Gå til innhold

Mørketida tapper meg for energi


Gjest Gjest_Frøydis_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Frøydis_*

Så er det påan igjen. Mørketida er her (jeg bor langt nord i landet), og jeg får lyst til å gå i hi. Jeg er så usigelig trett hele tida. Får aldri nok søvn. Når jeg har fri (helg, jul osv) kan min typiske dag se slik ut:

Stå opp i 12-tida etter 12-timers søvn. Spise frokost, være litt sosial med familien i et par timer (mens jeg gjesper nesten uavbrutt) og så må jeg bare gi etter for søvnlysten og kryper under dyna for 2-3 timer. Så er det på tide å stå opp for middag (takk og lov for at jeg ikke er den som må lage maten, da hadde det blitt knekkebrød hele jula) og et forsøk på å være sosial igjen i noen timer. Innen klokka er 21 så er jeg så stuptrett igjen at jeg godt kunne gått og lagt meg, men så holder man seg våken noen timer ekstra for å tilbringe tid med venner og familie. Stuper vanligvis i seng før midnatt.

Det sier seg vel selv at jeg sliter veldig når det er jobb. I dag f.eks. sto jeg opp før klokka sju. Nå, to timer senere, er jeg fortsatt ikke skikkelig våken. Sitter her og gjesper og gnir meg i øynene (sminke kan jeg bare glemme å bruke). Hjernen fungerer ikke skikkelig, jeg tenker sakte og beveger meg sakte. Når jeg er ferdig på jobb og middagen er unnagjort kryper jeg under dyna igjen for noen timer.

Sånn har jeg det hver eneste mørketid. Jeg har prøvd "alt". I allefall alt jeg vet om. Sånn som dagslyslamper, vitamintilskudd, ginseng, frisk luft, masse søvn, mindre søvn (påtvunget "normalt" søvnmønster) osv. Ingenting hjelper. Litt trist egentlig, for jeg elsker ellers denne tida på året, med advent og jul. Men jeg har jo ingen energi eller overskudd til å gjøre alle de koselige tingene jeg har lyst til. Og tanken på å skulle ha et barn å ta seg av midt oppi alt dette skremmer meg, så jeg blir vel evig barnløs? :klø:

Er forresten 31 år og ellers frisk. Har fått sjekket blodprøver og fått beskjed om at alt er helt ok.

Gjeeeeesp! :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Jeg har brukt dagslyslampe i årevis og har blitt godt hjulpet av det. Hvor hardt har du prøvd? Når du er skikkelig trøtt kan det ta opp mot to uker før du merker effekten.

Det du må gjøre er å karre deg opp på det tidspunktet du egentlig skulle ønske du våknet, og sitte foran lampen. I begynnelsen trenger du antagelig en times tid, og så kan du kanskje gå ned til en halvtime ettersom du merker effekten. Dette må gjøres hver dag så lenge mørketiden varer.

Hvis du har prøvd dette uten effekt så får du bare unnskylde meg, men jeg har virkelig hatt god hjelp av dagslyslampen min. :)

Jeg syns også at tilskudd av D-vitaminer hjelper godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd dagslyslampe i år, men fikk låne en for et par år siden. Brukte den hver dag i en måned, uten at det hjalp. Fikk beskjed om å bruke den ganske mye kortere tid enn det du beskriver da, så kanskje det har noe å si? Eller det kan være at det er forskjell på styrken på lampene og derfor forskjell i tid. Jeg vet ikke helt. Kanskje jeg skulle gitt det et nytt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Eller det kan være at det er forskjell på styrken på lampene og derfor forskjell i tid. Jeg vet ikke helt. Kanskje jeg skulle gitt det et nytt forsøk.
Det er forskjell på styrken på lampene ja, og det er forskjell på hvor nærme du sitter også. Det som er den vanlige 'dosen' er 10 000 lux, og da holder det for de fleste med en halvtime. Når det gjelder den lampen jeg bruker må jeg sitte ganske nærme (ca 30 cm) for å få 10 000 lux, sitter jeg lenger unna så må jeg bruke den lenger.

Men som sagt, det at det virker for meg betyr ikke at det vil virke for deg. Men hadde jeg vært deg hadde jeg gjort et nytt forsøk, for det er utrolig slitsomt å være så trøtt hele tiden.

Og jeg gjentar rådet om D-vitaminer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv dette: Jerntilskudd, Johannesurt (virker først etter 2-3 uker), hver dag en halvtimes tur når det er lyst ute. Evtl også løping ute ved dagslys. Garanterer deg at det hjelper. hvis ikke, får du pengene tilbake;)ikke sov mer enn 8 timer, legg deg og stå opp til samme tid hver dag (også i helgen. Lykke til og god vinter:)

Dette er enkelt, billig og effektivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv dette: Jerntilskudd,

Jerntilskudd skal IKKE tas med mindre man har fått bekreftet at man trenger det! Jern skilles kun ut ved blødning, derfor hoper det seg opp i kroppen om man får for mye.

Jeg har også hatt god effekt av dagslyslampe. Har også brukt den med tidsbryter, slik at den skrur seg på av seg selv en halvtime før jeg skal stå opp, men nå har jo Philips fått en egen wake up light som er mindre enn dagslyslampene og fint kan stå på nattbordet.

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...