmerer virus som gidder å gjøre. Dessuten har man begynt å gi antivirus til macbrukere og nå, nettopp fordi flere og flere som lager virus har begynt å gjøre det til mac og.

Er sikkert fullt mulig å utvikle virus til mac, men nå har jeg brukt Mac daglig i 15 år uten virusprogrammer.

Åpner alle mail, surfer absolutt hvor jeg vil, barna surfer og laster ned alt de ønsker....aldri fått virus

Det er virkeligheten med macnærmeste man kommer virus med Mac, er produsentene av antivirus programmer som roper "nå har det kommet virus til mac!"

....jeg har aldri sett noen...

Skrevet

Det er det jeg mener også. Den som hadde klart å skrive det første virkelig ødeleggende viruset til OS X hadde blitt usannsynlig berømt...

Skrevet
Det er det jeg mener også. Den som hadde klart å skrive det første virkelig ødeleggende viruset til OS X hadde blitt usannsynlig berømt...
Jeg skrev ett som fikk pc-en til å gå i shutdown om de åpnet en bestemt type filer. Jeg er fremdeles ikke berømt. :<

(Nå brukte jeg det riktignok kun for å demonstrere til mac-brukerne på skolen at om folk gadd så kunne man få virus på mac, og ikke for å distribuere det og være kjip)

Skrevet

Kan dette spre seg raskt over nettet og infisere tusenvis av Macer, som f.eks. MSN-viruset, uten at brukeren er nødt til å være fullstendig grønnsak?

Skrevet (endret)
Kan dette spre seg raskt over nettet og infisere tusenvis av Macer, som f.eks. MSN-viruset, uten at brukeren er nødt til å være fullstendig grønnsak?
Jepp.

Edit: Personen som lagde msn-viruset i den formen vi kjenner den (selv om den blir litt redigert og lastet opp på nytt om igjen og om igjen) er heller ikke berømt. Faktisk vet man ikke hvem h*n er.

Endret av Eplefe
Skrevet

Selvsagt vet man ikke hvem han er, det er jo bare ett av mange virus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...