Gå til innhold

Venninne som er full av hat


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ei veldig god venninne som jeg rett og slett vil si var et helt fantstisk menneske, nesten for god til å være sann. Hun drev med veldighet, kjempet for homofiles rettigheter og kjempet mot rasisme. Uretferdighet var det verste hun viste og hun var helt klart ei som brydde seg veldig om andre og også gjorde noe med det.

Men nå er det stikk motsatt plutselig. Jeg er ikke helt sikker på når det egentlig begynte, tror det har skjedd litt gradvis de siste månedene, men det var for to måneder siden jeg virkelig la merke til dette. Jeg skjønner virkelig ikke hva som har skjedd med henne. Hun hater tydelifgvis alt og alle nå. Homofile hater hun, religion hater hun og snakker stygt og nedsettende om religiøse, hun har blitt svært gjerrig og sier noe sånn som "nei, de får klare seg selv" (om veldighet blant annet). Og hun snakker generlt bare om hat og hvor mye vondt hun ønsker andre mennesker hver gang hun åpner munnen. Og hun ler om hun hører om folk som er skadet eller har det vondt.

Var med henne ut og handlet i dag. Gikk for så vidt greit, hun kommer oftere og oftere med hatprat, men ellers hadde vi det greit helt til vi ser et barn som detter og slår seg (mora kom og tok seg av ungen).

Da står hun der å ler. Ble bare så utrolig flau at jeg bare gikk.

En time senere får jeg telefon fra henne der hun tydelig er sur og grinete og spør hvor det ble av meg. Jeg sa til henne at jeg var lei av oppførselen hennes og at jeg helst ikke vil være med henne ut om hun skal bare hate og latterliggjøre folk.

Da svarer hun bare noe sånt som "nei, vel, og du er jo ei stygg og billig hore" og så slang hun på røret. Prøvde å ringe henne opp i gjen bare for å se om hun hatet meg også nå og når hun hører at det er meg svarer hun at hun prater ikke med mer og la på.

Hun høres kansje ut som en trassig fjortis, men hun er faktisk 25 år. Hun har aldri vært sånn før.

Er det noen som vet noe om hva det kan være med henne? Hvordan kan man plutselig bare bli så hatfull mot absolutt alt, og spesielt når man var det stikk motsatte før?

Jeg klarer heller ikke å mistenke at noe skulle skjedd henne heller (som voldtekt, ulykker f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er nok blitt radikalisert, tenker jeg.

Kanskje du bør spørre henne om hun merker endringene i seg selv? Om man ikke tenker over det kan man endre personlighet når det slår inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nå skal jeg komme med kanskje tidenes dummeste forslag, men svulst? ;S Når noen endrer totalt personlighet fra omtenksom og kjærlig og empatisk til hatefull og impulsiv på den måten...Da må det være noe i veien i hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nå skal jeg komme med kanskje tidenes dummeste forslag, men svulst? ;S Når noen endrer totalt personlighet fra omtenksom og kjærlig og empatisk til hatefull og impulsiv på den måten...Da må det være noe i veien i hjernen.

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepe, jeg tenkte faktisk på det samme da jeg leste innlegget til TS. En slik oppførsel høres absolutt ikke normal ut, og jeg har hørt om andre som har gått fra å være engler til drittsekker på grunn av skade/svulst på hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Da må det være noe i veien i hjernen.

Ikke nødvendigvis. Jeg hadde en kompis som gjorde en helomvending av personligheten sin. Det kom rett og slett av at han ikke var fornøyd med livssituasjonen sin og sitt "gamle" image, så han begynte å oppføre seg helt merkelig, og ikke til det bedre for å si det sånn.

Jeg kjenner meg litt igjen i TS' situasjon, det er noe av det merkeligste jeg har opplevd, hvordan en person plutselig konsekvent begynner å oppføre seg som en helt annerledes person.

Nå var kompisen min tenåring, og skulle til å begynne på videregående. Han var ikke så moden som en 25-åring, men fortsatt.

Jeg vet ikke hva som må til for å hjelpe venninna di, men årsaken til at min kompis forandret seg var at han følte seg som en taper, og at han aldri fikk noe ut av livet.

Det kan hende at venninna di, som alltid har gjort ting for andre, nå føler at hun aldri har fått noe igjen for tingene hun har gjort, og at det er hennes tid til å "forsyne" seg og få oppmerksomhet.

Det kan også hende at jeg tar fullstendig feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er umulig å prate med henne, hadde jeg kanskje forsøkt å fortelle i form av mail eller brev. Man er ofte altfor nysgjærrig til å IKKE lese en mail eller brev.

Du kan jo si noe ala, jeg er bekymret for om du har det bra om dagen ? For noen måneder siden var du verdens mest positive snille person , men synes det har snudd litt nå etc.

Slik at hun ikke tar det som et voldsomt angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det må være noe negativt denne veninnene din har opplevd, som gjør at hun har blitt sånn. Det kan være en stor betydningsfull hendelse eller hendelser over tid, som har gjort at ho ikke ser meningen med å gi å ikke få noe igjen for det. En veninne av meg var veldig sur, vanskelig og ganske gjerrig før. Det var fordi ho hadde hatt det vanskelig med sin forrige kjæreste. Nå en tid etter, så har ho blitt mye mer positiv, blid og koslig.

Kanskje veninnen din er deprimert eller har det vanskelig?

Å slenge sånn dritt er gjerne en form for frustrasjon. Prøv å send ho et brev på Facebook eller håndskrevet, hvor du ordentlig forklarer hvordan du opplever endringer. Viktig å skrive det på en ordentlig måte og forklare godt eller så vil ho bare gå i angreps posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Ok nå skal jeg komme med kanskje tidenes dummeste forslag, men svulst? ;S Når noen endrer totalt personlighet fra omtenksom og kjærlig og empatisk til hatefull og impulsiv på den måten...Da må det være noe i veien i hjernen.

Vet du hva, svulst på hjernen var det første som slo meg også da jeg leste trådstarters innlegg.

Det kan jo også være at hun er i et begynnende stadium av schizofreni, som ofter rammer i ung alder.

Jenta bør i alle fall helt klart til omfattende legeundersøkelse. Problemet er jo da at hun selv antagelig anser seg som helt normal, det er alle andre det er noe galt med, og dermed vil hun nekte oppsøke lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette må være vondt for både deg og henne. Spesielt hvis hun skjønner selv at hun så radikalt har forandret seg.

Jeg tenkte også kjapt svulst, men tenkte også på narkotika. Ved narkotikabruk kan det også skje personlige forandringer..

Jeg er enig med "gjest:-)" som foreslår at du prøver å snakke med henne og nettopp viser til de forandringene du opplever ved henne. Håper du får til en god dialog, og klarer å motivere henne til en tur til legen hvis det er behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supermimz

Det hørest jo ut som hun er helt sinnsforstyrret. Hva som kan ha skjedd er umulig å si, du må nesten bare prate med henne om den nye holdningen hennes, spørre hva som gjør at hun oppfører seg slik og om det er noe du kan gjøre for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg var at kanskje det har skjedd noe i livet hennes, som har fått henne til å forandre personlighet? Voldtekt e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...