Gå til innhold

Stammer


Gjest Gjest_lala_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lala_*

Hei. Jeg er en jente på 14 år, som stammer i visse situasjoner. Noen ganger stammer jeg jo, fordi jeg er litt nervøs, men jeg har også begynt å stamme litt ellers og. Spesielt telefonen er jeg ikke glad i. Noen som vet noen triks for å slutte?

Logoped er egentlig ikke så veldig aktuelt, med tanke på at da må jeg kjøre et stykke til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det spesielle ord du stammer?

Jeg har stammet hele livet, men ingen som vet om det. Fant nemlig fort ut at det var enkelte ord som var vanskelige å uttale, og derfor fant jeg alternative ord som jeg sa istedenfor.

Ikke minst så lærte jeg meg å høre setningen inni hodet før jeg sa det høyt, og kunne derfor på en måte forutse om jeg klarte å si ordet uten å stamme eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lala_*
Er det spesielle ord du stammer?

Jeg har stammet hele livet, men ingen som vet om det. Fant nemlig fort ut at det var enkelte ord som var vanskelige å uttale, og derfor fant jeg alternative ord som jeg sa istedenfor.

Ikke minst så lærte jeg meg å høre setningen inni hodet før jeg sa det høyt, og kunne derfor på en måte forutse om jeg klarte å si ordet uten å stamme eller ikke.

Ja, så og si hver gang jeg skal si "Det". Eller noen ganger til vanlig og, hvis jeg har bestemte ord som skal sies. For eksempel ved foredrag. Jeg prøver å vri litt på setninger jeg og, men akkurat ordet "Det" er det litt vanskelig å få gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da blir det jo litt vanskelig. Jeg sliter med shh-lyder.

Å meditere og lære seg å puste riktig har jeg hørt hjelper veldig, har meditert mye i mitt liv, og det kan nok ha en sammenheng med at jeg ikke stammer så mye lengre nå. Finner man roen i kroppen når man skal snakke så er det nok lettere å uttale det riktig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lala_*
Ja, da blir det jo litt vanskelig. Jeg sliter med shh-lyder.

Å meditere og lære seg å puste riktig har jeg hørt hjelper veldig, har meditert mye i mitt liv, og det kan nok ha en sammenheng med at jeg ikke stammer så mye lengre nå. Finner man roen i kroppen når man skal snakke så er det nok lettere å uttale det riktig også.

Takker for svar:)Jeg får prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig.

Så håper jeg at noen med litt peil på dette området kommer med råd også, da jeg egentlig aldri har lært meg noe om dette - bare funnet ut hva som fungerer for meg. Kunne tenkt meg å lært litt mer faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...