Gå til innhold

Vurderer å anmelde vennina mi...

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Huff ts, det må være frustrerende å føle at man ikke vet hvordan man skal hjelpe sin beste venninne.

Kan du ikke kontakte noen som har god peiling på dette (krisesenter, advokat, foreninger for mishandlende, politi osv) og spørre om hjelp for hva du kan råde din venninne å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men er det ikke HAN du skal anmelde? Risikerer du ikke å bare lage mer trøbbel for henne, isteden for å hjelpe henne ved å anmelde henne? Kanskje han kan bruke anmeldesen mot henne til og med...

Hva er tanken bak å anmelde henne isteden for ham? Jeg forstår ikke helt hva du mener.

helt enig.

anmeld ham istedet.

Skrevet
Det virker ulogisk at ei som frykter for livet sitt, blir i huset med unger i påvente av å bli drept.

Det er ganske vanlig. Fordi hvis hun drar kan det bli et helvete. Da er risikoen for at noen blir drept større.

Slike saker er kjempevanskelige. Det er riktig at en slik sak sannsynligvis hadde blitt henlagt av politiet. Hvis mannen nektet og barna var lojale eller redde for å si noe, kunne ikke barnevernet gjort noe for å hjelpe heller.

Selv om dokumentasjon viser at det er sannsynlig at det har skjedd vold blir saken henlagt, og barnevernet kan heller ikke blande seg inn. Jeg har selv opplevd det. Jeg hadde dokumentasjon på fysiske skader, ble til og med sendt til røntgen en gang på grunn av hevelser ved lungen som førte til tung pust. Jeg fikk voldsalarm og voldsoffererstatning. Men saken ble henlagt og barnevernet kunne ikke hjelpe barna.

Skrevet
Det er ganske vanlig. Fordi hvis hun drar kan det bli et helvete. Da er risikoen for at noen blir drept større.

Slike saker er kjempevanskelige. Det er riktig at en slik sak sannsynligvis hadde blitt henlagt av politiet. Hvis mannen nektet og barna var lojale eller redde for å si noe, kunne ikke barnevernet gjort noe for å hjelpe heller.

Selv om dokumentasjon viser at det er sannsynlig at det har skjedd vold blir saken henlagt, og barnevernet kan heller ikke blande seg inn. Jeg har selv opplevd det. Jeg hadde dokumentasjon på fysiske skader, ble til og med sendt til røntgen en gang på grunn av hevelser ved lungen som førte til tung pust. Jeg fikk voldsalarm og voldsoffererstatning. Men saken ble henlagt og barnevernet kunne ikke hjelpe barna.

Har du noen råd til ts hva hun kan gjøre for å hjelpe venninnen?

Skrevet
Har du noen råd til ts hva hun kan gjøre for å hjelpe venninnen?

Kontakt krisesenteret. Det er de som er mest villige til å hjelpe. Evt. ta med barna og flytt til krisesenteret hvis det blir for ille. Sørg for at alle andre han kan drepe er et trygt sted (søsken/foreldre/venninner). Eneste stedet hun har lov å ta med barna hvis hun flytter ut er til krisesenteret. Hvis hun f.eks flytter til familie har hun ikke lov til å ta med seg barna uten farens samtykke. Da kan det bli brukt mot henne etterpå. Spar på alle bevis og dokumenter eventuelle skader hos politiet, krev at de tar bilde av skadene og detaljert beskrivelse av skader, størrelse i cm og farge på merker, ta nye bilder dagen etter når blåfargen/lillafargen blir tydeligere! La krisesenteret vurdere om barna har behov for å snakke med en psykolog. De kan få alvorlige traumeskader hvis de er vitne til situasjoner som kan være livstruende for dem selv eller moren. Vær obs på posttraumatisk stress. Hun bør komme seg vekk, men hun må forstå det selv og hun må føle at det er trygt å forlate han. Og hun må gi blanke i om han truer med å ta livet sitt, det er hans valg og sikkert det beste for henne og barna på sikt.

Skrevet

Må legge til at dere også kan kontakte krisesenteret anonymt for å få råd. Eller få en samtale der på dagtid. I vårt fylke har krisesenteret begynt å opprette journaler for de som kommer for slike samtaler også. Slike samtaler er gratis og varer ca en time, man kan ha flere samtaler. Krisesenteret kan også formidle kontakt med andre instanser. Min største tabbe var å ikke våget å kontakte krisesenteret. Jeg ringte bare anonymt til krisesenteret i en annen by for at ingen skulle kjenne meg igjen og si det videre til han jeg var gift med. De prøvde å overtale meg til å komme, men jeg turde ikke. Var redd for at noen skulle bli drept.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Veldig konkrete og nyttige råd, gjest.

Tomasine, jeg syns du skal bringe disse rådene videre til din venninne og hjelpe henne å gjennomføre disse.

Skrevet

Du kan jo ikke gå å anmelde henne, det er ikke hun som er skurken her.

Skal du anmelde noen, må du anmelde mannen hennes. Aller først burde du gå til barnevernet.

Skrevet
Veldig konkrete og nyttige råd, gjest.

Tomasine, jeg syns du skal bringe disse rådene videre til din venninne og hjelpe henne å gjennomføre disse.

:Nikke:

Følg disse rådene før du går til anmeldelse. La venninnen din og barna komme seg unna på forhånd, for du må være klar over at du utløser en eskalering av situasjonen.

Skrevet

Jeg hadde anmeldt mannen med en gang...

Ikke lukk øynene dine. Venninnen din og barna hennes trenger jo tydeligvis hjelp.

Om man kun skal passe på seg selv og bry seg om andre, går jo verden under.

Vær en god venninne, og gjør det du må!

Skrevet

Synes ikke du skal bare kjøre på uten å samarbeide med venninna di, for uansett hvor mye du ønsker å hjelpe så kan det faktisk sette både henne og ungene i en mye verre situasjon. Politiet kan ikke gjøre all verden, for de må først finne ut om det er sant eller ikke. Det er det som er problemet med slike saker.

Skrevet

Mange gode svar og råd her, men mye rart også. Skjønner at det ikke er lett og svare når man ikke kjenner hele historien bak... Som noen påpekte så er det eksen som er problemet - de bor ikke sammen lengre. Det vil ikke dermed si at hun eller barna er skånet for hans oppførsel!! Anmelde ham synes jeg hun kan gjøre selv - hun vil ikke for hun mener at det bare vil gjøre vondt verre. Selvom JEG ville gjort det i går!! Noen sa: Ts sin venninne kan faktisk annmeldes til barnevernet fordi hun ikke beskytter barna mot psykisk terror - og det er akkurat det jeg vurderer!!! Mannen er ikke god og det koster ham ingenting å skrike ut trusler foran barna. Barna er vant til dette, men jeg, som ikke ser dem daglig ser at det har påvirket dem!! :( Jeg mener mor har et ansvar her - skåne barna for en far som er utilregnelig i sitt humør!

En annen lurer fælt på hvilke juridiske et-eller-annet jeg tenker å bruke...? Jeg er ingen advokat eller annen fagman innen emnet. Vet ikke hva, hvor eller når jeg! Derfor jeg lufter det her inne!

Mange besserwissere...de trenger jeg ikke råd fra...;)

Venninna mi vet at jeg kommer til å gjøre NOE om hun ikke "får ut finger'n" og gjør noe selv! Nå driver jeg terror på hennes mobil:"Har du bestilt time hos fastlegen?" Der vil jeg nemlig at hun skal be om rekvisisjon til psykolog/barnepsykolog til barna.

Uten at noen andre voksne er med inn. Kanskje åpner barna seg for en som er helt utenforstående?

Takk for alle svar jeg har fått - om de hjelper eller ei...;)

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at du kan vurdere å annmelde henne, og gjøre den helt sikkert fortvilte situasjonen hennes enda verre! Det er kanskje ikke så rart hun ikke tør annmelde eksmannen hvis han er klin gæren. Da synes jeg heller du bør anmelde ham, tror det er den beste måten å hjelpe på. Hvordan skal venninna og ungene blir hjulpet av at du anmelder henne? Hvorfor kan du ikke anmelde mannen?

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Mange gode svar og råd her, men mye rart også. Skjønner at det ikke er lett og svare når man ikke kjenner hele historien bak... Som noen påpekte så er det eksen som er problemet - de bor ikke sammen lengre. Det vil ikke dermed si at hun eller barna er skånet for hans oppførsel!! Anmelde ham synes jeg hun kan gjøre selv - hun vil ikke for hun mener at det bare vil gjøre vondt verre. Selvom JEG ville gjort det i går!! Noen sa: Ts sin venninne kan faktisk annmeldes til barnevernet fordi hun ikke beskytter barna mot psykisk terror - og det er akkurat det jeg vurderer!!! Mannen er ikke god og det koster ham ingenting å skrike ut trusler foran barna. Barna er vant til dette, men jeg, som ikke ser dem daglig ser at det har påvirket dem!! :( Jeg mener mor har et ansvar her - skåne barna for en far som er utilregnelig i sitt humør!

En annen lurer fælt på hvilke juridiske et-eller-annet jeg tenker å bruke...? Jeg er ingen advokat eller annen fagman innen emnet. Vet ikke hva, hvor eller når jeg! Derfor jeg lufter det her inne!

Mange besserwissere...de trenger jeg ikke råd fra...;)

Venninna mi vet at jeg kommer til å gjøre NOE om hun ikke "får ut finger'n" og gjør noe selv! Nå driver jeg terror på hennes mobil:"Har du bestilt time hos fastlegen?" Der vil jeg nemlig at hun skal be om rekvisisjon til psykolog/barnepsykolog til barna.

Uten at noen andre voksne er med inn. Kanskje åpner barna seg for en som er helt utenforstående?

Takk for alle svar jeg har fått - om de hjelper eller ei...;)

Selv om hensikten din er god, synes jeg dette er en meget dårlig idê, en annen ting hadde vært om venninna di hadd ønsket å bli anmeldt slik at hun måtte ta tak i situasjonen, og da kan ha det som unnskyldning overfor eks'en når hun setter igang tiltak.

Hun vil jo ikke anmelde han fordi hun er redd han, så hvorfor anmelder ikke du ham? Jo, tipper du er like redd som henne!

Hvorfor vil du sette henne i en farlig situasjon som du selv ikke vil være i på grunn av redsel for hva han kan finne på?

Det kan jo hende hun forteller eks'en at grunnen til at hun går til sak/får besøksforbud/nekter ham samvær med barna,- er fordi DU har anmeldt henne!

Skrevet
en annen ting hadde vært om venninna di hadd ønsket å bli anmeldt slik at hun måtte ta tak i situasjonen,

Ja, det er det jeg tror vil skje - hun vil våkne og ta tak i situasjonen selv!!! Jeg tror vel at jeg tidligere har skrevet at hun vet at jeg vurderer dette? Jeg ville ALDRI gjort noe som ville sette deres liv og helse i fare!!! Herregud, dere må jo være ville om dere tror det???!!! Da blir denne diskusjonen for dum, om dere faktisk tror at jeg skriver inn her og ikke bryr meg om deres ve og vel???!!!

Jeg kan ikke anmelde han når hun er redd for hans reaksjon...

Skrevet

Catch-22

Barneverntjenesten vil trolig reflektere dit hen at hverken de, politiet eller mor selv vil kunne gjøre noe for å holde en mann som kommer med trusler i mot mor på avstand.

Politiet vil ikke kunne gjøre stort annet enn å hente ham ut i fra en situasjon hvor de blir ringt etter mens dette pågår. Det kan da tenkes at politiet velger å anmelde mannen, men alle vet jo hva slike episoder ender opp med.

Alvolig blir det først dersom mannen gjør alvor av sine trusler.

Barneverntjenesten vil også raskt kunne konkludere med at mor ikke har klart å skjerme sine barn i fra den påvirkning som mannen i disse tilfellene har påført dem i form av utrygghet og frykt.

Mor kan selv ringe politiet eller å anmelde mannen med tanke på eventuelt redusert samvær eller besøksforbud, men har nok i barneverntjenesten sine øyne sviktet sine barn dersom hun ikke har tatt tak i situasjonen og tatt slike grep for sine barn.

Det er trolig mor som her har omsorgen, og dermed henne som barneverntjenesten kan handle "i mot", og ikke en voldelig ex-mann uten omsorg.

I det barneverntjenesten eventuelt overtar omsorgen for barn vil de selv kunne ta grep i forhold til å inngå avtale om hva de vil kunne kalle et gunstig samvær i mellom barn og foreldre.

Jeg har et problem med å se hvilke hjelpetiltak barneverntjenesten kan bidra med hva gjelder en ex-mann og barnefar som oppfører seg truende ovenfor barnas mor med barna tilstede.

Å ringe politiet for å få mannen fjernet når dette skjer, og å gå til rettsak om besøksforbud og begrenset samvær i det slike episoder har oppstått mange nok ganger er nok den beste handlemåten for å beholde sine barn og å trygge dem mest mulig, vil jeg tro. Det er barna og ikke de voksne som må stå i fokus for hvilke handlemåter man velger i slike tilfeller.

Jeg vil anbefale å oppsøke et krisesenter for å bli gitt en adekvat rådgivning av de som virkelig har erfaring i slike tilfeller, og som i alle fall ikke på noen som helst måte kan komme til å "slå tilbake" på mor og barn.

Skrevet (endret)

Du har vel ikke lest alle innleggene engang...;)

Endret av MissStiles
Skrevet
Filming slik er jo heller ikke lov, da...;)

Du bør også lese hva folk skriver, de skrev "bruk oppptaker". Og jo, det er lov å ta opp samtaler man selv deltar i.

Jeg synes forøvrig du har feil fokus, du tenker på å anmelde venninna di, det du SKAL gjøre er å ringe barnevernet og fortelle om dette. Det er barna du er bekymret for, og de har krav på at du er med og beskytter dem. Ring barnevernet og søk råd der.

Skrevet
vil jeg nemlig at hun skal be om rekvisisjon til psykolog/barnepsykolog til barna.

:sjokk: ja, det er sikkert den beste løsningen, ja, så kan den unnfalne mora og den voldelige faren bare holde på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...