Gå til innhold

PC på reparasjon, farvel filer?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret
Skrevet

Hei!

Jeg leverte min Acer Aspire på reparasjon for 1 uke siden. Den ville ikke starte, og hadde bare svart skjerm.

Nå har jeg fått beskjed om at hovedkortet må byttes og at den må ha nytt bioskort. Det jeg lurer på da er om filene mine vil forsvinne? Har ikke backup (min egen feil)...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du vil beholde alle filer, disse ligger på harddisken.

Skrevet

Så lenge du har krysset av for at hardisken ikke skal rebootes så mister du ikke filene. Om de likevel gjør det, så er dette en alvorlig feil fra deres side.

Har du derimot ikke krysset av for det (eller sagt spesifikt ifra - avhengig av hvilken butikk) så mister du nok filene da en reboot alltid pleier å gjøres.

Skrevet

Marlo, begrepsforvirring. Reboot er en restart, noe mange gjør flere ganger i uken. Det du tenker på er formatering/reformatering/reinstallasjon.

Skrevet

Takk, formatering var det riktige ordet ja, haha.

Stokker seg litt i huet noen ganger.

Skrevet

Begynte å lure om du var Linuxbruker, vi rebooter jo ca like ofte som vi reformaterer :gjeiper: Husker sist jeg hadde strømbrudd og startet opp den ene Linuxboksen, da ville den ta en disksjekk fordi det var ca 300 dager siden sist den hadde startet opp. Kan ikke si jeg har sett lignende tall fra Windowsbaserte systemer.

Skrevet

ok! takk :)

ringte dagen etter for å forsikre meg om at de prøvde å redde filene, fikk nemlig ikke noe skjema å krysse på, bare leverte den.. så ble litt skeptisk :S

Skrevet

Har fått skiftet hovedkort på laptop tre ganger, og ingen av gangene var maskinen formatert. Jeg krysset heller ikke av for at jeg ikke ønsket formatering.

Skrevet

Da er du egentlig en av de heldige. Mange steder har det nesten som en regel at man skal formatere maskinen når den er inne til rep.

(Feur; ikke linuxbruker nå lengre, men blir det kanskje igjen snart ;) )

Skrevet
Da er du egentlig en av de heldige. Mange steder har det nesten som en regel at man skal formatere maskinen når den er inne til rep.

Det er meget mulig. Ikke at det hadde spilt noen rolle for meg uansett. Skal snart sende inn en ny laptop og jeg håper de formaterer. :)

Skrevet

De jeg kjenner som jobber med sånt tar alltid kontakt med kunden før de formaterer, og hører etter om det er noe på hd'n de skal ha som de ikke har backup av selv. Så tar de enten image av hele disken eller kopierer over katalogene de skal ha over på en egen server, som blir ført tilbake etter format og slettet.

Skrevet

Flott da :)

Jeg har bare erfaring fra Komplett.no (komplett.idiot), elkjøp og expert. Førstnevnte har samboeren min jobbet på, og sa til slutt opp grunnet utrolig dårlig service, PC-byggere m.m. og han sa at de ofte tok å formaterte maskinen selvom kunden hadde krysset av for at det ikke skulle gjøres...

PC Styling i Tønsberg er den eneste butikken jeg handler PC fra i fremtiden.

Skrevet

Tråden er ryddet.

Veslejenta - moderator

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...