Gjest frk_sol Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 Har akkurat strikket ferdig et par pulsvarmere (ganske stolt, ettersom jeg ikke har strikket på 15-20år...! :-) )Men, så skal jeg hekle en volang-kant rundt, og jeg er lost. Hjelp...?! Oppskriften er nr. 109-38 på www.garnstudio.no ( http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppsk...=38&lang=no ) Altså, selve maskene har jeg fått med meg, men jeg skjønner ikke omgang 2. Jeg har jo fra omg 1 en luftmaske-bue med 2 luftmasker. Og så står det at jeg i denne luftmaske-buen skal hekle 3 stavmasker. Men jeg har jo bare 2 lm!? Og jeg skal hekle 3 stm i hver fm, betyr det da 3 stk i samme fm? Har som sagt lagt brakk på strikkesiden i mange år, og hekling var jeg knapt nok innom, så det er meget sannsynlig at jeg har gått glipp av noe helt elementært her. Er det noen der ute som kan forbarme seg over en som har lyst å gi vekk strikke-gaver til mor og svigermor? Og forklare meg dette, gjerne i små, teskjelignende doser! :-) På forhånd 1000-takk!
Gjest Dallandra Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 1) Du har en luftmaskebue på 2 lm. I denne skal du hekle tre staver. Du skal ta heklekroken inni gjennom buen, ikke i lengdemaska, om du forstår forskjellen. Skal du ta en i hver maske får du jo bare plass til en, men du skal "forbi" maska og inn i buen. 2) Hvis du skal hekle 3stm(staver?) i en fm så skal du hekle tre stykk i en og samme fm ja. Da vil det bli en slags vifte på akkurat den fm, og en bølgelignende kant kanskje? *forsøker å se for meg* Var dette til hjelp?
Gjest frk_sol Skrevet 9. desember 2009 #3 Skrevet 9. desember 2009 Tusen takk for rask respons! Nr 2) Da skjønte jeg! Nr 1) Fortsatt lost... Hvor skal nålen? De 2 lm i buen henger jo fast i fm i mellom, og er jo "løs" (i en bue) fra selve strikkekanten. Om ikke i selve luftmasken, hvor skal da nålen gå? "Klør meg i hodet..." Kan du prøve vær-så-snill å gå en runde til med meg og se om jeg kan fatte det? :-)
Zzyzx Skrevet 9. desember 2009 #4 Skrevet 9. desember 2009 Nålen skal gå gjennom selve buen, ikke i noen av luftmaskene. Fastmasken skal på en måte festes rundt buen.
Gjest frk_sol Skrevet 10. desember 2009 #5 Skrevet 10. desember 2009 Det gikk noen runder inni hodet mitt uten at jeg skjønte dette... Men når jeg først satte meg og prøvde, så var det egentlig veldig enkelt! Og det ble (synes nå jeg da...) veldig fint! :-)
Zzyzx Skrevet 10. desember 2009 #6 Skrevet 10. desember 2009 Bra! Jeg sleit med det samme selv da jeg skulle hekle for første gang. Skulle lage bestemorfirkanter, og jeg fattet ikke hvordan det skulle gå til. Men så var det bare å ta det gjennom buen og ikke i maskene. Det brukte jeg noen timer på å finne ut.
Gjest Dallandra Skrevet 10. desember 2009 #7 Skrevet 10. desember 2009 Så bra du fikk det til! Jeg hadde også nøyaktig samme begynnerproblem.
CosiFanTutta Skrevet 10. desember 2009 #8 Skrevet 10. desember 2009 Så bra du fikk det til! Jeg hadde også nøyaktig samme begynnerproblem. Jeg lærte meg hekling på Youtube. Anbefales
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå