Gå til innhold

hun vil ikke la meg dra.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veninnen min og jeg vil veldig gjerne besøke Bergen i sammen, bare shoppe. Vi bor ikke så langt unna(to og en halv time kanskje, med bil) Men jeg får ikke låv av moren min(!) Kan forstå at hun er redd for meg, men jeg skjønner ikke helt problemet her. Hadde det hvert et annet land, som Irak kunne jeg forstått det, men nå snakker vi Norge! hvorfor er det så mye tryggere i denne byen her da? vi tar buss / tog til og fra, vi er 16 begge to. En dag må hun "gi slipp på meg" jeg kan ikke alltid forholdet meg til sentrene vi har her i området, ikke er moren min villig til å dra så mange andre steder heller, pga tid.

Jeg har jo spurt, hvorfor jeg ikke får lov, å har ikke fått noe konkret svar, kun " jeg liker ikke at du er alene sånn" (?) jeg sier jeg forstår det, MEN at jeg ikke kan forstå hvorfor det er så mye tryggere her. Det har hun ikke noe svar på. Å nei, jeg er ikke et "problembarn" på noe som helst vis, jeg er kanskje litt uselvstendig(men blir ikke mer selvstindig av å ikke få lov til ting,som jo kunne hjulpet meg til å "klare meg selv") jeg verken drekker, røyker eller gjør noe annet bråk, er sjeldent ute på byen, og om jeg så er blir det enten moren min eller søstra mi som henter meg(pga det ikke går buss til her jeg bor, etter klokken 11) Jeg sier alltid hvor jeg skal, hvem jeg skal være med, og at det bare er å ringe, for jeg har mobilen med. Jeg har vel egentlig ingen "innetid" jeg går ofte turer om nettene(men igjen, jeg sier i fra, jeg tar med mobil, og jeg har en stor "vaktbikkje" , jeg har spurt før hvorfor, å da har hun svart at hun stoler på meg, men tydeligvis ikke nok til å la meg dra. Om du, som voksen har noen idèr om hvordan jeg kan få overtalt henne, og kanskje gi meg et pr hint om hvorfor hun ikke vil la meg dra, ville jeg blitt veldig glad :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det første gang dere skal til Bergen? Og får venninna di lov til å reise alene?

Er det mulig å spørre om hun har lyst å være med på shopping, selv om dere jentene tenkte å dra alene? Hun kan gå litt i bakgrunnen, gå litt for seg selv og avtale en møteplass senere eller sette seg på en café, hvis hun er bekymret for at dere skal dra til en storby - kanskje hun er bekymret for at dere skal gå dere bort - og kanskje hvis hun er med en gang, lar hun dere dra alene neste gang? :-)

Endret av ninuska_
Skrevet
Er det første gang dere skal til Bergen? Og får venninna di lov til å reise alene?

Er det mulig å spørre om hun har lyst å være med på shopping, selv om dere jentene tenkte å dra alene? Hun kan gå litt i bakgrunnen, gå litt for seg selv og avtale en møteplass senere eller sette seg på en café, hvis hun er bekymret for at dere skal dra til en storby - kanskje hun er bekymret for at dere skal gå dere bort - og kanskje hvis hun er med en gang, lar hun dere dra alene neste gang? :-)

takk for svar!:)

hun kunne godt blitt med, men hun har ikke tid,har full stilling eller noe, pluss at det er mye å gjøre hjemme for tiden. Men jeg skal spørre litt mer(men prøve å la være å mase :enig:

Skrevet

Bare prøv å bearbeide henne, fortell henne hvordan du føler det. Hun er moren din, født deg, passet deg, og oppdratt deg i 16 år, tro meg hun syns ikke det er lett å slippe veslejenta si i storbyen "alene". Jeg er mor til ei jente å 5 år, gruer meg til den dagen hun blir voksen og selvstendig, for da må jeg også prøve å vokse med og ikke holde for mye igjen, selv om jeg bare vil holde henne skjult til hun er 25 ;)

Men ja.. Du skjønner.. Bare ta deg en skikkelig prat, for all del, ikke lag noe oppstyr, men vis at du skjønner henne, og slikt.

Skrevet

Jeg trodde først det var helgetur dere snakket om, men om det er en dagstur virker moren din fryktelig overbeskyttende. Kan du får en annen voksen til å snakke med henne kanskje? Det kan ikke være normalt å være så streng.

Skrevet

Kjenner hun noen i Bergen som du kan love å ringe til om noe skulle skje?

Eller kjenner du noen, så kan du ha den avtelen med foreldrene deres.

Det poden gjør når han skal reise langt er å snakke med meg om det som kan skje, og løsninger på dette.

Vi snakker også om hva han må gjøre/ si/ være, og ikke gjøre/ si/ være på turen.

Han må gjennomgå en del formaninger han synes et tullete, men som jeg synes er viktige.

Utover dette ville jeg snakket med moren din og spurt henne om hvorfor hun ikke vil at du skal få dra.

Og det faktum at om to år kan du reise til verdens ende alene om du vil. (Hvis du ikke fortsatt bor hjemme og følger husets regler da.)

Du må jo få lov til å øve deg på ulike situasjoner så du er bedre forberedt på voksen tilværelsen.

Vær rolig uansett, og svar ordentlig på det hun sier. Det er det jeg kan komme på akkurat nå. :)

Skrevet (endret)

Hun er rett og slett bare redd, og vil heller være litt for streng enn litt for løs i tøylene. Hvis det er snakk om en dagstur med retur innen rimelig tid synes jeg det er urimelig.

Jeg ville prøvd å snakke med henne igjen, og spurt rolig om hva grunnlaget var. Hva hvis det hadde vært en 'god sak', som f.eks. et styremøte i Elevorganisasjonen eller Røde Kors eller noe, hadde du virkelig blitt nektet å dra på en dagstur til Bergen da og? Si du er villig til at hun kan bestemme når du skal komme hjem, og at dere kan snakke så mye på telefonen hun bare ønsker.

Jeg ser rett og slett ingen grunn til at dere ikke kan ta en sånn tur, bortsett fra frykt, som hun uansett må forte seg å bli kvitt da du snart er en fri fugl.

Tips: Ikke si 'men jeg er snart 18 og kan gjøre hva jeg vil!', da blir hun sikkert vettskremt og lar deg ikke få gå ut i det hele tatt. :)

Endret av Glynis
Gjest Purple Haze
Skrevet

Argumenter godt for deg, ikke bli sur og barnslig. (ikke at jeg vet om du pleier bli det, men enkelte tenåringer gjør jo det når de ikke får viljen sin) ;)

Fortell henne planen for dagen, få henne til å snakke med foreldrene til venninna di, berolige henne med at dette går helt fint.

Min sønn var på dagstur til Oslo alene da han var 15. Det gikk helt fint.

Jeg syns kanskje moren din er vel streng her, men hun har kanskje sine grunner til det. Spør henne hva hun er mest redd for.

Skrevet (endret)

Jeg er enig med alle over her - prøv å inngå avtale med henne, men du vet muligens best hva som fungerer best på henne? Når hun sier nei?

Endret av ninuska_
Skrevet

Poden reiste først korte strekninger med veldig klare regler. Når han viste at han greide det, og godtok at jeg ringte mye, fikk han friere grenser.

Skrevet

Bare reis, bedre å be om tilgivelse enn tillatelse. Morra de kommer ikke til å skjønne at du begynner å bli selvstendig før du faktisk oppfører deg som om du er det.

Gjest Jente 20
Skrevet
Bare reis, bedre å be om tilgivelse enn tillatelse. Morra de kommer ikke til å skjønne at du begynner å bli selvstendig før du faktisk oppfører deg som om du er det.

Er helt enig i dette. Man trenger å få litt luft under vingene, ellers faller man i bakken den dagen man skal forlate redet.

Hva er det med disse mødrene som skal ha 100% kontroll over barna sine? I alle fall når di er så gamle som ts..

Selv flytta jeg fra oslo til trondheim når jeg var 16 år, og livserfaringen har hjulpet meg mye di senere bra! Reiste mye alene når jeg var yngre også, tok flyet alene tur/retur oslo - london når jeg var 13, ingen som fulgte meg på flyplassen og klarte dette helt fint selv.. Også å komme meg på toget fra heatrow til dit jeg skulle.. Og jeg var 13 altså!

Håper du kommer deg til bergen ts!

Skrevet

I lengden kommer du nok best ut av det om du ikke gjør som foreslått her. Åpenhet og kommunikasjon var hjørnesteinene i min egen oppdragelse, og jeg har alltid hatt et veldig godt forhold til mine foreldre. Det gjorde nok at jeg ikke fikk gjort alt det jeg selv gjerne ville, men ved fornuftig argumentasjon fikk jeg gjennom de tingene som var viktigst for meg, OG beholdt en god stemning hjemme.

Skrevet (endret)
Poden reiste først korte strekninger med veldig klare regler. Når han viste at han greide det, og godtok at jeg ringte mye, fikk han friere grenser.

Vi snakker om en 16 åring. En person som er myndig om knappe to år. Vi snakker heller ikke om å "reise" vi snakker om en dagstur til en by 2,5 timer unna. Vi kan ikke beskytte barna våre mot alt. Dessuten må dere huske på at de aller fleste ulykker skjer i hjemmet.

Endret av MissStiles
Skrevet

Jeg synes kanskje det er itt strengt å ikke la en 16-åring dra på en dagstur. Men kjenner også hønemoren i meg reise bust,tenk på alt usannsynlig som kan skje!

Jeg strever litt med å holde hønemoren i meg under kontroll, og har vært veldig åpen til jentene mine om akkurat dette. At det er vanskelgi for meg å slippe taket, slippe kontrollen. Og akkurat det har hjulpet mye her hos oss. Vi gir og får litt hver vår gang. Når jentene er ute på "vift" kan vi f.eks ha avtalt ringetider. Eller de sender meg meldinger om " framdriften". Vi lager oss også alltid et sikkerhetsnett; hva gjør de om ting går galt; hvem kontakter de, hvor går de, lagrer telefonnummer til legevakt osv.None ganger synes 14-åringen her at jeg er helt håpløs. Men det har også vært ganger hvor det har vært veldig nyttig med sikkerhetnettet, og hun kan til nød innrømme at "joda,mamma, du har av og til noen gode ideer...." ;-)

Snakk med moren din, og vær rolig og fornuftig. Det er ikke alltid så lett for oss tenåringsmødre å se småjentene våre bli store heller...;-)

Skrevet (endret)
Vi snakker ikke om noen "pode" her. Men en 16 åring. En person som er myndig om knappe to år. Vi snakker heller ikke om å "reise" vi snakker om en dagstur til en by 2,5 timer unna. Vi kan ikke beskytte barna våre mot alt. Dessuten må dere huske på at de aller fleste ulykker skjer i hjemmet.

Poden er i ca. samme alder. Og jeg har ikke problemer med å la ham reise alene noen steder i Norge så lenge jeg vet hvem han overnatter hos.

Så at jeg kaller ham poden betyr ikke at han er 5 år og overbeskyttet.

Endret av MissStiles
Skrevet
Bare reis, bedre å be om til givelse enn tillatelse. Morra de kommer ikke til å skjønne at du begynner å bli selvstendig før du faktisk oppfører deg som om du er det.

Nei, dette må du ikke gjøre. Da blir alt bare værre. Tilliten til deg blir ekstremt svekket og da kan det bli enda værre neste gang du spør. Mora di er bare ekstremt glad i deg og redd for deg. Om du ikke får lov denne gangen, så kanskje hun har bearbeidet det nå så du får lov neste gang. Men ikke gå imot henne.

Skrevet (endret)

Det blir sikkert en trivelig tur fylt med masse dårlig samvittighet og kjeft når hun kommer hjem. I tillegg blir det sikkert ekstra trivelig når hun ikke får dra på fest lengre, får gå tur om natten og generelt får husregler fra helvette. Det er mye bedre å komme på vrangsiden til foreldrene en å høre etter, det er klart. Man blir virkelig selvstendig av slikt.

:roll:

Endret av Vilma
Skrevet
Okei, men blir litt som å kalle en jente på 16 år for "Tulla".

Jeg synes ikke det :gjeiper:

Skrevet

Takk for svar dere :)

Skal snakke med henne I morgen tenker jeg, jeg vurderer å bare dra uansett, å ikke snakke noe mer om det, bare si jeg drar et annet sted som er her i nærheten, men egentlig stikke til Bergen, hun finner det uansett ikke ut. Men, jeg ville fått dårlig samvittighet, å da hadde jeg sagt det. Tror ikke hun hadde blitt sur eller skuffet, det blir hun sjeldent, men jeg ville blitt skuffet over meg selv tror jeg, men herregud er ikke et nacspiel jeg skal på heller, her snakker vi uskyldig shopping! Å ja, er en dagstur, fra morgen til kveld, hva kan skje? ville trudd at det var værre at jeg vandret gatelangs her hjemme om natten, sånn egentlig. Dette er ingen by, men et tettsted, så er jo ikke farlig her, men politiet er her sjeldent virker det som, så hvem vet hva som kan skje :kjefte:

Jeg har overbevist meg selv nå, ...tror jeg.

om Jeg så drar, hva så? jeg gjør aldri noe "galt" i den forstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...