Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #21 Skrevet 8. desember 2009 Det finnes historikere som mener det har vært 5 verdenskriger og ikke 2. Noen mener f.eks at syv års krigen og napoleons krigene kan regnes som verdenskriger. Siden de foregikk over helle verden.
Lisama Skrevet 9. desember 2009 #22 Skrevet 9. desember 2009 Det har verden alltid vært. Du svarte på et innlegg hvor aluminium hevder at verden er altfor avhengig av HVERANDRE gjennom handel. ALtså, internasjonalt. Følg med.
Lisama Skrevet 9. desember 2009 #23 Skrevet 9. desember 2009 Viktig nyhet den kalde krigen sluttet for nesten 20 årsiden. Som alle andre i denne verden har også jeg fått det med meg, men jeg sier at det kanskje er mulig at vi går inn i en ny kald krig i det andre innlegget mitt. Dette blir selvsagt bare synsing, men jeg tror ikke dette er helt umulig.
aluminium Skrevet 9. desember 2009 #24 Skrevet 9. desember 2009 Du svarte på et innlegg hvor aluminium hevder at verden er altfor avhengig av HVERANDRE gjennom handel. ALtså, internasjonalt. Følg med. Det er bra det er enkelte som følger med. Verden har selvsagt alltid handlet med hverandre, men glem ikke at det ikke er lenge siden merkantilismen rådde, altså et nullsumspill der den enes tap var den andres gevinst, og landets rikdom var bestemt av mengden gull og andre elde metaller. Det er ikke rart det blir krig av sånt. Verdenskrigene er riktignok lenge etter dette. Landene har skjønt at global avhengighet gjør at interessen for handel og fredelig samarbeid blir større enn interessen for krig. Problemet i dag er at enkelte land ikke har skjønt dette enda, og derfor har vi fortsatt kriger, men jeg tviler sterkt på at vi får noen verdenskrig.
Lisama Skrevet 9. desember 2009 #25 Skrevet 9. desember 2009 Det er bra det er enkelte som følger med. Verden har selvsagt alltid handlet med hverandre, men glem ikke at det ikke er lenge siden merkantilismen rådde, altså et nullsumspill der den enes tap var den andres gevinst, og landets rikdom var bestemt av mengden gull og andre elde metaller. Det er ikke rart det blir krig av sånt. Verdenskrigene er riktignok lenge etter dette. Landene har skjønt at global avhengighet gjør at interessen for handel og fredelig samarbeid blir større enn interessen for krig. Problemet i dag er at enkelte land ikke har skjønt dette enda, og derfor har vi fortsatt kriger, men jeg tviler sterkt på at vi får noen verdenskrig. Enig. Virker som de økonomiske interessene overstyrer i verden for tiden, og landene er mer opptatt av å opprettholde et godt forhold gjennom handel enn å gå inn på negative sider og fokusere på dette(Se USA sitt forhold til Kina feks).
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #26 Skrevet 9. desember 2009 Snart får jeg håpe. Sugen på litt action snart...
Gjest Trajan Skrevet 9. desember 2009 #27 Skrevet 9. desember 2009 Den vil komme når vi minst venter det
Gjest Caylee Skrevet 9. desember 2009 #28 Skrevet 9. desember 2009 Jeg har en følelse på at Norge går tomt for olje pluss at det blir 3 verdenskrig før jeg dør iallfall. Eller mye før. Kanskje når jeg er 30-35. Men får all del får ikke håpe det.. men det med oljen forundrer meg ikke uansett.
Gjest SmallTalk Skrevet 9. desember 2009 #29 Skrevet 9. desember 2009 Forhåpenligvis ikke i min tid... Og om det skulle skje, så håper jeg at Norge holder seg utenfor.
aluminium Skrevet 10. desember 2009 #30 Skrevet 10. desember 2009 Jeg har en følelse på at Norge går tomt for olje pluss at det blir 3 verdenskrig før jeg dør iallfall. Eller mye før. Kanskje når jeg er 30-35. Men får all del får ikke håpe det.. men det med oljen forundrer meg ikke uansett. Du er klar over at Norge ikke produserer så veldig mye olje, internasjonalt sett? Grunnen til krig i midtøsten er jo olje. Det er der verdens oljereserver ligger, i stor grad...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå