Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Reiser sannsynligvis på en aldri så liten jentetur til Praha i slutten av januar. :)

Vet ingenting om byen, bortsett fra at det er billig der. :enig:

Noen som har tips til hotell, utsteder, severdigheter... Hva er det vi BØR få med oss når vi besøker Praha?

På forhånd, takk!

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Reiser sannsynligvis på en aldri så liten jentetur til Praha i slutten av januar. :)

Vet ingenting om byen, bortsett fra at det er billig der. :enig:

Noen som har tips til hotell, utsteder, severdigheter... Hva er det vi BØR få med oss når vi besøker Praha?

På forhånd, takk!

3-retters middag på Jazzbåt :jepp:

Skrevet

Var i Praha selv for en ukes tid siden. Og for en fantastisk by!!! Anbefaler Park Inn Hotel. Det er et helt nytt hotel. Veldig fint. Vi vurderte også et annet som ligger enda nærmere sentrum. Det heter Mamaison Riverside. Ellers må du få med deg Karlsbroen, gamlebyen, kjøre masse trikk så du får sett mye :foto:

God tur :tommelopp:

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi skal bo på Aparthotel City 5. Hotellet koster 200 kroner for natta per person, og så er det gåavstand til Karlsbroa. Hotellet har 3 stjerner, og er på top-value lista inne på tripadvisor. Satser på det er greit. Bestillte og betalte i desember noen få dager etter at flybillettene var i boks.

Tenkte vi skulle kjøpe et 4 dagers pass på trikk, metro, buss osv.. Er visst billig det også. Da kan vi reise så mye vi vil disse 4 dagene.

Gleder oss masse nå! Skriver en liten rapport når vi kommer hjem neste helg!

Skrevet

Prahaborgen :jepp:

Der kan dere skyte på blink med skikkelig gammeldags crossbow, gå på tacky-suvenirshopping i de bittesmå rare husene i den "gyldne gate", se gåsehudfrembringende torturredskaper og fangehull, få med dere vaktskifte ved porten (vaktene har de rareste uniformene siden sveitsergarden :rødme: ) og oppleve den fantastiske St. Vitus-katedralen. Pluss mer, såklart, presidentboligen ligger der, og utsikten over byen er helt fantastisk!

Karlsbroen er selvsagt et must, dessverre er den under restaurering, så dere får nok ikke sett alle statuene :/ Bare husk varme klær - det blåser iskaldt fra Vltava på denne tida av året.

Ellers "må" man nesten få med seg klokkespillet på det astronomiske uret, Týn-kirken, den jødiske gravplassen og øl-testing i en tradisjonell tsjekkisk ølhall.

Hvis dere vil shoppe litt, kan jeg anbefale å ta banen (rød linje) til Chodov - t-banen stopper da under Centrum Chodov - Tsjekkias største kjøpesenter, som sannsynligvis har tidenes nyttårssalg for øyeblikket. Må nesten også nevne pizzasjappa som ligger i øverste etasje på dette senteret - den ser ganske simpel ut, men duverden så godt =) Pizza med honning og artisjokkhjerter blir aldri det samme igjen ;)

Ellers har jeg hørt (dessverre ikke prøvd) at "ghost walks" skal være sykt artig, med skuespillere som spretter frem for å skremme dere med ujevne mellomrom ;)

God tur, Praha er virkelig herlig :rødme:

Skrevet

Mitt beste tips er ikke akkurat i selve byen men ca en times togtur utenfor - knokkelkirken Kutna Hora. (hvis dere er interessert i litt bisarre kulturopplevelser da... ;-) )

Skrevet

Takk for supre tips!

Kutna Hora hadde vi allerede bestemt at vi skulle ta en utflukt til, ser jo utrolig fascinerende ut da. ;)

Det blir nok også torturmuseum, sexmuseum, en kikk rundt på stare mesto (tynkirken, rådhuset, det astronomiske uret - og alt det der), borgen, Karlsbroen, det dansende huset må vi se, og ta oss tid til en del shopping, bl.a. på butikken som heter New Yorker... Ellers tar vi det nok fra dag til dag der nede. Har hver vår reisehåndbok som vi kan kikke litt i. :) Gleder meg kjempemasse nå, ser så fint ut der nede!

Og, joda, ull er gull, også der nede! Vet ikke hvor varmt det er i sengene på hotellet, men tar med fleecepledd for sikkerhetsskyld, så skal vi nok ikke fryse.

Tar fortsatt i mot tips da.

Forresten, noen som vet om det er billig å gå til frisøren i Praha? Skulle absolutt ha fått fiksa på håret mitt...

Skrevet
Takk for supre tips!

Kutna Hora hadde vi allerede bestemt at vi skulle ta en utflukt til, ser jo utrolig fascinerende ut da. ;)

Det blir nok også torturmuseum, sexmuseum, en kikk rundt på stare mesto (tynkirken, rådhuset, det astronomiske uret - og alt det der), borgen, Karlsbroen, det dansende huset må vi se, og ta oss tid til en del shopping, bl.a. på butikken som heter New Yorker... Ellers tar vi det nok fra dag til dag der nede. Har hver vår reisehåndbok som vi kan kikke litt i. :) Gleder meg kjempemasse nå, ser så fint ut der nede!

Og, joda, ull er gull, også der nede! Vet ikke hvor varmt det er i sengene på hotellet, men tar med fleecepledd for sikkerhetsskyld, så skal vi nok ikke fryse.

Forresten, noen som vet om det er billig å gå til frisøren i Praha? Skulle absolutt ha fått fiksa på håret mitt...

Hvorfor ikke ta en tur til tannlegen eller optikeren også?

Skrevet
Takk for supre tips!

Veldig billig og bra mat og drikke.

Ta banen ut av byen, til de stedene de innfødte selv handler - og ikke turistene. Der er det dritbillig. Ikke de kjente merkene, men artig likevel.

F.eks. 1 time massasje koster i byen ca 400kr, mens borte fra turismen ca 150,-

Prisene på New Yorker er som i resten av europa. Ikke særlig rimeligere.

Spør deg fram i resepsjonen på hotellet. De kan hjelpe.

God tur

Skrevet

Takk for det=)Nå nærmer det seg.. og vi har enda bedre kontroll på severdighetene.

Har også fått høre om et stort kjøpesenter på Stare Mesto som heter Palladium. 200 butikker - deriblant mange kjeder jeg liker som ikke finnes i Norge:)

Skrevet

Jeg har laget et eget reisebrev fra Praha her. Vil anbefale muséer, og de har ganske mange i Praha. Selv besøkte vi sjokolademuséet og fikk smake på fersk sjokolade, torturmuséet, samt kommunistmuséet. Artige opplevelser enn bare de sedvanlige serverdighetene i byen.

Anbefaler en tur på elven Moldau, gir fine muligheter for bra bilder av blant annet Karlsbroen og alle andre kjente serverdigheter. I tillegg bør dere besøke et av de mange pannekakehusene, der de har vanvittig gode pannekaker - med alt mulig av fyll. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Prahafarer
Skrevet
Jeg har laget et eget reisebrev fra Praha her. Vil anbefale muséer, og de har ganske mange i Praha. Selv besøkte vi sjokolademuséet og fikk smake på fersk sjokolade, torturmuséet, samt kommunistmuséet. Artige opplevelser enn bare de sedvanlige serverdighetene i byen.

Anbefaler en tur på elven Moldau, gir fine muligheter for bra bilder av blant annet Karlsbroen og alle andre kjente serverdigheter. I tillegg bør dere besøke et av de mange pannekakehusene, der de har vanvittig gode pannekaker - med alt mulig av fyll. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Praha er en kjempeflott by!

Ta med dere varme klær, det er surt og kaldt der nå...

Skrevet

Foruten alle tipsene over, vil jeg også anbefale å ta en tur på Laterna Macika - http://www.laterna.cz. Utrolig bra forestilling - en blanding av pantomime og film. Vet at det ikke er forestillinger hver dag så dere bør sjekke opp før dere drar. Det er visst også veldig populært så det kan være lurt å bestille billetter på forhånd også.

Ellers har jeg også hørt at Black Box teatre også skal være veldig bra.

Skrevet

Åååh, nå har vi bare for mange planer! :fnise:

Sjokolademuseumet må vi jo dra på. Jeg er jo sjokoholiker inn til ryggraden... Forestilling? Kanskje det, kanskje!

Blir i alle fall veldig glad for tipsene dere deler med meg. Viktig å være forberedt på hva byen har å by på før vi er der. Jeg liker å planlegge. Og tror det er viktig for å få mest mulig ut av turen. :)

Har lest blogginnlegget ditt, Yvonne, og det ser jo ut til at dere hadde en fantastisk tur, så jeg gleder meg bare enda mer! Takk for at du delte det med meg :)

Nå er det bare en dag igjen til vi reiser! :danser:

Skrevet

Jeg anbefaler sterkt en tur til Den jødiske gravlunden!!

Ligger i gangavstand fra rådhuset (som dere også må få med dere når klokka slår hel time).

Kan ellers anbefale Hotell Rott, sentrumsnært og fint og billig!

Skrevet

Spennende.:)

Hotellet er allerede booket og betalt.

Bor på Aparthotel City 5. Ikke så veeeldig langt fra Karsbroen, men har inntrykk av at det er litt utenfor byen, dessverre. Var muligens litt kjapp der. Men til gjengjeld er det på TOP VALUE-listen inne på Tripadvisor, så jeg tror vi skal bli fornøyde:)

Skrevet

Vi er en gjeng fra jobb som skal til Praha i april, hadde vært moro å gått på sexmuseum. Hvor er det?

Skrevet

På Stare Mesto, i en gate som heter Melantrichova. Ikke langt fra Rådhuset;)

Gjest been there done that
Skrevet

Mye kjip mat i Praha, men kan anbefale en fantastisk Cubansk restaurant som ligger sentralt i byen, 5 minutter fra torget med klokka. Spør eller se i brosjyre somligger på hotellet, de vet - det er bare en.

Levende cubansk musikk, nydelig mat og fantastiske drinker.

Faktisk det beste med hele byen...

Ellers er Mucha museet et must.

Bare tusle på måfå mot slottet...

Rimelige hellsekostprodukter her og der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...