Gjest Gjest_Rådvill_* Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 Jeg har invitert noen venner til en liten sammenkomst i romjulen for en etterskudds feiring av min fødselsdag. Jeg har bedt gjestene uten følge da jeg ikke har plass, tid eller økonomi til å ordne en fest for så mange som det vil bli dersom alle skal komme i par. Alle gjestene er av samme kjønn... I forrige uke ga en av gjestene beskjed om at h*n ikke vil komme uten å få ta med seg sin kjære. Jeg er egentlig av den mening av dersom en får ta med følge må resten og få samme tilbudet. Jeg ser for øvrig ikke for meg at noen av de øvrige gjestene har noe ønske om å ta med seg sine. Så hva skal jeg gjøre her? Skal jeg "føye" den ene gjesten og la h*n få ta med følge og resten ikke? Gi gjesten beskjed om å komme alene? Jeg vingler litt da jeg ikke har lyst å skape uvennskap med venner... (Det høres ut som jeg har invitert en gjeng med fjortiser, men det gjelder faktisk godt voksne folk) Alle innspill imøteses med takk
The Kitten Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 Jeg ville ikke føyet meg for denne personen. Å si at man ikke vil komme uten å få ta med seg en annen er direkte frekt.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #3 Skrevet 8. desember 2009 Jeg har invitert noen venner til en liten sammenkomst i romjulen for en etterskudds feiring av min fødselsdag. Jeg har bedt gjestene uten følge da jeg ikke har plass, tid eller økonomi til å ordne en fest for så mange som det vil bli dersom alle skal komme i par. Alle gjestene er av samme kjønn... I forrige uke ga en av gjestene beskjed om at h*n ikke vil komme uten å få ta med seg sin kjære. Jeg er egentlig av den mening av dersom en får ta med følge må resten og få samme tilbudet. Jeg ser for øvrig ikke for meg at noen av de øvrige gjestene har noe ønske om å ta med seg sine. Så hva skal jeg gjøre her? Skal jeg "føye" den ene gjesten og la h*n få ta med følge og resten ikke? Gi gjesten beskjed om å komme alene? Jeg vingler litt da jeg ikke har lyst å skape uvennskap med venner... (Det høres ut som jeg har invitert en gjeng med fjortiser, men det gjelder faktisk godt voksne folk) Alle innspill imøteses med takk Dersom alle gjestene er av samme kjønn burde det ikke være noe problem å påpeke at dette er gutter/jentefest. Du kan jo si som sant er, at du ikke vil si ja til en, for da må du si ja til alle. Personer som er SÅ avhengig av partneren sin tror jeg ikke jeg hadde orket å stresse så mye for uansett.
Gjest Iah Skrevet 8. desember 2009 #4 Skrevet 8. desember 2009 Jeg hadde svart noe slik som: Det er dumt at du føler du ikke kan komme uten partner, men nå er det dessverre slik at plassproblemer gjør at jeg må sette en grense på antall inviterte. Du er hjertelig velkommen ved en senere anledning.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #5 Skrevet 8. desember 2009 Det er så frekt at jeg finner nesten ingen ord, men hadde aldri føyet meg for EN person.
Chiyo Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 Drit i denne ene gjesten da vel Han vet vel grunnen til at du ikke kan ha gjester med følge? Hvist han ikke kan være uten sin kjære en kveld så si at han få la være å komme. Jeg vet det er en litt vanskelig situasjon, men det virker som denne gjesten gjør det verre for deg fordi visst han får lov, så vil alle ha med seg gjester og det blir mye dyrere for deg. Er han så dum at han prioriterer vekk din bursdagsfeiring over noe så teit som at han ikke får ha med kjæresten, så kan han bare bli hjemme.
Glitnir Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Tja, dersom alle gjestene er av samme kjønn, så kan du jo si det er gutte-/jentefest. Ellers så er det vel greit nok å si at du ikke ber med følge fordi alle da må bes med følge, og det har du ikke plass til. Dersom du først ber noen med følge så synes jeg alle bør får ta med, men i en situasjon som du beskriver så bør det ikke være noe problem å holde seg til de du har invitert.
Gjest Marlo Skrevet 8. desember 2009 #8 Skrevet 8. desember 2009 Hadde ikke føyd meg for den ene gjesten. Da hadde jeg heller svart noe som; "Det var synd at du ikke kan komme" Da burde personen oppfatte poenget med "Uten Partner"
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #9 Skrevet 8. desember 2009 Generellt sett er slikt fryktelig frekt. Jeg ville sagt at "neivel, det er opp til deg om du vil la være å komme". Ikke pokker om noen skal få diktere hvem jeg skal invitere på min egen fest! Men om det er spesielle omstendigheter, og det ikke blir stilt som et krav, men mer som "er det greit at jeg... ellers kan jeg ikke komme", så kan man jo være mer medgjørlig. F.eks. om det er en med sosial angst som ikke tør komme alene, eller om det er en som har besøk langveisfra og som ikke vil la denne sitte alene igjen hjemme.
Gjest salma Skrevet 8. desember 2009 #10 Skrevet 8. desember 2009 Det var en tråd om dette for ikke så lenge siden. Da mente de fleste at det var direkte frekt å invitere uten partner. Jeg syns man må få gjøre sine egne vurderinger for sine egne selskap. Man må da vel selv få bestemme hvem man ønsker å invitere til sin egen bursdag? Når du også har plassbegrensninger eller økonomiske begrensninger å hensynta, sier det seg selv at du må få sette et tak på antall inviterte. Jeg for min del ville ikke reagert dersom jeg fikk invitasjon uten partner. Heller ikke dersom det var andre par der, og verten hadde en relasjon til begge i de parene. Men dersom andre gjesters partnere ble invitert kun i egenskap av å være partner, og min partner ble utelatt, ville jeg stusset på det. Så du kan jo tenke litt over hvilken signaleffekt det gir dine øvrige gjester? Skjønner godt at du syns saken er litt pinlig. Dårlig gjort av gjesten din å sette deg i denne situasjonen.
Gjest TS Skrevet 8. desember 2009 #11 Skrevet 8. desember 2009 Takk for svar! Det er flere som tenker det samme som meg her ser jeg Denne gjesten spurte ikke fint om partneren kunne være så snill å få bli med av spesielle årsaker, men det kom mer som en konstatering at h*n ikke kom uten følge....jeg tror nok og at dette er partnerens påfunn og ikke den inviterte gjestens ide... Jeg skal lufte problemstillingen i løpet av uken med de andre gjestene mine og høre om de synes det er ok at bare den ene gjesten får ha med følge eller ikke. Jeg har for øvrig ingen relasjon til denne potensielle ekstra gjesten og vi har kun møttes ved et par anledninger de siste fire-fem årene.... Satser på at det ordner seg på ene eller andre måten uten for mye ufred i gjengen.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #12 Skrevet 8. desember 2009 klarer ikke denne personen å gå på fest uten kjæresten sin eller? hvis han/hun ikke gidder å komme pga det får han/hun bare la vær å komme da. hvis bare denne personen får ta med seg følge begynner sikkert de andre å reagere og kan bli sure. og hvis kjæresten blir sur hvis han/hun drar på festen uten han/hun synes jeg det er veldig barnselig. synd at det skal være sånn at noen ikke klarer å dra på ting uten kjæresten sin.
Skyld Skrevet 8. desember 2009 #13 Skrevet 8. desember 2009 Hvis det ikke er snakk om formidlende omstendigheter (som f.eks partneren har kommet langtveisfra, skal ut å reise i lang tid og de vil tilbringes så mye tid sammen som mulig e.l) hadde jeg kommet til å stått på krava. Greit nok at det mest sannsynlig er partneren til gjesten som står bak det hele, men da får gjesten lære seg å si nei, eller holde seg hjemme for å tilfredsstille oppmerksomhetssyk/kontrollerende/sjalu/etc partner.
Rosalie Skrevet 8. desember 2009 #14 Skrevet 8. desember 2009 Det må da være lov å si ifra at man ikke kommer uten følge uten å bli oppfattet som frekk? Hadde vært verre om personen følte at hin måtte lyve på seg en grunn for at hin ikke kommer.
Gjest salma Skrevet 8. desember 2009 #15 Skrevet 8. desember 2009 Alternativt kan man jo si: Nei takk, jeg ønsker ikke å delta i selskaper uten min partner. Det er en langt mindre "frekk" sak enn å forvente at verten plutselig skal invitere partner (og dermed alle andre gjesters partnere).
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #16 Skrevet 8. desember 2009 Kan man ikke tenke litt mindre på om noe er dritfrekt eller ikke (mener ikke dette gjelder trådstarter, men det er bare så typisk at alle former for avvik fra en etikette - som gjerne praktiseres forskjellig uansett - fører til besvimelse og øyeeplene ut av hodet hos oss kommenterende brukere her mens i det virkelige liv hadde det ikke blitt lagt så mye merke til, så lenge noen greier å løse saken på en praktisk måte), men bare konstatere at en ikke kan forvente å få med seg partneren i et slikt tilfelle, og dermed må regne med å bli hjemme. Det er helt greit at verten sier at det desverre ikke er mulig på grunn av plass osv. Og jeg vil tro det ikke er noen stor sak for den som ikke kommer heller. Jeg synes forøvrig ikke det er frekt i det hele tatt å be venner uten følge! Mine barndomsvenner som ssamles kanskje en gang hvert annet år synes jo det er kjempestas å treffe bare hverandre og prate om gamle dager og jenteting og alt mulig, og om partnerne våre alltid skulle blitt med ville det blitt en annen stemning fordi vi ikke kjenner hverandre og fordi de er menn. Det er veldig hyggelig å inkludere dem også, men ikke hver gang.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #17 Skrevet 9. desember 2009 Takk for svar! Det er flere som tenker det samme som meg her ser jeg Denne gjesten spurte ikke fint om partneren kunne være så snill å få bli med av spesielle årsaker, men det kom mer som en konstatering at h*n ikke kom uten følge....jeg tror nok og at dette er partnerens påfunn og ikke den inviterte gjestens ide... Jeg skal lufte problemstillingen i løpet av uken med de andre gjestene mine og høre om de synes det er ok at bare den ene gjesten får ha med følge eller ikke. Jeg har for øvrig ingen relasjon til denne potensielle ekstra gjesten og vi har kun møttes ved et par anledninger de siste fire-fem årene.... Satser på at det ordner seg på ene eller andre måten uten for mye ufred i gjengen. Det der synes jeg blir helt feil! Du ønsker slik jegleser det ikke å ha denne partneren i ditt selskap (litt satt på spissen). I tillegg vil du trekke inn de andre gjestene som sikkert kommer til å være høflige og si at det ikke er noe problem at denne partneren kommer, selv om de kanskje ikke mener det. Jeg mener at det fort kan legge en demper på en fest dersom det er kun en av det annet kjønn der. Jeg synes du skal si at dette er en ren jente/guttefest og det er dessverre ikke plasstil flere. Enkelt og greit! Er det sjalusi som gjør at vedkommede ikke får gå alene??
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #18 Skrevet 9. desember 2009 Jeg kan legge til at dersom dene ene får bli med, og de andre sier at det er greit, kan det hende at det vil sitte flere såra partnere der ute for at de ikke ble invitert med. Jeg inviterte konsekvent alle uten partnere på en tilstelning, forutenom dette ene paret hvor jeg var kjempe nære venner med begge og vi hadde bodd sammen alle sammen en stund. De andres partnere hadde jeg ikke en gang møtt. Forklarte at jeg gjerne ville be alle men at jeg desverre ikke hadde plass/råd og dermed måtte prioritere. Alle sa at de skjønnte dette. Likevel var det en partner som satt hjemme og ble kjempe lei seg for at denne ene fikk ha med partner mens det ikke var tilfelle i deres forhold. Denne hjemmesittende partneren opplevde at deres forhold ikke var like viktig siden ikke begge ble bedt. Så selv om det er en logisk grunn til å invitere/godta at noen har med seg partner og alle sier dette er ok så er det likevel fare for at noen blir såret, skuffet etc. Si at det er en "jente/guttefest" og at det desverre måtte bli slik. Og, ja jeg mener det er frekkt å si at man ikke kommer uten at partneren er invitert. Hadde man sakt "vi skal være så mye vekke fra hverandre i jula i forskjellige familieselskaper så vi har ikke lyst å være vekke fra hverandre denne dagen og, er det greit at h*n blir med?" så hadde det vært en ting. Men å kreve at partner skal bli med og at man ikke kommer uten blir for meg uhøfflig og rart.
Rosalie Skrevet 9. desember 2009 #19 Skrevet 9. desember 2009 Nå har jo vi bare den informasjonen som trådstarter har kommet med, men dersom det faktisk ble sagt a la slik trådstarter har skrevet i startinnlegget, så forlanger da ikke denne inviterte å få ta med partner, hin gir bare beskjed om at hin ikke kommer på grunn av at det er uten partnere. Romjulen er ofte en hektisk tid for mange, og man vil gjerne kunne gjøre ting smmen med partner kanskje i enda større grad da enn ellers av året.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #20 Skrevet 9. desember 2009 Nå har jo vi bare den informasjonen som trådstarter har kommet med, men dersom det faktisk ble sagt a la slik trådstarter har skrevet i startinnlegget, så forlanger da ikke denne inviterte å få ta med partner, hin gir bare beskjed om at hin ikke kommer på grunn av at det er uten partnere. TS har et innleggg (#11) i går kl. 19:40; "Denne gjesten spurte ikke fint om partneren kunne være så snill å få bli med av spesielle årsaker, men det kom mer som en konstatering at h*n ikke kom uten følge....jeg tror nok og at dette er partnerens påfunn og ikke den inviterte gjestens ide...". Det synes jeg nesten høres ut som en "trussel" om at partner MÅ få være med. Slike trusler syne jeg er ufint.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå