Gjest sultenkanin Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 Hei! Jeg har søkt litt rundt etter noe kurs eller lignende for oss som er helt "grønne" på grønnsaksdyrking og generell planteproduksjon, og ønsker å kunne drive med seriøst produksjon både inne og ute! Eneste jeg har funnet er statens gartnerhøyskole, som i tilegg til å være en treårig utdanning er en internatskole. Noen som vet om noe annet? Eventuelt en god bok for formålet, hvis noen mener dette kan være tilstrekklig. Har vanskelig for å tro at en bok kan lære meg alt dette, men det er mulig. Tanker, tips anbefalinger?
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 Noen hagelag arrangerer sikkert slike kurs De eller kommunen arrangerer også kurs i kompostering. Kanskje det er mulig å melde seg på noe via 4H, Bygdeungdomslag, Bondekvinnelag, aktiviteter i regi av Steinerskole/antroposofiske miljøer (biodynamisk landbruk) o.l? http://www.naturogmiljo.no/ denne organisasjonen vet jeg arrangerer diverse kurs og de har sikkert tilgang på studiemateriell. UMB har utdanning i plantefag/plantevitenskap, og det går an å ta enkeltkurs fra det studiet (eller instituttet hvor fagene tilbys), f eks i økologi, innføring i plantevitenskap, dyrking av grønnsaker etc. Ville kontaktet studiavdelingen ved Institutt for Plante og Miljøvitenskap ved UMB og hørt om råd, evt om litteratur. Ellers har jeg et par boktips: Den grønne hageboka av Marie-Luise Krenter - denne er veldig bra og lett å slå opp i. Dreyers hagebok (jeg har en gammel utgave hvor de er rimelig ukritiske til sprøytemidler som i dag er forbudt, men det plantefaglige er bra og grundig) Hagen i naturlig balanse av Peter A Thaysen - idealistisk, men ok Den nyttigste hageboka (gies ut av hageselskapet) - god oppslagsbok Jeg tror en økologisk grønnsakshage kan fungere godt, evt med noe tilskudd av kunstgjødsel dersom man har problemer med å fylle opp naturlig. Men vil på det sterkeste anbefale deg å lære om kompostering og hva som er nødvendig at jorda skal inneholde (spesielt C/N-forhold), og om vekstskifte spesielt for å unngå sykdommer og få best mulig vekst.
Gjest Sultenkanin Skrevet 9. desember 2009 #3 Skrevet 9. desember 2009 Tusen takk! Her var det mye bra :)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå