Gå til innhold

Endometriose


siritroll

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lider under Endometriose igjen, har blitt operiert for 8år siden, nå fikk jeg samme symptomer igjen.

Men jeg lurer på hva kan man gjøre utenom OP? Er der kanskje nå nytt jeg kan prøve ? Har dere erfaring med Endometriose?

Takknemlig for svar. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

jeg lider under Endometriose igjen, har blitt operiert for 8år siden, nå fikk jeg samme symptomer igjen.

Men jeg lurer på hva kan man gjøre utenom OP? Er der kanskje nå nytt jeg kan prøve ? Har dere erfaring med Endometriose?

Takknemlig for svar. :sukk:

Prøv å kutte ut rene melkeprodukter, fikk det mye bedre etter at jeg sluttet å drikke melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Jeg har endometriose og venter på min tredje operasjon på 6 år, har også fått et barn i mellomtiden. Jeg tror det finnes noen indikasjoner på at kostholdet kan påvirke, men det er fryktelig lite informasjon å finne på norsk, jeg vet ikke om det er gjort noen ordentlige seriøse studier på dette.

Det er kun en ting som hjelper på meg, og det er å unngå mensen, dvs spise 21 dagers p-piller og hoppe over pausen slik at blødningena aldri kommer. Hvis man er plaget med den endoen man har har jeg forstått at den vanlige anbefalingen er å ikke ha mensen oftere enn hver tredje måned iallfall.

Men når det er sagt, hvis jeg kunne gått uten behandling i 8 uten sterke symptomer ville jeg ha droppa hele hormonbehandlingen, for jeg _hater_ den virkningen de har på hodet og kroppen. Dessverre er alternative hyppige operasjoner og relativt sterke smerter for meg, så da må man jo.

Hør med legen, sørg for at det er en som har peiling :) Og meld deg inn på endometriose.no forumet, og gjerne også foreningen deres slik at du får tilgang til de lukkede foraene på siden, det er der du finner de beste rådene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Blush.

Meld deg inn på endometriose.no.

Jeg fikk diagnosen for noen år siden, fikk ikke så mye informasjon. Får hormonbehandling, dvs hoppe over mensen så langt det går.

Jeg ble nylig henvist til en gynekolog som var spesialist pga av noe annet, men da jeg kom dit sa han når jeg har fått påvist endo, så har jeg rett til å gå til en spesialist som han UTEN henvisning.

Så prøv også å få time hos en spesialist i gynekologi :)

Vet lite om andre behandlingsmetoder enn med hormonprevensjon, men legen på sykehuset nevnte at de hadde andre metoder også. Men, de ville de ikke bruke på meg siden jeg var så ung.

Ønsker deg lykke til! :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...