Gå til innhold

Oppførsel på buss/trikk/tog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av mange som tar buss hver dag. Til og fra jobb. Det er mange ganger jeg irriterer meg over hva andre folk på bussen gjør og ikke gjør (hvorav det meste er noe folk ikke kan noe for, så det er bare å bite seg i tungen og ignorere) :fnise:

MEN! Det hender også mange ganger at folk er direkte frekke, etter min mening.

Feks idag morges, når jeg kom på bussen, så var det ganske fullt, unntatt to seter ganske langt fremme i bussen. Det var en av disse "familie" plassene som jeg kaller dem, fordi det er 4 seter som står vendt mot hverandre hvis dere skjønner. Der, på to av setene sitter det to jenter, og i setene forran seg har di plassert sekkene og beina sine. Siden det var de eneste ledige plassene igjen, så stiller jeg meg ved siden av sete, og jenta tar vekk sekken sin før jeg rekker å spør om å få sette meg. Det syns jeg er bra. Det som ikke var så bra, er venninna som gir meg et skikkelig olmt blikk som tydelig sier: JEG flytter iallefall ikke sekken min for noen! Flere folk kom på, og måtte stå, men hun gjorde ingenting.

Ved flere anledninger har jeg bedt folk om å ta vekk sekkene sine, eller bena sine, for at andre kan få sitte. Det skal vel ikke være nødvendig?

Det aller verste jeg har sett, var på nattbussen hjem fra byen, og et veldig gammelt ektepar måtte stå hele veien. INGEN reiste seg for dem...stakkars

Nå lurer jeg på deres meninger om hva som er god og dårlig oppførsel på kollektiv transport. Og jeg håper jo egentlig også at noen av dere kanskje kjenner dere litt igjen i beskrivelsen min, og kan forklare meg hvorfor dere gjør sånn :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har pendlet med tog mellom Drammen og Oslo i flere år og kjenner meg absolutt igjen i det du

beskriver, jeg har opplevd lignende ting flere ganger.

Ting som irriterer meg på tog/buss/trikk/bane er:

-De som mener det er helt naturlig at de bruker setet ved siden av seg til oppbevaring av bagasje, til tross for at opptil flere mennesker står og blir sure når man spør om å få sitte der.

-Folk som står med svære sekker på ryggen på stappfulle tog/busser

-Folk med barnevogn som på død og liv skal presse seg på midt i rushtiden når folk allerede står som sild i tønne

-Folk med masse bagasje som skal til Gardermoen og klager over at det er dårlig med plass til bagasjen deres i rushtida. Ta FLYTOGET!!!

Gjest strykebrett
Skrevet

Det som er enda mer irriterende enn bagasje på nabosetet syns jeg er de som setter seg på det ytterste setet sånn at ingen får brukt det innerste. Når folk legger poser og vesker på setet ved siden av deg får jeg alltid lyst å sette meg rett nedpå, hehe. Jeg tør ikke å gjøre det dessverre, det hadde sikkert vært morsomt.

Men hvorfor gjør de disse tingene, jeg fatter ikke hvorfor folk er så livredd for å sitte ved siden av andre?

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen på død og liv skal ha beina sine i setene forran seg...De flytter selvsagt beina dersom noen vil sitte, men hvem vil sitte i dritten de nettopp har klint utover hele sete da? Bevares...

Litt morsomt at det er folk på min alder som holder på sånn, åsså sitter jeg der å tenker "argh! unge nå til dags!" og føler meg som ei sur kjerring haha :fnise:

Skrevet
Det som er enda mer irriterende enn bagasje på nabosetet syns jeg er de som setter seg på det ytterste setet sånn at ingen får brukt det innerste. Når folk legger poser og vesker på setet ved siden av deg får jeg alltid lyst å sette meg rett nedpå, hehe. Jeg tør ikke å gjøre det dessverre, det hadde sikkert vært morsomt.

Men hvorfor gjør de disse tingene, jeg fatter ikke hvorfor folk er så livredd for å sitte ved siden av andre?

Jeg har ofte lagt merke til at folk velger heller å kave seg helt bakerst i bussen, for å kapre to ledige seter, enn å bare sette seg ved siden av andre. Folk setter seg kun med andre, når de ikke har annet valg. Jeg er også sånn. Merkelig egentlig...

Skrevet

Hva er det med dem som kommer å setter seg ved siden av deg når du omtrent er alene på bussen da? :sjokkert:

Opplevde det noen ganger da jeg tok bussen i min ungdom :ler:

Skrevet
Jeg har ofte lagt merke til at folk velger heller å kave seg helt bakerst i bussen, for å kapre to ledige seter, enn å bare sette seg ved siden av andre. Folk setter seg kun med andre, når de ikke har annet valg. Jeg er også sånn. Merkelig egentlig...

Det syns jeg ikke er noe merkelig, jeg foretrekker selv å sitte alene så lenge det er plass til det. Men setter selvsagt ikke bagasjen ved siden av hvis det er fullt. Det jeg virkelig hater er når folk setter seg på setet tvers overfor mitt, når det er ledige plasser for seg selv andre steder. Hater sånne midt-imot-seter.

Skrevet
Hva er det med dem som kommer å setter seg ved siden av deg når du omtrent er alene på bussen da? :sjokkert:

Det samme skjer på perrongen noen ganger, man står helt alene på kvelden og så kommer det noen og stiller seg en halvmeter fra. Eller når man står i busskuret i regnvær, og folk stiller seg i skuret og fyrer opp røyken så jeg må gå ut i regnet :gjeiper:

Skrevet

Ja :jepp: ikke så ofte det skjer, men har opplevd det jeg også. Sånt syns jeg blir litt pinlig egentlig...

Skrevet

Er utrolig irriterende! Har opplevd det på toget noen ganger og det et så utrolig irriterende!

Skrevet

Jeg har ingen god forklaring på det, men de fleste liker jo å bevare et lite minimum av personlig rom så langt det lar seg gjøre. Det er faktisk en av tingene jeg irriterer meg over (i tillegg til alt det andre som har blitt nevnt ovenfor her) - når folk krysser den grensa unødvendig. En gang ble jeg sittende mellom to kvinner som kjente hverandre. Den ene hadde en pose med karameller hun skulle dele med den andre, så da strekker hun ut armen forbi meg og mot hun andre... og hviler den oppå puppene mine! :overrasket: Ikke veldig tungt eller lenge eller noe sånt, men det var rimelig sært.

De var vel typisk ikke født og oppvokst i Norge de her, mulig de har helt andre sosiale regler der de kommer fra - men jeg som reservert nordmann ble rimelig satt ut. Har opplevd slike ting før og, bl.a. menn som sitter ovenfor deg og som på død og liv skal ha ett bein på hver side av beina dine. Det blir bare ubehagelig synes jeg.

• Liker 1
Skrevet
-De som mener det er helt naturlig at de bruker setet ved siden av seg til oppbevaring av bagasje, til tross for at opptil flere mennesker står og blir sure når man spør om å få sitte der.

wow, dette har jeg aldri opplevd. Man har da ikke lov til å kreve et sete til bagasjen sin. Hvis en dust hadde gjort det mot meg hadde jeg rett og slett forklart den personen at jeg har rett på det setet. enten h*n liker det eller ei.

Ikke søren om jeg gidder å stå bare fordi en dust ikke liker å sitte ved siden av folk.

Skrevet

Noe som irriterer meg er de som aldri klarer å finne frem penger før de går inn på bussen. De samme gjelder for de som ikke klarer å finne frem busskortet før de går inn. Det merkelige er at det som regel er disse som skal først inn også. Skaper bare kaos og kø...

Skrevet

Om det er flere ledige plasser på bussen, og jeg har mye poser og sekker, så legger jeg de alltid i setet ved siden av meg. Jeg er ganske småklaustrofobisk og blir alltid bussyk, så vil lengst mulig ikke ha noen ved siden av meg - men heller ikke poser og vesker oppå meg! Når jeg blir inneklemt mellom en stor person og poser og vesker, så blir jeg ofte dårlig. Om jeg tar buss i rushtiden har jeg aldri med meg masse poser, og velger å stå fremfor å sitte, evt finne et sete langs midtgangen.

Det som da irriterer meg, er at når det er masse ledige seter, hvorfor skal man da på død og liv sitte ved siden av meg?? Har opplevd at folk deiser nedpå det jeg har av poser, og det kan jo hende jeg faktisk har noe inni de som kan bli ødelagt! Om derimot noen kommer og spør om det er ledig, eller om de kan få sitte der, sier jeg jo selvfølgelig, og smiler til de. Om det er nesten fullt på alle de andre plassene, og jeg ser det kommer på fler, så rydder jeg selvfølgelig setet, lar ikke andre stå for å ha plass til tingene mine.

Jeg er også en av de som setter meg ytterst på setet, av samme grunn, men om det er fullt og noen kommer sier jeg det er ledig her, og reiser meg opp og slipper folk inn. Eller hvis noen spør om de kan sitte der, smiler jeg og sier selvfølgelig.

Skrevet

På kollektivtransport bør det være unødvendig å be folk flytte sekken sin o.l. ja. Det er også unødvendig å sitte på det ytterste setet uten å flytte seg når bussen begynner å bli full.

Noen tror kanskje kollektivtransporten er deres egen private transportmiddel. :klø:

Jeg reiser meg for eldre.

Jeg reiser meg for små barn.

Jeg reiser meg for folk med f.eks brukket arm.

Jeg reiser meg for folk med mye å bære på.

Jeg har hjelper folk med barnevogn på og av bussen.

Skrevet

Jo, jeg bruker setet ved siden av som oppbevaringsplass. Men når det kommer folk på, flytter jeg sakene mine i tilfelle noen vil sette seg der, slik at de ikke skal behøve å spørre om det er ledig. Klart det er ledig. Om det ikke er noen som setter seg, får sakene mine plassen tilbake til neste stopp.

Skrevet
Det aller verste jeg har sett, var på nattbussen hjem fra byen, og et veldig gammelt ektepar måtte stå hele veien. INGEN reiste seg for dem...stakkars)

Hvis de brukte nattbussen hjem fra en kveld på byen, hvor gamle kan de ha vært? Jeg reiser meg ikke nødvendigvis for eldre, ser de dårlige til beins ut så ja. Ser de helt friske og oppegående ut, neppe.

Jo, jeg bruker setet ved siden av som oppbevaringsplass. Men når det kommer folk på, flytter jeg sakene mine i tilfelle noen vil sette seg der, slik at de ikke skal behøve å spørre om det er ledig. Klart det er ledig. Om det ikke er noen som setter seg, får sakene mine plassen tilbake til neste stopp.

Signerer!

Skrevet

sier meg enig med mange her ja...Tar bussen selv et godt stykke til og fra jobb hver dag.

Typiske er nettopp det at man ikke finner frem pengene på forhånd, men gjør det akkurat i det døren går opp, også bruker de vinter og vår på å betale for seg slik atd et blir milelang kø bak...

Mang en gang har jeg også erfart dette med at folk bruker setet ved siden av til oppbevaring. Det er direkte frekt!

Jeg har selv litt angst for å sitte innerst ved vinduet, for ofte hender det at vedkommende som sitter ved siden av meg sovner, og da må jeg vekke vedkommende for å komme av bussen... Det er litt flaut. Derfor setter jeg meg ofte på det ytterste setet, men lager så klart plass til noen ved siden av meg for det.

Disse to setene som TS forklarer er ofte fylt opp med en person. Det går an å sitte to der, men man sitter ikke med god plass, men det går an..Og når bussen er smekkfull synes jeg man kunne forsøkt det. En hendelse jeg selv opplevde for ikke så lenge siden var med ei anna dame som du så gjorde seg klar for å storme inn og ta plassen...Dørene åpnet seg og jeg gikk til høyre og så meg ut et ledig setet. Damen gikk til venstre (altså ved siden av hverandre)men kastet seg over meg og dyttet seg frem for å få dette setet som jeg hadde sett meg ut. Hun skulper forbi og setter seg ned.Der kom jeg med fire tunge bæreposer (som hun forøvrig hadde skubba borti)hun setter seg rett ned RETT FORAN nesen på meg. Det var så ille at jeg faktisk hadde begynt å bøye knærne for å sette meg ned, så bare tar hun plassen fra meg. Jeg forsøkte å komme på samme setet, men NEIDA hun breia seg ut! Jeg hadde, til vanlig, sagt fra men der og da ble jeg så paff.....At det går an!

En annen tign jeg opplevde idag faktisk, var en voksen dame, 40 årene tenker jeg, satt med bena oppå setet! jeg kommer inn, hun tar dem ned og jeg setter meg. Hva gjør hun? Jo hun løfter bena for å plassere dem på setet igjen, mellom bena mine og veggen!!! Det ble for trangt for henne, dessuten skubba hjun borti den hvite buksa mi og skjønte nok tegninga fort! Men trodde voksne mennesker hadde litt mer innbabords enn som så....

Skrevet

Det med at folk sitter i det ytterste setet blåser jeg i, hvis det er det eneste setet ledig så spør jeg da om jeg kan sitte der.

Hvis de har et surt ansikt pga bagen deres skal stå der, så driter jeg i det også.

Som nevnt tidligere, det som er plagsomt er folkene som bretter opp lommeboka etter sjåføren har sagt hvor mye det blir. Der står da en rekke folk med månedskort og venter utenfor. Tror det er ofte folk ikke tar bussen så mye, som er livredde for å ikke få en plass.. ./

For øvrig hater jeg at folk setter beina i setet. Jeg har hatt lyst å si ifra flere ganger, men jeg føler jeg er ei snerpete gammal sur kjærring hvis jeg gjør det ? Hvis ikke, iallefall på god vei til å bli det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...