Gå til innhold

Farlig å kaste opp etter man har spist?


Gjest Tenåring

Anbefalte innlegg

Gjest Tenåring

Hvis jeg spiser noe usunt, kaster jeg det opp rett etter.. spyr kanskje 5-10ganger rett etter hverandre for å få ut alt. Men er dette farlig? For jeg kaster jo ikke opp etter jeg har spist vanlig mat ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da lurer jeg på hvorfor du egentlig spiser dette usunne, da?

Og JA, det er ikke bra å kaste opp etter en har spist, det høres ut som en begynnende spiseforstyrrelse, vær obs på det.

Men, NEI, farlig er det nok ikke, sånn rent fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiser du noe som du likevel bare ønsker å kaste opp? Det høres ut som du har en eller annen form for spiseforstyrrelse og trenger seriøs hjelp.

Ja det er farlig, søk litt på google så finner du mer enn nok info om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er farlig! Herregud... Oppkast inneholder mye syre. Å kaste opp ofte ødelegger tennene. Du får syreskader på emaljen, og emalje er ikke noe som kroppen reparerer selv. Det er heller ikke bra for magesekk og spiserør å bli utsatt for denne påkjenningen.

Og det du beskriver er en spiseforstyrrelse. Å spise og så med viljen og vite gå inn for å kaste det opp, er sykt. Enten får du kutte ut å spise usunt, eller så får du godta at du kanskje legger på deg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, NEI, farlig er det nok ikke, sånn rent fysisk.

Tøv. Først ødelegges tennene, de blir etset i stykker av magesyren. Dette skjer fortere enn man tror! Holder man på en stund kan man få alvorlige følger, som rift i spiserøret og hjertestans. Det er en stor påkjenning for kroppen å kaste opp, og mange bulimikere har dødd av hjertestans over doskåla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å framprovosere oppkast, uavhengig om det er sunn eller usunn mat, er farlig ja!

For det første vil man sakte, men sikkert skade tennene, man vil skade spiserøret og magesekken. Man kan ødelegge lukkemuskulaturen i mellomgulvet, og det er jo nok ikke en morsom sak og hanskes med.

Å kaste opp gjør deg underernært med alle de vonde konsekvenser det har.

I tillegg vil man miste mye væske slik at det fører til uttørring av kroppen, og man vil få elektrolyttforstyrrelser. Dette kan bl.a. medføre benskjørhet i senere alder og det kan resultere i hjertestans og død.

Slutt med det du driver med nå, før det går for langt. Klarer du ikke å slutte selv, så vær så snill og oppsøk hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tenåring

Takk for svar! :)

noen spør hvorfor jeg spiser det usunne, det er fordi jeg klarer ikke å la vær å spise når jeg ser noe usunt, og etterpå får jeg dårlig samvittighet og må da få det ut igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_solsikke_*
Takk for svar! :)

noen spør hvorfor jeg spiser det usunne, det er fordi jeg klarer ikke å la vær å spise når jeg ser noe usunt, og etterpå får jeg dårlig samvittighet og må da få det ut igjen...

Kjære deg tenåring!

Du spør om dette er farlig. Ja, dette er kjempe farlig. Du er i ferd med å få en spiseforstyrrelse. Ved å kaste opp ødelegger du mye inne i kroppen din og tennene dine. Fremprovoserer du oppkast over lengre tid forstyrrer du hjerterytmen din og i det alvorligste tilfelle kan hjertet ditt stoppe.

Du kan ha en viss kontroll over det en stund og bare kaste opp etter usunn mat, men gjør du dette lenge nok kommer du til å miste kontrollen. Du kommer til å få dårlig samvittighet etter du har spist vanlig mat også. Dette er en alvorlig runddans.

Er du redd for å legge på deg så gjør litt fysisk aktivitet i steden.

Du må stoppe dette umiddelbart. Greier du ikke dette på egenhånd oppsøk legen din og få han til å henvise deg et sted slik at du får hjelp.

Jeg er sykepleier og har møtt mange jenter som deg. Stopp nå før du blir alvorlig syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Tenåring

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies.

Jeg vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen

Mrs Shorty, mod

Endret av Mrs Shorty
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...