Gå til innhold

Hva husker du fra barneskolen


K.A.

Anbefalte innlegg

Og den sitter fremdeles? Ikke verst :)

Jeg husker mye rart fra barneskolen. Alt fra sanger som "Min båt er så liten" til de første linjene i "Den nye byen", hvor jeg var borgermester. For enkelhets skyld lærte jeg hele skuespillet på rams.

"Goddag, mitt navn er Dyrendal, jeg borgermester er.

En vakker by vi bygge skal på dette stedet her."

Usw.

:)

Endret av K.A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker mye rart fra barneskolen. Alt fra sanger som "Min båt er så liten" til de første linjene i "Den nye byen", hvor jeg var borgermester. For enkelhets skyld lærte jeg hele skuespillet på rams.

"Goddag, mitt navn er Dyrendal, jeg borgermester er.

En vakker by vi bygge skal på dette stedet her."

Usw.

:)

Det minner meg styggelig om et stykke der JEG også var borgermester. What are the odds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mye rart fra barneskolen. Alt fra sanger som "Min båt er så liten" til de første linjene i "Den nye byen", hvor jeg var borgermester. For enkelhets skyld lærte jeg hele skuespillet på rams.

"Goddag, mitt navn er Dyrendal, jeg borgermester er.

En vakker by vi bygge skal på dette stedet her."

Usw.

:)

Jeg spilte også borgermesteren i samme stykke på barneskolen. Men jeg har alltid trodd at stykket het "Byen vår".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spilte også borgermesteren i samme stykke på barneskolen. Men jeg har alltid trodd at stykket het "Byen vår".

Jo, det mener jeg også. Men så slo jeg opp på nett og der finner jeg tittelen, "Den nye byen" av Thorbjørn Egner. Tenkte det var sikkert jeg som husket feil. Derfor ble min forrige post her redigert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mye rart fra barneskolen. Alt fra sanger som "Min båt er så liten" til de første linjene i "Den nye byen", hvor jeg var borgermester. For enkelhets skyld lærte jeg hele skuespillet på rams.

"Goddag, mitt navn er Dyrendal, jeg borgermester er.

En vakker by vi bygge skal på dette stedet her."

Usw.

:)

jeg var glassmester i det stykket :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker godt hovedlæreren i klassen vår, når han ble sint og kjeftet på en elev, så kjeftet han liksågodt på hele klassen. :sur: Når han var sint ble han helt rød i ansiktet :frustrert: og neseborene vibrerte, mens han stod å bøyde på pekestokken. :sinnatagg: En vakker dag klarte han å brekke pekestokken :overrasket:

Vi var glad da vi skulle begynne på ungdomsskolen :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kjøpmann i det stykket, jeg.

Husker hele regla.

"jeg er kjøpmann A.H. Frikk

Alt får du i min butikk

Salt og pepper, mel og sukker

Syltetøy i fine krukker....."

osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Petronella_*

Jeg husker at vi leste om Fi-Fi og Fo-Fo, så husker jeg at jeg misunte "frøken" som fikk tegne med fargekritt på tavlen - jeg ville også bli lærer slik at jeg kunne tegne på tavlen og ha opprop i klassen og føre fraværet i protokoll :ler:

Så husker jeg at vi fikk stempler og gullstjerner i arbeidsbøkene våre, husker at "frøken" hadde 2 englebarn i klassen som fikk lov til alt sånn som å dele ut sakser, lim og fargestifter til resten av klassen.

Har mange gode minner fra barneskolen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var glassmester i det stykket :jepp:

Og jeg var frøken! :ler: Et flittig brukt stykke, skjønner jeg.

Ellers husker jeg dette diktet (her i litt mer gammeldags språk enn det som sto i leseboka vår, tenker jeg):

"En er en, og to er to -

vi hopper i vand,

vi triller i sand.

Zik zak,

vi drypper på tag,

tik tak,

det regner idag.

Regn, regn, regn, regn,

øsende regn,

pøsende regn,

regn, regn, regn, regn,

deilig og vådt

deilig og råt!

En er en, og to er to -

vi hopper i vand,

vi triller i sand.

Zik zak,

vi drypper på tag,

tik tak,

det regner idag. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg var frøken! :ler: Et flittig brukt stykke, skjønner jeg.

Ellers husker jeg dette diktet (her i litt mer gammeldags språk enn det som sto i leseboka vår, tenker jeg):

"En er en, og to er to -

vi hopper i vand,

vi triller i sand.

Zik zak,

vi drypper på tag,

tik tak,

det regner idag.

Regn, regn, regn, regn,

øsende regn,

pøsende regn,

regn, regn, regn, regn,

deilig og vådt

deilig og råt!

En er en, og to er to -

vi hopper i vand,

vi triller i sand.

Zik zak,

vi drypper på tag,

tik tak,

det regner idag. "

Det diktet husker jeg også! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker første setning i engelskboka fra fjerdeklassen: "This is Ann and this is Bill, this is Jack and this is Jill."

Og så huset med alfabetet på veggen i førsteklasserommet:

I S O L A F E M R U Å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker at vi leste om Fi-Fi og Fo-Fo, så husker jeg at jeg misunte "frøken" som fikk tegne med fargekritt på tavlen - jeg ville også bli lærer slik at jeg kunne tegne på tavlen og ha opprop i klassen og føre fraværet i protokoll :ler:

Så husker jeg at vi fikk stempler og gullstjerner i arbeidsbøkene våre, husker at "frøken" hadde 2 englebarn i klassen som fikk lov til alt sånn som å dele ut sakser, lim og fargestifter til resten av klassen.

Har mange gode minner fra barneskolen ..

Jeg husker også Fi-Fi og Fo-Fo :-)

Endret av miss daisy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelskbøkene vi hadde het "Hands Up!". Den eneste jeg husker navnet på i den boka er vel Mac, skotten. Engelsk begynte vi med i fjerde klasse.

"Slik skriver vi" var et eget fag (eller var det kombinert med norsk?), med fokus på skriving (naturlig nok), eller bare "SSV" som vi sa. Men husker egentlig ikke så veldig mye av innholdet. :(

"Nullet" fra mattebøkene husker jeg godt. "Gi meg det som er størst!" (...om det skulle være > eller < mellom f.eks. 1 og 3, og Nullet hadde >/< som munn). Nullet var vel på en måte som den binders-hjelperen i Word. :)

Endret av K.A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker best at når vi var ferdig med arbeidsbøkene så måtte vi strikke eller tegne resten av året eller til de andre elevene tok oss igjen. Er det fortsatt sånn, mon tro? Ingen skulle være bedre eller lære mer enn andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg husker best at når vi var ferdig med arbeidsbøkene så måtte vi strikke eller tegne resten av året eller til de andre elevene tok oss igjen. Er det fortsatt sånn, mon tro? Ingen skulle være bedre eller lære mer enn andre...

Det er godt mulig at det er sånn noen steder, men det skal ikke være sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt hovedlæreren i klassen vår, når han ble sint og kjeftet på en elev, så kjeftet han liksågodt på hele klassen. :sur: Når han var sint ble han helt rød i ansiktet :frustrert: og neseborene vibrerte, mens han stod å bøyde på pekestokken. :sinnatagg: En vakker dag klarte han å brekke pekestokken :overrasket:

Vi var glad da vi skulle begynne på ungdomsskolen :goodbye:

Nå lurer jeg på om du gikk i min klasse, for det der beskrev vår "kjære" lærer også. Men han pleide også ofte å hive ut på gangen de han var sint på og så kjefte på resten av klassen :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker best at når vi var ferdig med arbeidsbøkene så måtte vi strikke eller tegne resten av året eller til de andre elevene tok oss igjen. Er det fortsatt sånn, mon tro? Ingen skulle være bedre eller lære mer enn andre...

Jeg var et ganske "smart" barn da jeg gikk på barneskolen, og var alltid ferdig med bøkene lenge før mine klassekamerater, og jeg fikk jobbe med "stjerne" bøker, altså bøker som var litt mer avanserte enn mitt klassetrinn.

Men nå var min "frøken" en dyktig dame, hun behandlet alle elevene individuelt, og gav hver og en den oppfølgingen de trengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker første sangen i engelsboka:

one, two, three, four and five

Mary, Susan, Thom and Clive

Six, seven, eight, nine and ten

Jany, Judit, Bill and Ken.

Eller at en lærer syntes at det var greut at noen elever juksa, mens andre fikk kjeft bare de tenkte på det.

Lot oss også få bruke fasiten i matte-timen i fjerde klasse.Ikke mye å lære av å skrive av fasiten men.

Og hvorfor skulle vi på død og liv lære noter? Husker ikke ei note i dag.Så lenge vi satt å øvde på G -nøkkel. Husker ikke hvordan den ser ut :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...