Dark Star Skrevet 12. desember 2009 #21 Del Skrevet 12. desember 2009 Pinnene til pinnekjøtt har tradisjonelt vært friske avbarkede bjørkepinner, som setter litt (i alle fall er det det man har innbildt seg )smak. Pinnene man i dag kjøper er tørket, og setter ikke noen smak, og man kan således like godt bruke en grønnsakrist. Personlig er jeg ikke glad i å koke kjøttet i kraften, jeg synes det mister litt av spensten og den tradisjonelle sjarmen sin. Pinnekjøtt kan helt utmerket kokes i forveien, enten dagen før, nedkjøles hurtig for så å dampes varmt rett før servering, eller tidlig på dagen da det skal serveres. Man skal da være litt obs slik at man har dampet det litt i underkant av ferdig, slik at det ikke blir overkokt ved servering, det er kjedelig. Ellers anbefaler jeg å holde deg unna gryteklart pinnekjøtt. For det første betaler du masse penger for vannet, for det andre er det rett og slett kjedelig på smak, minner mer om vanlig saltkjøtt. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 12. desember 2009 #22 Del Skrevet 12. desember 2009 Dette er også et særdeles gjennomtenkt svar: Hvis jeg blir invitert på pinnekjøtt blir jeg skuffet hvis det ikke er pinner involvert. Men pinnene det refereres til, er jo ribbeina. Kjøtt på pinne, liksom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2009 #23 Del Skrevet 12. desember 2009 Det er stor forskjell på å koke pinnekjøttet i vann og dampe det (uansett om man damper over bjørekepinner eller over en vanlig rist). Du finner nok ikke mange oppskrifter som anbefaler koking av pinnekjøttet vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 13. desember 2009 #24 Del Skrevet 13. desember 2009 Pinnene til pinnekjøtt har tradisjonelt vært friske avbarkede bjørkepinner, som setter litt (i alle fall er det det man har innbildt seg )smak. Pinnene man i dag kjøper er tørket, og setter ikke noen smak, og man kan således like godt bruke en grønnsakrist. [...]Vel, bjerka ble vel først og fremst brukt fordi bjørkekvister ikke har kjerneved, dernest for at de ikke avgir smak. Kjerneved er giftig, og derfor uønsket i matlaging. Derfor foretrekkes de hurtigvoksende treslasgene til kjøkkenredskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leirbål Skrevet 13. desember 2009 #25 Del Skrevet 13. desember 2009 Unngå gryteklart pinnekjøtt. Alle de jeg kjenner som har smakt det har sagt at det smaker ille. Det er jeg helt enig i. Du kan jo vurdere Toro kålraistappe også. Med litt gulerot, og fløte kan den bli helt grei. Og selvfølgelig litt kraft fra kjøttet. beregn mye kjøtt pr. person, og gjerne vossakorv ved siden av for å spare penger. Det er trist å få for lite. Pinnekjøtt bør dampes, ikke kokes for best smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #26 Del Skrevet 14. desember 2009 Vi har pinnekjøtt for 10-12 stk hvert år. Jeg beregner mer enn 500 gr pr person - men da har vi litt igjen. Ville ikke beregnet mindre enn 500 gr per person. Kvelden (når du legger deg) i forveien legger du alt kjøttet i vann - og lar det ligge til du står opp dagen etter. Om morgenen heller du av alt vannet og setter kjøttet kalt (la det stå i kjelene du vannet de i - med lokk) - eks i en kald bod eller noe. når du skal dampe kjøttet (det skal IKKE kokes): ta kjøttet ut av kjelene og legg rist eller bjerkepinner (du får kjøpt ferdige pinner i butikken). hell på med vann til det nesten dekker risten/pinnene (ikke vann opp til kjøttet). legg deretter kjøttet i lag oppover i kjelen. Fyll på med det du får plass til. Sett kjelen på plata og få vannet til å koke - slik at kjøttet damper. Pass på at det ikke går tomt for vann - men ikke hell på vann dersom det ikke er nødvendig - for da bli kjøttet kokt (hvis det kommer vann på kjøttet). Det tar ca 3 - 3 1/2 time når du har så mye kjøtt. Beregn at du må ha 3 - 4 store kjeler til så mange. Vi har to store kjeler til våre 10 personer.. Sett på kjøttet slik at det er ferdig en time før du skal servere - og legg det i ovnen (langpanne med ris inni er supert). husk vann i bunn og folie over slik at det fortsatt damper (ellers kan det bli tørt). når du har lagt kjøttet i ovnen (iallefall kjøttet fra den ene kjelen) får du frigjort plass på ovnen til å koke poteter og kålrabi (hver sin kjele). Beregn ca 3 poteter pr person og 1 kålhode går til 2-3 personer.. Kålstappen lager du slik: kok opp kålen slik at den er myk. hell av vannet. mos (bruk stavmikser til mosingen ellers blir du utslitt :-)) og ha i en del fett fra pinnekjøttkjelen, litt fløte, salt og pepper. Bland sammen og du er ferdig. (husk å smak på den). Du må beregne å ha to kjeler hos de andre som skulle hjelpe deg. Sørg for å få lånt STORE kjeler - slik at du får plass. (regner med at du ikke har fire slike selv). Det ble et langt svar - men jeg håper å ha gitt deg en oppskrift som er enkel som bare det. LYKKE TIL! Det finnes ikke noe bedre enn pinnekjøtt... Namnam :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergensjenta83 Skrevet 14. desember 2009 #27 Del Skrevet 14. desember 2009 Jeg ville beregne ca 500 g pr. pers ikke mindre. Og Pinnekjøtt skal dampe IKKE koke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leirbål Skrevet 14. desember 2009 #28 Del Skrevet 14. desember 2009 Gjesten over her. jeg forstod ikke det med risen. Hva mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KinderMaxi Skrevet 14. desember 2009 #29 Del Skrevet 14. desember 2009 Gjesten over her. jeg forstod ikke det med risen. Hva mener du? Det skulle nok stått rist. Det gir i hvert fall litt mer mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovebird Skrevet 14. desember 2009 #30 Del Skrevet 14. desember 2009 Vi koker alltid pinnekjøttet dagen før, lar det stå kaldt til neste dag og så varmer vi det opp i ovnen. Blir kjempegodt! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 14. desember 2009 Forfatter #31 Del Skrevet 14. desember 2009 Copy-paste, copy-paste! jeg tar med meg alle gode råd jeg får her!! Så utrolig bra. Veldig glad for konkrete tips ang ant kjeler og alt sånt praktisk også! Jeg har en sånn skrekkblandet fryd nå.. hehe. Jeg tror det skal gå bra, i alle fall nå som jeg har fått oversikt og tips. Jeg håper å få gjort litt dagen før, typisk nok er jeg bortreist til utpå kvelden dagen før festen.. Får håpe kjærsten kan sette i gang en runde om vi har fått vannet det før det! Tenker at det hadde vært fint å vært ferdig med å dampe i alle fall halvparten av kjøttet kvelden før. Men, i mange oppskrifter står det at kjøttet skal vannes i 30 timer..? Ser at de fleste forslår vanning over natta eller bare 15 timer. Er det forskjell på kjøttet som gjør at det noen ganger må vannes lengre kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissi Skrevet 14. desember 2009 #32 Del Skrevet 14. desember 2009 Copy-paste, copy-paste! jeg tar med meg alle gode råd jeg får her!! Så utrolig bra. Veldig glad for konkrete tips ang ant kjeler og alt sånt praktisk også! Jeg har en sånn skrekkblandet fryd nå.. hehe. Jeg tror det skal gå bra, i alle fall nå som jeg har fått oversikt og tips. Jeg håper å få gjort litt dagen før, typisk nok er jeg bortreist til utpå kvelden dagen før festen.. Får håpe kjærsten kan sette i gang en runde om vi har fått vannet det før det! Tenker at det hadde vært fint å vært ferdig med å dampe i alle fall halvparten av kjøttet kvelden før. Men, i mange oppskrifter står det at kjøttet skal vannes i 30 timer..? Ser at de fleste forslår vanning over natta eller bare 15 timer. Er det forskjell på kjøttet som gjør at det noen ganger må vannes lengre kanskje? Over natta holder, pinnekjøtt skal være litt salt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leirbål Skrevet 14. desember 2009 #33 Del Skrevet 14. desember 2009 Vann det bare ut over natten. Ellers blir det for tamt og kjedelig i smaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #34 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg vanner det bare over natten (meg med laaaangt innlegg over her). Jeg har også hørt at de sier at det gjerne kan vannes ut et døgn. Og han som sa det sa også at det ikke tar smak - men at det blir saftigere. (det tar først smak når du begynner å skifte vann osv..) Men jeg har laget pinnekjøtt i maaaange år - og anbefaler vanning kun over natten. Men pass på at det står kaldt når vannet er helt ut :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #35 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg vanner det bare over natten (meg med laaaangt innlegg over her). Jeg har også hørt at de sier at det gjerne kan vannes ut et døgn. Og han som sa det sa også at det ikke tar smak - men at det blir saftigere. (det tar først smak når du begynner å skifte vann osv..) Men jeg har laget pinnekjøtt i maaaange år - og anbefaler vanning kun over natten. Men pass på at det står kaldt når vannet er helt ut :-) Vet du hvor lang tid i forveien man kan vanne kjøttet..? Og jeg har kjøpt meg ny kjele! 21 liter, den er helt super. Hvor store kjeler bruker du/dere? jeg håper jeg skal slippe unna med to siden den er så stor.. evt laster jeg over en runde på langpanner som skal inn i ovnen etterhvert. Har fått en aliert som jeg kan ringe til når det kniper! Tipper han angrer når jeg ringer for 211'te gang.. hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 18. desember 2009 #36 Del Skrevet 18. desember 2009 Uansett hva dere sier, jeg koker kjøttet. I går så jeg på Hellstrøm på TV. Han kokte også pinnekjøttet. Hah! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark Star Skrevet 18. desember 2009 #37 Del Skrevet 18. desember 2009 Uansett hva dere sier, jeg koker kjøttet. I går så jeg på Hellstrøm på TV. Han kokte også pinnekjøttet. Hah! Jeg så det, og ble litt sånn Nå fikk jeg bare med meg siste halvdel av programmet og fikke ikke med meg om han forklarte hvorfor han gjorde det, hadde det noe med at pinnekjøttet var røkt å gjøre? Hellstrøm forklarte jo også at det viktigste med tradijonene var å endre de litt, så kanskeje det er forklaringen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #38 Del Skrevet 18. desember 2009 Jeg så det, og ble litt sånn Nå fikk jeg bare med meg siste halvdel av programmet og fikke ikke med meg om han forklarte hvorfor han gjorde det, hadde det noe med at pinnekjøttet var røkt å gjøre? Hellstrøm forklarte jo også at det viktigste med tradijonene var å endre de litt, så kanskeje det er forklaringen Han sa at det var fordi salt kjøtt som dampkokes blir enda saltere og tørrere, og at det derfor var bedre å trekke det i vann. Eller forresten - det var jo ikke vann, det var en buljong av grønnsaker, einebær, timian, laurbærblad og litt chili. Jeg trekker også mitt pinnekjøtt i vann (ikke buljong, det må jeg prøve neste gang), og får alltid masse ros for at det er så saftig og godt på smak. En liten runde under grillelementet i ovnen når det er ferdig så blir det så sprøtt og godt i kantene også. Kosemat! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #39 Del Skrevet 3. januar 2010 Yes! Da kan jeg rapportere Det gikk bra! Det ble til slutt "bare" 15 pers. Vi kjøpte 7 kg uvannet pinnekjøtt og lot det ligge over natten. Vi fikk plass til alt kjøttet i kjelen på 21 liter (det var så vidt..) og dampet det i ca 3+ timer. Ble godt og nok, men ikke for mye salt Kålrabistappen ble super! ca 6 store hoder og to poser posestappe + masse fløte og pinnekjøttfett! Nammm! Vi hadde en del kjøtt igjen så det blir nok med 400+gram kjøtt pr pers. I tillegg hadde vi noe pølse. Og masse akevitt og øl seff Tusen takk alle for alle tips!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #40 Del Skrevet 4. januar 2010 Glemte å si at vi varmet kjøttet i ovnen rett før servering. Det ble noen rundet kan du si Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå