Gå til innhold

Naboen har skaffet seg trommesett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor i boligblokk og nå har visst naboen skaffet seg trommer. Finnes det noen som helst regler for dette eller må jeg bare fint leve med 17. mai-lyder hver bidige dag framover?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ikke spesialregler for å skaffe seg trommer... Det er de vanlige reglene som gjelder, som ved enhver annen form for støy. Det skal (i de aller fleste kommuner) være ro etter kl 23, og på helgedager. Noen borettslag har egne regler (hos oss er det ulovlig med musikkøvelser etter kl 20). Så se etter i husreglene hva som står om støy, og om det står noe spesielt om musikkøvelser.

Skrevet

Oh crap... Masse masse medfølelse til deg!

Er dette en blokk med leie- eller eieleiligheter? Jeg ville uansett begynt med å finsjekke reglementet for blokka og eventuelle ordensregler om dere har det. Sjekk om det står noe ut over stilletidet etc.

Videre ville jeg forsøkt å snakke med fyren. Forklar at det høres veldig godt, og foreslå at dere finner en løsning sammen. Funker det ikke, så får du kjøpe deg et enda større trommesett ;)

Skrevet
Oh crap... Masse masse medfølelse til deg!

Er dette en blokk med leie- eller eieleiligheter? Jeg ville uansett begynt med å finsjekke reglementet for blokka og eventuelle ordensregler om dere har det. Sjekk om det står noe ut over stilletidet etc.

Videre ville jeg forsøkt å snakke med fyren. Forklar at det høres veldig godt, og foreslå at dere finner en løsning sammen. Funker det ikke, så får du kjøpe deg et enda større trommesett ;)

Det er eieleiligheter. Jeg mener å huske at det står noe om at man ikke skal lage unødvendig støy for naboene på dagtid heller, som feks høyt volum på TVen. Men trommer går gjerne ikke under "unødvendig", kanskje dette er naboens lidenskap og det går jo ikke akkurat an å skru ned lyden på rabalderet. Må jammen finne papiret med reglementet ja.

Jeg lekte med tanken på å kjøpe meg et trommesett eller å stille meg utfor døra hans og synge et par timer og si at lufta er fri for alle :fnise: (før noen kjefter og argumenterer mot dette, jeg hadde så klart aldri gjort det i praksis, hehe)

Ughh. Jeg hadde aldri turd å tenke på å skaffe meg trommesett eller et annet høylytt instrument i en blokk engang, hadde syntes det var skikkelig flaut å bråke så masse. Synes det er merksnodig at noen rett og slett driter i det.

Skrevet

Jeg vil vel nesten si at tromming går under unødvendig støy med mindre det er jobben hans og han må øve (men selv da går det an å bruke pads uten så høy lyd tror jeg), men mener også at det bør være greit nok med noe"rabalder" om dagen på grunn av dette. Sjekk ordensreglene, og vis til disse når du snakker med ham - jeg ville prøvd å komme fram til en enighet om når det passer best for deg (og andre naboer?) at han spiller.

Og all min sympati, jeg hadde garantert blitt gal om jeg hadde en nabo med trommesett :fnise:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg bor i boligblokk og nå har visst naboen skaffet seg trommer. Finnes det noen som helst regler for dette eller må jeg bare fint leve med 17. mai-lyder hver bidige dag framover?

Min dypeste medfølelse til deg.

Men her nytter det ikke å gi seg! Sjekk alle reglementer som finnes i husordenen. Står det ikke noe der, kan du ta opp saken med styret i første omgang. Det går an å få inn nye forbud i en husorden dersom det oppstår ting som er uutholdelige.

Det må da vel også være slik at når du bor i en blokk, ville det være flere enn deg som blir sjenert av slikt spetakkel. Jo flere dere er som klager, jo bedre.

Å snakke til hensynsløse mennesker som ikke skjønner at trommesett ikke har noe i en leilighet å gjøre, har jeg ikke tro på. "Returbråk" i diverse varianter fra deg og andre naboer, kan nok virke bedre. Men først: ta det opp med styret. (Hvis det ikke er styreleder som har kjøpt seg trommesett da.)

Skrevet
Men først: ta det opp med styret. (Hvis det ikke er styreleder som har kjøpt seg trommesett da.)

Haha, jeg frykter faktisk at det kan være det. Han bor nemlig i etasjen over meg og jeg har ikke helt klart å plassere hvilken retning støyet kommer fra.

Skrevet

Jeg synes faktisk det er på kanten respektløst å skaffe seg trommesett i blokk, altså! Med mindre han hadde kjøpt et elektrisk sett (du får foreslå det) eller hadde et ekstremt godt lydisolert rom.

*ser for seg en eitrende sint lama som står i en gang og trommer* :fnise:

Skrevet

Kjøp tuba ha øvelser og konserter rett utenfor døren hans, helst klokken 7 på en lørdagsmorgen :ler:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Kjøp tuba ha øvelser og konserter rett utenfor døren hans, helst klokken 7 på en lørdagsmorgen :ler:

Nei, klokken 7 er for bleikt. Dere får slå dere sammen alle som plages og starte opp konsert sånn ved 5-tiden lørdag morgen. Glem da heller ikke å bruke sekkepiper. Gjerne da etter at dere har holdt vedkommende våken til sånn cirka 3 med bråkete festing. At dere da stiller søvnløse og med øya på femte knapphull, får dere holde ut noen ganger til trommebråket slutter.

Men fra spøk til alvor: hensynsløse naboer er det verste som finnes, og ergrelse og irritasjon i tillegg til bråket, samt energi man må bruke for å krangle, er ikke morsomt.

Gjest Gjest_Lilla_*
Skrevet

Kjøp deg en trompet og øv Clarke-øvelser dagen lang.

Det å kjøpe trommesett når man bor i blokk høres litt sært ut. Er det slik at han faktisk øver, eller er det bare dæljing? Litt ordentlig øving kunne jeg overlevd, men dersom noen har kjøpt trommesett bare for å lage lyd.. huff!

Selv bor jeg i 2. etasje i en ville, det er samboerns far som bor under oss. Jeg øver trompet bare midt på dagen, med en cup-mute godt stappet inn for å ikke plage bikkja :fnise:

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg syns det blir ganske dumt å begynne med regler og styre i borettslaget og greier uten en gang å ha prata med personen en gang. Det er ikke sikkert han/hun aner hvor godt det høres hos deg. Neste gang det er øving syns jeg du skal gå opp i etasjen over, finne ut hvilken leilighet det kommer fra og så banke på.

Om personen ikke vil være med på en rimelig løsning dere i mellom så er jo det en ting man kan ta med videre, men jeg må si det virker temmelig barnslig å bare grave opp stridsøksa uten å ha en gang gjort et forsøk på å komme til en fredelig løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...