Gå til innhold

Fastlegen har 6 uker ventetid

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er godt mulig fastlegen din har drop-in timer. Det bør ihvertfall vedkommende ha, dersom det er 6 ukers ventetid.

Hos min fastlege opplyses det ikke om at det er drop-in timer, med mindre man sier det er akutt. Og det er det vel i ditt tilfelle?

Ta en ekstra telefon og spør om de har drop-in

Skrevet

Jeg vet ikke hva du sliter med, men det sprøs jo hva det er. Legevakten kan vel behandle deg om det er noe akutt, men jeg tror nok legevakten også vil henvise seg til fastlegen neste dag.

Min fastlege har ca 8 uker ventetid, men jeg får alltid komme inn på dagen om det skulle være noe. Må selvfølgelig vente en stund (opptil 2 timer), men det gjør jeg gjerne.

Skrevet

Det var virkelig lovlig lenge å vente på å få time hos legen sin, jeg trodde et av poengene med fastlege nettopp var å få time innen en viss tid? :klø:

Gjest strykebrett
Skrevet

Ring et privat legesenter. Der jeg går koster det ca 650 kr for en time om jeg ikke husker feil, men det er verdt det, de har en helt annen serviceinnstilling enn offentlige fastleger.

Skrevet

Alle leger har jo mulighet til å ta imot akutt-timer.

Skal jeg ha en vanlig legetime som ikke haster hos min lege, så kan det hende jeg må vente en måned eller to på time, men om jeg trenger en lege nå, så får jeg alltid en akutt time. Som regel så ber hun i resepsjonen meg om å ringe rett etter åpningstiden og be om akutt time samme dag - og det har alltid gått fint.

Om du, TS, ber om det, så kanskje legen i det minste kan gi deg en sykemelding frem til hun/han har bedre tid til en bredere utredning.

Skrevet

Det er helt hårreisende at man må vente 6-8 uker for å få time hos fastlegen. Hos fastlegen min er det både umulig å komme gjennom på telefonen, og når man først gjør det er det også flere ukers ventetid. Går til legen på Volvat jeg, det er dyrt, men det er absolutt verdt det.

Skjønner ikke at systemet skal være så vanskelig!

Skrevet
Det er helt hårreisende at man må vente 6-8 uker for å få time hos fastlegen. Hos fastlegen min er det både umulig å komme gjennom på telefonen, og når man først gjør det er det også flere ukers ventetid. Går til legen på Volvat jeg, det er dyrt, men det er absolutt verdt det.

Skjønner ikke at systemet skal være så vanskelig!

Jeg har aldri oplevd dette, men så går jeg ikke til legen for småting. Når jeg går til legen er det som regel noe akutt som må behandles samme dag og da får jeg alltid time på dagen eller dagen etter hvis jeg ringer veldig sent.

Men hvis man ikke skal for noe som haster, men bare ta en sjekk eller noe synes jeg ikke det gjør noe å vente en stund. Det er bra at ikke alle kommer til legen med en gang for alle slags små plager.

Gjest Gjest_Hermula_*
Skrevet

Du får ringe å presentere problemet ditt. Klart han har tid til akuttpasienter, og det er jo det du er nå!!!

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du legger i å være utbrent, det er jo i seg selv ingen diagnose. Hvis du beskriver symptomene dine på legekontoret,f.eks om du er deprimert, så skal de være i stand til å avgjøre om det er akutt nok til at du får time raskt.

Skrevet

Utbrenthet er ikke en legevaktsproblemstilling, med mindre det er snakk om utvikling av psykose eller alvorlig øyeblikkelig behandlingstrengende depresjon, selvmordsfDare og denslags. Rammene for en legevaktskonsultasjon er ikke egnet for å evaluere din situasjon eller hjelpe deg videre, slik en fastlege som har videre oppfølging kan. Evt kan de hjelpe deg med sykemelding for noen få dager, men de sykemelder ikke så det monner, bare for å avklare noen dager f.eks om du ikke kan gå på jobb i helgen når fastlegen ikke jobber.

Sekretærene tar ansvar for å fordele akuttimer, i samråd med legen om de er i tvil. Da må sekretærene vite at det er noe som haster. Rammene for en hastetime er heller ikke alltid de beste, når det dreier seg om psykiske ting og utbrenthet, slike problemstillinger trenger mer tid enn en lungebetennelse eller å skrive røntgenhenvisning for en skadet arm. Men innenfor et par uker bør de kunne rydde plass på timelisten til å ta imot deg på en god måte.

Hvis du bor på et sted hvor legedekningen er god nok til at det finnes mulighet for å bytte, kan du selv velge om du vil prioritere ventetid som kriterium for legevalg, eller andre kriterier.

Håper det ordner seg for deg snart :) Jeg har hatt depresjon flere ganger, og da får jeg prioritert time for å komme igang med behandling når jeg trenger det.

Skrevet

Du kan vel dra på en privat legevakt, som f.eks Volvat?

Jeg har vært der med en bronkitt som ikke var veldig akutt, og det gikk helt fint. De prioriterer de som trenger det mest i køen, men de får nok tid til deg også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...