Gå til innhold

Kjøpe saxofon i gave

Anbefalte innlegg

Gjest rådvill og varmhjertet :)
Skrevet

Hei!

(Vet ikke helt hvor jeg skal legge denne, men det handler jo om et musikkinstrument, så da blir det kanskje under musikk-delen...?)

Det er altså slik at moren min har hatt lyst på en saxofon en stund, nærmere bestemt en alt-saxofon. Noe mer aner jeg ikke, og jeg vet heller ingenting om saxofoner!! Så jeg lurer på om jeg kan få litt hjelp av dere flinke folk til hva som er lurt å legge vekt på...

For at dere lettere skal kunne svare, skriver jeg litt om moren min sitt utgangspunkt: Hun er en musikalsk dame som har spilt og spiller diverse instrumenter, men som verken har peiling eller den ringeste erfaring med blåseinstrumenter. Det er altså mer sånn at hun kunne tenke seg å ha en saxofon for å leke litt med på hobbybasis (og hvis hun får en vil hun nok helt sikkert ta sax-timer hvis tilgjengelig/mulig der hun bor). Trenger altså ikke noe rådyrt instrument for viderekommende, men noe som passer _hennes_ behov. :)

Så -

1) hva er en god all-round alt-sax????

2) Er det slik at en saxofon er "stemt" i forskjellig toner (eller, eh, hehe.. vet ikke helt hvordan jeg skal si dette her, for jeg har jo virkelig INGEN musikk- eller instrumentpeiling jeg altså..).

3) Noen merker jeg bør foretrekke eller styre unna?

4) Vet du noe om priser?

5) Noe annet du vil tilføye her...?

Det var mange spørsmål og et litt langt innlegg fra min side, så du får svare på så mye du gidder eller kan. :)

På forhånd tusen takk for svar!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå kan jeg ingen ting om saksofoner, men det kan nok de i musikkforretningene! Jeg vil anbefale deg å ta en tur dit hvis du har anledning ;) Å kjøpe brukt er heller kanskje ikke så dumt (det får du også kjøpt i mange musikkbutikker).

Siden hun ikke har spilt før så vil nok de rimeligste holde (tror jeg) :)

Edit: Tror forresten alle alt-saksofoner er stemt i Eb.

Endret av Safira
Skrevet

Takk for svar, Safira! :)

Skal selvsagt høre i musikkforretning også ;-) - men tenkte å forhøre meg litt her også først, om ulike erfaringer. Fikk et annet tips av en annen; nemlig at sax-er har mange deler som har en tendens til å gå i stykker, slik at det kan være lurt å satse på noe med litt mer kvalitet enn det aller billigste. Ellers er jeg jo helt enig med deg at de rimeligste bør holde til en nybegynner - sånn i prinsippet..?! Har også hørt at de rimeligste har blitt mye bedre de siste 10-15 årene. Får se, får se, hva jeg gjør..

Uansett, igjen takk for svaret! :)

Skrevet (endret)

Altsax er den mest anvendelige saxen. Den er stemt i Eb. Dersom hun har planer om å spille litt i korps eller noe med tiden, så er altsax et sikkert valg.

Du kan også vurdere en tenorsax. Den er stemt i Bb, og er litt større.

(Andre typer er bl.a sopransax og baritonsax. Baritonsax er ikke noe særlig "spill alene"-instrument)

Andelen klaffer som kan gå istykker er lik for alle saxer.

For musikkgledens skyld vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe det aller billigste. Det beste tipset er å besøke en butikk som har god peiling på saxofoner. Nå aner jeg ikke hvor du bor i landet, men om du nevner det her, så kan jeg hjelpe deg å finne butikker som har peiling.

Endret av Minien
  • 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for svar! :-)Så hyggelig at dere gidder å svare altså.:)

Nå er saxen kjøpt, det ble en altsax (som jeg skrev at vi var ute etter i det første innlegget)av typen Trevor James The Horn Revolution II. En billig sax, men hun ønsket virkelig ikke noe dyrt (hun måtte jo bli innlemmet i diskusjonen, siden det tross alt er hun som skal spille på instrumentet)- den koster vel ca 7000 kr ny i England. Var inne på et forum (britisk? Amerikansk? Hm..) der hvor akkurat denne saxen var diskutert, og det som sto var at det var en god begynnersax, gitt at munnstykket ble byttet ut, for det var visst ikke så bra..

Så da er det gjort, vi venter spent på at den forjettede saxen skal komme, nytt leketøy til mor, hurra! :)

Skrevet

Gratulerer! Kanskje hun kan tenke seg noen notebøker/spillehefter også? :)

Skrevet

Takk! :)Klart det hadde vært fint med noen noter/hefter..har tenkt tanken selv, men får se hva vi har råd til etter dette (anglo-?)saxiske innhogget i lommeboka, altså.. ;-)

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Ingerid_*
Skrevet
Gjest Gjest_Ingerid_*
Skrevet
Gjest Gjest_Ingerid_*
Skrevet

Prøver igjen! Jeg fikk en altsax av mannen min til jul. Trodde det hadde klikka for han :ler: men jeg har vel nevnt ved noen anledninger at det kunne vært artig å prøvd å spille igjen (har spilt sax i korps for 35 år siden). Jeg har søkt litt rundt på nettet etter noter for nybegynnere, da jeg nå er nødt for å prøve iallefall. Noen tips kunne vært ok å få..... Takknemlig for svar :)

Skrevet (endret)

Oiiii... Saksofoner er dyrt, selv de "små" altsaksofonene.

Jeg kjøpte bruktsaksofon i sommer, det ble 20 000 kr (inkludert en softbag). Men så kjøpte jeg en sax fra merket Selmer da, som er så vidt jeg har forstått det et av de beste merkene, men også et av de dyreste.

Nå har ikke jeg spilt siden jeg var rundt 14, så jeg "trengte" kanskje ikke en så god sax, men jeg er syk og har lite energi, så jeg trengte et lettspilt instrument. Og etter min erfaring er de billigere saksene myyyye tyngre å spille på enn de dyre.

a) Den jeg har er god og lettspilt, det er en Selmer serie III altsaksofon. Kan dessverre ikke så mye om merker og den slags, så vet ikke hvilke like gode eller bedre alternativer du har å velge mellom.

2) Altsaksofonen er stemt i Eb.

3) Aner ikke... Yamaha har sikkert noen OK instrumenter, men tror ingen av dem kan måle seg med Selmer. Husker jeg riktig ble jeg fortalt at det var tre virkelig gode merker innen saxer, Selmer og to andre - men de andre husker jeg ikke, haha.

4) Som sagt, min ble på 20 000. Men så klart får man tak i billigere instrumenter. Kanskje du kunne hørt med lokalkorpset og spurt litt om hva de pleier å kjøpe?

5) Saksofon er råkult!! B-)

PS: Ser noen nevner tenorsax. De har råkul klang, liker dem egentlig bedre enn altsaxen, men de er ofte litt tyngre å spille på - og enda dyrere å kjøpe...

EDIT: Ops, ser at du allerede har kjøpt instrumentet. Gratulerer, og for en snill datter/sønn du er!!! :)

Endret av Tonje!
Skrevet
Prøver igjen! Jeg fikk en altsax av mannen min til jul. Trodde det hadde klikka for han :ler: men jeg har vel nevnt ved noen anledninger at det kunne vært artig å prøvd å spille igjen (har spilt sax i korps for 35 år siden). Jeg har søkt litt rundt på nettet etter noter for nybegynnere, da jeg nå er nødt for å prøve iallefall. Noen tips kunne vært ok å få..... Takknemlig for svar :)

Jeg kjøpte nylig Jazz Ballads (16 Famous Jazz Ballads) fra www.notebutikken.no (det er noe rart med siden nå, scroll nedover så ser du produktet). Her er det mange kjente og fine sanger, og kompet er bra.

Jeg har ikke spilt siden jeg var omtrent... 14-15? Eller noe sånt. Og jeg klarer notene her helt fint. Nå spilte jeg til gjengjeld mye som liten da, startet i korps i 2. klasse på barneskolen, og var ganske flink. Men likevel, mange av notene jeg klarte da kommer jeg ikke til å klare nå med en gang :)

Skrevet
Jeg kjøpte nylig Jazz Ballads (16 Famous Jazz Ballads) fra www.notebutikken.no (det er noe rart med siden nå, scroll nedover så ser du produktet). Her er det mange kjente og fine sanger, og kompet er bra.

Jeg har ikke spilt siden jeg var omtrent... 14-15? Eller noe sånt. Og jeg klarer notene her helt fint. Nå spilte jeg til gjengjeld mye som liten da, startet i korps i 2. klasse på barneskolen, og var ganske flink. Men likevel, mange av notene jeg klarte da kommer jeg ikke til å klare nå med en gang :)

Takk for svar, da får jeg gå til innkjøp av et notehefte via notebutikken for å komme igang :fnise:

• 2 uker senere...
Skrevet

Føler denne tråden må kommenteres...

Yamaha Yas 275 (eventuelt doble prisen med yas 475) Er de desidert beste saksofonene for nybegynnere;

De er lettest å intonere(spille reint)

Lettest å få god lyd med

Lettest å reparere

I tillegg til at de er blant de saksofonene som holder seg best i verdi.

Etter denne diskusjonen å dømme, er dette altså det desidert beste alternativet.

Selv spiller jeg på en selmer serie 3, så ikke misforstå, men altså for hobby saksofonister og nybegynnere er ikke dette det beste alternativet.

Selmer super action serien (eks serie 3 som ble nevnt)

krever endel mer av den som spiller, så dersom ikke spillingen vedlikeholdes så godt vil de fleste spille surere og med dårligere klang enn de ville gjort med en 20000 kroner billigere yamaha.

Når det gjelder spillebøker;

Gå på en av nettsidene, kjøp en nybegynner bok, med disse kommer du gjennom mange ulike stilarter, du får hjelp til å se hvilke grep som brukes og har en grei progresjon.. Ta to sider i uka og du vil merke store fremskritt...

Når du føler deg litt tryggere, kjøp en spillebok med sanger fra sjangre du liker, så øker sikkert motivasjonen;)

Skrevet
Jeg kjøpte bruktsaksofon i sommer, det ble 20 000 kr (inkludert en softbag). Men så kjøpte jeg en sax fra merket Selmer da, som er så vidt jeg har forstått det et av de beste merkene,

Selmer er kongen blant saksofoner, ja. Husk at selv om den var dyr, vil den ikke synke så mye i verdi hvis du senere skulle selge den. Det er fordelen med å kjøpe det beste merket.

Skrevet
Selmer er kongen blant saksofoner, ja. Husk at selv om den var dyr, vil den ikke synke så mye i verdi hvis du senere skulle selge den. Det er fordelen med å kjøpe det beste merket.

Ja, jeg trøster meg litt med det. Ikke at jeg per i dag har noen tanker om å selge, men det er godt å vite at jeg i hvert fall vil ha muligheten til det i fremtiden, uten å tape så veldig mye på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...