Gå til innhold

Den beste boken du har lest...


Anna Lovinda

Anbefalte innlegg

eller den boken som har gjort sterkest inntrykk på deg.

Min heter "Stjerner lyser hvite" av Alice Hoffman. Den boken var helt nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, det blir: Stormfulle høyder

Jo den gav inntrykk på meg og. Men det var når jeg var yngre og litt mer naiv. :oops: Det er en nydelig kjærlighetsroman. Men jeg klarer ikke å velge en. Det er mange bøker som gir inntrykk i visse perioder. Da jeg gikk gym leste jeg mye "isfolket" - og det gav enormt inntrykk da, men det ville det gi meg i dag. Så begynte jeg å lese Hamsun, og det gav også inntrykk på meg, men jeg tipper på at det ikke ville ha imponert meg hvis jeg leste det når jeg var 17 år. Så til syvende og sist må jeg nok ta stilling til dette spørmålet når jeg blir 70 år. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg, Care. Akkurat som med musikk; det er umulig å plukke ut en sang, for det er så situasjonsbetinget.

Har lest mange bøker som har grepet meg der og da, ofte har det med forventningene til boken å gjøre også.

(Mie husker enda den natten før hun skulle på jobb, den natten hun ikke sov i det hele tatt for svigermor hadde levert fra seg en Danielle Steele roman. Grusom bok, men jeg bare måtte lese ferdig svineriet før jeg lallet. Boken var tjukk som et vondt år, hele natten røk med!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må bli Fuglane av Tarjei Vesaas. Det er lenge siden jeg har lest den nå, men jeg tenker fortsatt på den i blant. Nydelig og trist. Stakkar "tusten" :sur:

loolaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Vanskelig å si, enig med cares resonnemang. Syns også at en bok ikke nødvendigvis er en bok, kanskje man har en favoritt bok for ulike formål,

Men: Jeg prøver *spisser blyanten og bretter opp ermene*

-den beste novellesamlingen jeg har lest er i alle fall Kjell Askildsen "Hundene fra tesoloniki" (neida, det skrives vel ikke s l i k ).

- den beste ungodmsbok tror jeg er Beatles (Lars Saabye Christensen)

- den beste barneboken: "Alle vi barna i bakkebrygrenda" (Astrid Lindgren) eller "Tryllekrittet" (Zinken Hopp)

- den beste roman : Anna Karenina (Leo Tolstoj) el Victoria (Knut Hamsun).

- den beste denne sommeren: "Mannen som elsket Yngve", (Tore Renberg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Den er vanskelig!

Har lest så mange bøker som setter inntrykk på forskjellige måter.

Men tror at det var ungdomsbøkene "Fint at ikke alle er like" og "Kjære Timo" som har satt mest inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Den er vanskelig!

Har lest så mange bøker som setter inntrykk på forskjellige måter.

Men tror at det var ungdomsbøkene "Fint at ikke alle er like" og "Kjære Timo" som har satt mest inntrykk.

Og i tillegg bøkene jeg leste fra konsentrasjonsleirene under 2. verdenskrig og Anne Franks dagbok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Den er vanskelig!

Har lest så mange bøker som setter inntrykk på forskjellige måter.

Men tror at det var ungdomsbøkene "Fint at ikke alle er like" og "Kjære Timo" som har satt mest inntrykk.

Og i tillegg bøkene jeg leste fra konsentrasjonsleirene under 2. verdenskrig og Anne Franks dagbok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest mr darcy

Den boken som gjør mest inntrykk er alltid den jeg leser akkurat nå :wink:

Og det er Pride and Prejudice av Jane Austen.

mr darcy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

"Had not my own feelings decided against you, had they been indifferent, or had they even been favourable, do you think that any consideration would tempt me to accept the man, who has been the means of ruining, perhaps for ever, the happiness of a most beloved sister?"

:frustrert:

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

"...to accept them is absolutely impossible. My feelings in every respect forbid it. Can I speak plainer? Do not consider me now as an elegant female intending to plague you, but as a rational creature speaking the truth from her heart."

- "You are uniformly charming!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...