Gå til innhold

IBS; Chrons, andre mage/tarmsykdommer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Har en kompis som sliter mye og har vært til flere leger og instanser vedr problemer med mage og tarm. Har måttet slutte i flere jobber pga dette, og legene finner ikke ut hva det er. Har kjøpt test fra USA selv og flere ting som skal hjelpe men det fungerer ikke.

Det har vært nevnt Chrons, IBS etc, men det blir aldri tatt noe videre. Han har hatt undersøkelse i form av kamera i magen etc, men ikke noe funnet.

Er det noen som har god erfaring med leger/steder der du har fått hjelp ? Volvat, Balder etc ? Noe annet ?

Takker for svar =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom de ikke fant noe ved koloskopi vil jeg tro det er vanskelig gå gjøre noe mer. Irritabel tarm er vel en diagnose som ofte settes når man ikke finner andre grunner til at mangen oppfører seg helt på jordet.

Har han forsøkt å kontrollere maten og se hva han ikke tåler, tåler mindre enn annet? Jeg tåler feks ikke melk. Jeg slår ikke ut på tester om laktoseintoleranse men magen min blir likevel kokko av melk. Etter at jeg kutta det ut 100% fra kosten (dvs alle matvarer som inneholder melk også) så har jeg blitt en god del bedre. Nå er jeg bare dårlig i perioder og ikke konstant dårlig som tidligere.

Jeg ville ha oppmuntret han til å radikalt legge om kosten, og introdusere ett nytt "farlig" produkt hver 14 dag, for å se når han blir dårlig og mindre dårlig. En del kan ofte gjøres ved å legge om kosten, men desverre er det ikke så mange som er helt villige til dette. Fet mat, alkohol, melk, sukker etc er ofte ting man bør holde seg unna.

Jeg beklager at jeg ikke har noen råd. Jeg tror ikke dette har med at legene ikke tar ham seriøst, men at de rett og slett ikke vet hva de kan gjøre for ham.

Skrevet

Han har prøvd ALT.

brød, ikke brød. mørkt brød, lyst brød. Melk, surmelk, yoghurt. Han spiser ingenting av dette fordi magen slår seg vrang.

Nå om dagen har han levt på smoothies i 2 uker fordi ellers slår magen seg vrang.

Han har så og si prøvd alt, mer enn hva legen har foreslått, men det går ingen vei.

Han tror ikke han kommer til å få et normalt liv med jobb etc hvis han ikke finner ut hva dette er, da det er stor forskjell fra dag til dag og ender bare med sykemelding. Huff://

Gjest Gjest_Hallo_*
Skrevet

Dersom de ikke fant noe ved koloskopi vil jeg tro det er vanskelig gå gjøre noe mer. Irritabel tarm er vel en diagnose som ofte settes når man ikke finner andre grunner til at mangen oppfører seg helt på jordet.

Det er nok en gastroskopi han har tatt, ikke en coloskopi.

Han bør ta kontakt med legen igjen for å få oppfølging. Kan være et langt lerret å bleke å finne ut av slike problemer.

Når man skal forsøke kostendringer er det noe som som gjøres over mange uker for å se om det har noe effekt, og er lurt å gjøre i sammarbeid med legen. Det er f.eks noen prøver som ikke gir riktig svar dersom man har fulgt diett på forhånd.

Skrevet

Ja.

Han har også blitt så desperat etter å fikse det at han har vært hos diveres alternativt også, der han har hatt 3 måneder uten forskjellige matvarer osv, for å se om det var no mønster i matveien han ikke tålte. Den damen sendte også noen tester til USA som kom tilbake "fine".

Han har virkelig gjort mye, så det er så synd :/ Huff. Ja, han får bare stå på for å bli mer utredet.

Takker for svar alle sammen =)

Skrevet
Ja.

Han har også blitt så desperat etter å fikse det at han har vært hos diveres alternativt også, der han har hatt 3 måneder uten forskjellige matvarer osv, for å se om det var no mønster i matveien han ikke tålte. Den damen sendte også noen tester til USA som kom tilbake "fine".

Han har virkelig gjort mye, så det er så synd :/ Huff. Ja, han får bare stå på for å bli mer utredet.

Takker for svar alle sammen =)

Uff, vet akkurat hvordan det er da jeg sliter med akkurat det samme. Har gjort det i 14 år..

Jeg anbefaler ikke Balder. De suger pengene ut av deg, og absolutt alle jeg vet som har vært der, har blitt fortalt at de har Candida, og at de må gå på candida-dietten. Meg inkludert.

Litt pussig at absolutt alle får den såkalte candida-diagnosen der. Men jeg gikk nå på den dietten jeg, i 3-4 måneder, men ble absolutt ikke bedre. Har forsøkt laktose- og glutenfri diett, uten endring. I perioder reagerer jeg på absolutt alt jeg putter i meg. Alle tenkelige undersøkelser har jeg også vært gjennom.

Så jeg har bare måttet lære å leve med det, og styre unna det jeg vet gjør det verre, epler f.eks.

Tok biopsi for cøliaki men de fant ingenting. Men i etterid har jeg fått vite at cøliaki kan opptre flekkvis i tarmen, slik at hvis legen ikke tar prøve fra akkurat den "flekken" så vil prøven se normal ut. Men siden jeg ikke merker noen endring med eller uten gluten i kosten så tror jeg ikke det er det likevel..

De fant på en prøve at jeg manglet et enzym som bryter ned mat i tarmen så jeg fikk Pankreon for dette. Men det ble bare grøt for å si det sånn så jeg brukte det bare en måneds tid før jeg ga opp den..

Men kanskje det kan være verdt å få testet?

Min "diagnose" ble tilslutt malabsorbsjon.

Skrevet

Heisann

Det er trist å høre at du har slitt så lenge med dette, og at man aldri finnr ut av hva det er! Selv har jeg kun minimale problemer i forhold til kompisen min, og kan bare forestille meg hvor mye han sliter.

Som du selv sier, noen ganger er det som om han reagerer på alt på en gang, være seg brød eller ikke brød, frukt eller ikke frukt. Han har vel hatt problemene i 3 års tid nå, og har også rukket å prøve en god del selv, siden legene sier man må prøve og feile også for å se om man ser et mønster.

Noen dager kan det gå normal dobesøk, andre dager er det 20 ganger om dagen.

huff:/ Jeg skal gi han videre info du gav meg iallefall! Håper du blir bedre snart!!

Skrevet

Balder-klinikken er der mange ender etter de har gitt opp offentlige leger/sykehus. Hører utelukkende bare positivt om resultatene de oppnår, dessverre koster det en del penger.

Skrevet
Hei

Har en kompis som sliter mye og har vært til flere leger og instanser vedr problemer med mage og tarm. Har måttet slutte i flere jobber pga dette, og legene finner ikke ut hva det er. Har kjøpt test fra USA selv og flere ting som skal hjelpe men det fungerer ikke.

Det har vært nevnt Chrons, IBS etc, men det blir aldri tatt noe videre. Han har hatt undersøkelse i form av kamera i magen etc, men ikke noe funnet.

Er det noen som har god erfaring med leger/steder der du har fått hjelp ? Volvat, Balder etc ? Noe annet ?

Takker for svar =)

Tror ikke dette handler om at han ikke blir tatt alvorlig av legene, de har nok undersøkt ham nok. Leger er ikke tryllekunstnere, selv om mange tror det er det de er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...