Gjest NasaleNils Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Jeg er alltid tett i nesa, og har vært det så lenge jeg kan huske. Mange år! De eneste gangene jeg har helt frie luftveier, er etter en varm dusj med tilhørende utblåsning (jeg veit, ekkelt, haha). Da jeg tok opp dette med legen min ga han meg Zyrtec 10mg og Livostin 50 mg nesespray. Jeg har gått på dette i 1 mnd nå, men har ikke merket noen forbedring. Hva kan denne tette nesen komme av?
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 Jeg er alltid tett i nesa, og har vært det så lenge jeg kan huske. Mange år! De eneste gangene jeg har helt frie luftveier, er etter en varm dusj med tilhørende utblåsning (jeg veit, ekkelt, haha). Da jeg tok opp dette med legen min ga han meg Zyrtec 10mg og Livostin 50 mg nesespray. Jeg har gått på dette i 1 mnd nå, men har ikke merket noen forbedring. Hva kan denne tette nesen komme av? polypper, de må fjernes med operasjon.
Gjest ts Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 polypper, de må fjernes med operasjon. Gir ikke de rennende nese? Nesen renner ikke, men er vedvarende tett.
leirbål Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 Ja det er nok polypper. En liten operasjon med lokaledøvelse er alt som skal til.
stjernekyss Skrevet 14. desember 2009 #5 Skrevet 14. desember 2009 Jeg har samme problemet Eller.. Kanskje ikke helt det samme. Hos meg kjennes det ut som om jeg har kronisk bihulebetennelse.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #6 Skrevet 14. desember 2009 Allergi kanskje? Dra til legen og ta allergitest. Eller at du bruker nesespray så mye at det får en motsatt effekt en såkalt "rebound" effekt,så du heller blir mer tett av og bruke det. Da burde du slutte helt med nesespray eller kjøpe saltvans nesespray:)
Gjest yara Skrevet 14. desember 2009 #7 Skrevet 14. desember 2009 Jeg var konstant tett i nesa og plaget med kronisk bihulebetennelse. Ingen polypper. Har støv- og pollenallergi. Går på zyrtec og har prøvd hundreogørten nesesprayer. Det eneste som funker er (dessverre) kortison. Har prøvd 2 forskjellige kortisonpreparater og begge gir med neseblod. Men etter dårlig søvn og dårlig treningskapasitet over flere år har jeg funnet ut at det er bedre med blødende nese enn tett nese
stjernekyss Skrevet 14. desember 2009 #8 Skrevet 14. desember 2009 Jeg var konstant tett i nesa og plaget med kronisk bihulebetennelse. Ingen polypper. Har støv- og pollenallergi. Går på zyrtec og har prøvd hundreogørten nesesprayer. Det eneste som funker er (dessverre) kortison. Har prøvd 2 forskjellige kortisonpreparater og begge gir med neseblod. Men etter dårlig søvn og dårlig treningskapasitet over flere år har jeg funnet ut at det er bedre med blødende nese enn tett nese Yikes! Kortison skal jeg i allefall ikke ha! Fikk det i en annen forbindelse og fikk akutt allergisk reaksjon. Ble varige mye dårligere enn jeg var i utgangspunktet. Makkverk. For meg. For min del bruker jeg ikke nesespray, men nesehorn, og det hjelper bittebittebittelitt. Skal til øre/nese/halsspesialist rett rundt hjørnet
Mir Skrevet 14. desember 2009 #9 Skrevet 14. desember 2009 Kan man ikke få "kronisk tett nese" hvis man har brukt for mye nesespray oppigjennom årene? Har også en venninne som har konstant litt tett nese, og det blir bare værre hvis hun ikke holder det rent og vasker og støvsuger 2-3 ganger i uka. Det er altså støv og slikt hun får det, noe slimhinnene reagerer på. HUsker ikke diagnosen.
Gjest ts Skrevet 14. desember 2009 #10 Skrevet 14. desember 2009 Trådstarter her. Takk for alle svar. Snakket igjen med min trivelige og hjelpsomme lege i dag, og da fortalte ham at jeg hadde spurt her (da lo han). Enden på visa ble at han sendte meg til røntgen. Skal dit i morgen, så da får vi se om vi finner ut noe mer. Rask service i helsenorge! Hørtes ikke noe stas ut med kortison, da går jeg heller med tett nese og nasal stemme. Situasjonen din høres mye verre ut enn min da. Håper du finner en bedre løsning.
stjernekyss Skrevet 14. desember 2009 #11 Skrevet 14. desember 2009 Jeg tok ct, men de fant ingenting
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #12 Skrevet 14. desember 2009 Har holdt på med dette i 12 år snart, men problemet mitt skyldes nok årelang bruk av otrivin.... Men samtidig så ble jeg jo tett av en grunn... Det som veldig få leger opplyser om er at om kortison nesesprayen skal ha noen effekt må man bruke denne i MINST 3 mnd... Rhinexin tabletter kan også fungere bra for mange. Har akkurat brent vekk deler av nesemuslingene mine i håp om at det skal bli bedre, om ikke det funker skal vi prøve det en gang til og om det ikke blir bra så må jeg fjerne muslingen helt. Men kom deg til en dyktig øre-nese-hals lege, de fleste fatleger skriver bare ut kortisonspray og tenker ikke mer på det. Har prøvd å få hjelp i mange år, men fastlegen min var ikke så hjelpsom. Så sendte bedriftslegen min meg til en spesialist og 3 uker etterpå hvar jeg operert... Følte at ØNH legen tok meg veldig seriøst, først undersøke han nese og ører, så tok full allergi test og sendte meg til CT... Så brant han.... Er 4 dager siden nå, så er spent på hvordan resultatet blir:-)
Gjest yara Skrevet 15. desember 2009 #13 Skrevet 15. desember 2009 Jeg vil bare si at jeg HAR en dyktig lege, har vært på flere utredninger med jevne mellomrom, CT viser kronisk betennelse, men ikke noe annet. Har aldri funnet annet enn allergi som grunn til problemene. Og kortisonen funker den, men jeg blør ofte neseblod. Men det er en liten pris å betale for bedre livskvalitet.. Men selvfølgelig, aller helst hadde det vært best å bli kvitt det for godt
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #14 Skrevet 27. januar 2010 du har kanskje skjev neseskillevegg eller noe. dette fikses med operasjon. jeg opererte meg for en måned siden (og det var en liten skjevhet, mest inni, men likevel kunne jeg ikke puste med det ene neseboret). alt er ok nå
Gjest Spinell Skrevet 27. januar 2010 #15 Skrevet 27. januar 2010 Yikes! Kortison skal jeg i allefall ikke ha! Fikk det i en annen forbindelse og fikk akutt allergisk reaksjon. Ble varige mye dårligere enn jeg var i utgangspunktet. Makkverk. For meg. For min del bruker jeg ikke nesespray, men nesehorn, og det hjelper bittebittebittelitt. Skal til øre/nese/halsspesialist rett rundt hjørnet Jeg vil bare si at jeg HAR en dyktig lege, har vært på flere utredninger med jevne mellomrom, CT viser kronisk betennelse, men ikke noe annet. Har aldri funnet annet enn allergi som grunn til problemene. Og kortisonen funker den, men jeg blør ofte neseblod. Men det er en liten pris å betale for bedre livskvalitet.. Men selvfølgelig, aller helst hadde det vært best å bli kvitt det for godt Vil bare dele en erfaring med kortisonnesespray. Jeg har gått på kortisonnesespray daglig i to år nå, og har veldig god erfaring med dette. Det tok litt tid før jeg fikk full effekt av den, men nå fungerer den bra. Jeg har heldigvis ikke blødd neseblod i det hele tatt. Både lege og apotek har vært veldig grundige når de har forklart om forholdsregler og bivirkninger, så jeg har følt meg godt ivaretatt og informert. Kortison skal en ikke spøke med, men for meg har det ikke gitt noen bivirkninger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå