Gå til innhold

Hva kan man forvente av bhg?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Lettere forvirret

Min datter på snart to har nettopp begynt i bhg. Etter det har hun blitt en bølle i lek med andre barn, hun dytter, kaster sand, slår og fratar leker, slik var hun slett ikke før! Jeg skal snakke med bestyrer om det i morgen, men vet ikke helt hva jeg skal si. Er slikt noe man bare må regne med når de går i bhg?

På fredag hadde hun klatrer opp på et lekehustak og falt ned før noen oppdaget hva hun drev med, og kom hjem med blåøye og masse skrubbsår. De vet hun er travel og kjapp, at hun finner på mye rart - er det formye forventet at de holder øynene på henne og passer på at slikt ikke skjer? Damen som forklarte hva som var skjedd, himlet også litt med øynene da hun sa at datteren min var så høyt og lavt hele tiden og vanskelig å passe på.

I tillegg kunne ingen si om hun hadde SPIST noe av den frukten de hadde fått utdelt, eller om hun bare hadde fått den...og til tross for at jeg har nevnt det for nesten alle de ansatte at hun bruker smokk når hun skal sove, så visste ikke vedkommende som skulle legge henne den dagen det, og hun hadde grått og grått i lange tider før hun omsider sovnet.

Er det formye forlangt at de passer på slik at slike ulykker ikke skjer? Eller ser etter at de små faktisk får i seg maten de blir servert? Og at beskjeder overbringes til de som skal ha ansvar? De har ikke noe kontaktpersonsystem, noe som gjør det litt vanskelig. I tillegg er det rot med opplysninger, dårlig med beskjeder osv.

Hvis dette er en av de beste bhg-ene som er i kommunen, så blir jeg litt skremt over tilbudet ellers. Så dere som er litt mer garva eller jobber i bhg selv; hva kan jeg forvente av personalet? Og hva kan jeg ikke forvente? Er dette slik det er overalt?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det er UMULIG å følge med hele tiden. Men jeg vil tro at personalet gjør sitt beste.

At barn faller og slår seg er helt vanlig, barnehage eller ikke. Og det er lover som forteller hvordan det skal være i barnehager. Det er regler for hvor langt det kan være ned fra lekeapparater og hva som skal være under disse (sand f.eks).

Når det gjelder mat/frukt, så er det heller ikke lett å få med seg hva alle spiser. Og langt verre er det å huske hvem som har spist hva når foreldrene henter. Ofte er det kaotiske tilstander når det spises.

Jeg synes at det er rart at de ikke merket dette med smokken. Jeg vil tro at personalet er interessert i at barnet skal sovne. Dette synes jeg at du kan ta opp i møte med styreren.

Barnehager har ofte personalmangel. Enten pga sykdom eller fordi det rett og slett ikke er mange nok som jobber der. Så vidt jeg husker er det mellom 4 og 6 barn på hver voksen i barnehagen (kommer litt an på barnas alder). Og i perioder er det mye bråk og kaos. Slik blir det bare.

Personlig synes jeg ikke at barna har vondt av å falle eller krangle litt, så lenge sikkerheten er ivaretatt. Og det skal den være.

Det er lov til å komme med innspill til personalet. Du kan jo ta opp dette med kontaktperson og spørre om dette er mulig. Ofte ser jo de som jobber i barnehagen ting fra SIN side, akkurat som du ser det fra DIN side. Kanskje de bare er glad for at du tar det opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gang skyld skal jeg ikke forsvare barnehagen... :o

Jeg synes du har all grunn til å klage på dette..

Der jeg er ped. leder vet vi hva barna har spist og om de har sovet, nettopp fordi dette er noe av det foreldrene lurer på- om man ikke husker det kan man skrive det opp. Og det med smokk er noe de burde ha merket seg!! :fy: Tryggheten er alfa og omega og for henne er tydeligvis smokken en trygghet ved hvile/ søvn...

Viktige beskjeder er det dere anser som viktig og det bør jo være en rutine på å dele slike opplysinger personalet seg i mellom

Og har ikke denne avdelingen primærkontaket- hvem hadde tilvenningen da...hmm, jeg undrer meg veldig!!

Det med fall og at barn slår seg er ikke til å unngå, MEN vi skal jo alikevel opplyse om hvordan det skjedde. Og det er viktig å være ydmyk. Jeg blir lei meg når barna slår seg og liker det så klart ikke at de får vondt...

Det er sånne barnehager som ødelegger for gode barnehager :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke ut fra egne erfaringer. Har en sønn som også er høyt og lavt hele tiden. Veldig aktiv kar som elsker å klatre, men på tross av det har han aldri ramla ned fra hverken tak eller andre lekestativer.

Han har naturligvis fått skrubbsår, og en gang slo en annen han i hodet så han svimte av, men jeg har hele tida følt meg trygg på at han blir passet godt nok på. Det kan såklart ha vært en engangstilfelle som ikke er representativt for hvordan man passer på barna i denne barnehagen.

Jeg forventer også at personalet merker seg hva og hvor mye han spiser, og hva som skal til for at han sovner. Faktisk så bruker barnehagepersonalet å si hvor mye av matpakka si han har spist, uoppfordra.

Mer herjing - slåing, biting og kasting tror jeg man må regne med med en gang. Både fordi de bryner seg mer i barnehagen, og fordi de, spesielt i begynnelsen, reagerer litt på den måten. Min erfaring er at det går over, og at det er greit å være enige om hvordan man griper det an slik at det er samme reglene i barnehagen som hjemme.

Jeg er altså ikke fag-menneske, men bare mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke ut fra egne erfaringer. Har en sønn som også er høyt og lavt hele tiden. Veldig aktiv kar som elsker å klatre, men på tross av det har han aldri ramla ned fra hverken tak eller andre lekestativer.

Han har naturligvis fått skrubbsår, og en gang slo en annen han i hodet så han svimte av, men jeg har hele tida følt meg trygg på at han blir passet godt nok på. Det kan såklart ha vært en engangstilfelle som ikke er representativt for hvordan man passer på barna i denne barnehagen.

Jeg forventer også at personalet merker seg hva og hvor mye han spiser, og hva som skal til for at han sovner. Faktisk så bruker barnehagepersonalet å si hvor mye av matpakka si han har spist, uoppfordra.

Mer herjing - slåing, biting og kasting tror jeg man må regne med med en gang. Både fordi de bryner seg mer i barnehagen, og fordi de, spesielt i begynnelsen, reagerer litt på den måten. Min erfaring er at det går over, og at det er greit å være enige om hvordan man griper det an slik at det er samme reglene i barnehagen som hjemme.

Jeg er altså ikke fag-menneske, men bare mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen der jeg har/har hatt mine barn har jeg følt meg veldig trygg på at de ble ivaretatt. Aller først fikk jeg en oppstart-samtale med avdelingsleder, der jeg fikk fortelle alt jeg hadde lyst å si om mitt barn, og jeg fikk spørre om alt jeg kom på å spørre om da. Så fikk jeg jo en utmerket fin årsplan som faktisk var leservennlig og konkret. Barna fikk en primærkontakt å forholde seg til, og det ble ført loggbok hver dag. Der kunne jeg lese om hvor mye han/hun hadde spist, når og hvor lenge sovet. Hvem lekt sammen med, og litt hva som hadde skjedd i løpet av dagen. Stod også om det manglet bleier, klær eller andre ting. VELDIG BRA! Dessuten veldig bra hente- og bringe-situasjon, der en av de ansatte kom og tok imot og vi fikk utveksle informasjon på en rolig måte.

En barnehage blir ikke bra sånn helt uten viderere. Det kan lett bli kaos med så mye barn og voksne, og så mange behov ute å går... Det må jobbes grundig med kvaliteten på alle ledd, hele tiden. Og det bør dokumenteres slik at vi foreldre kan lese og bli kjent med hva barnehagen er og hva den tilbyr.

Et råd til slutt: be om samtaler og gi tilbakemelding. Still krav. Du forventer det du forventer. Formidle dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kajsa-krabat

Håper samtalen gikk bra og at du fikk frem det du ville. Jeg FORVENTER faktisk av barnehagepersonalet at de kan svare meg på (eller henvise meg til noen som kan svare) hvor mye hun har spist sovet etc. Jeg skjønner og at det er hektisk til tider i en barnehage, og etter jeg hadde vært litt vikar i forskjellige barnehager så har jeg også kjent det på kroppen hvordan det er å være i en barnehage-hverdag. Men alle foreldre er jo opptatt av netopp sitt eget barn, og det er tungt å være mor og må forlate de små gullklumpene sine til noen andre, de er jo tross alt det mest dyrebare vi har! Og i hverfall jeg blir veldig lei meg om jenta mi har slått seg i barnehagen og jeg ikke kunne være dær.

Kanskje du vil skrive litt om hva du sa og hvordan tilbakemeldinger du fikk? Jeg syntes det er kjempe vanskelig å skal ta opp noe med barnehagen..... redd for at de skal ta det som direkte kritikk... men så er vi nå veldig fornøyd med barnehagen vår da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redde for å spørre eller tipse barnehagen om dere ikke er fornøyd. De aller fleste er interesserte i å forbedre seg og det er ikke sikkert at de vet om tingene dere er misfornøyd med.

Men pass på "tonen". Ikke gå til angrep.

Spør om grunner for at personalet gjør ditt og datt.

Si i fra om dere vil at personalet skal følge med på hva barnet spiser eller hvor lange det sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Høres ut som om det er litt kaos i den barnehagen. Med tanke på at barnet er så lite og ikke lenge siden barnet ditt begynnte der, bør hun få litt ekstra oppfølging, også foreldre. Det burde jo være i barnehagens interesse, for de ønsker vel å bli best mulig kjent med barnet og deg. Dette er jo en ny situiasjon for dere begge.

Det er helt vanlig med skrubbsår, neseblod, knall og fall, det er noe man må regne med fordi barn prøver ut kroppen sin hele tiden. "Se hva jeg klarer!" en likevell bør de følge bedre med på så små barn. Men generelt virker det som om barnhagen ikke fungerer tilfredstillende, dette er jo en tjeneste du betaler for og bør sette krav til. Men fint at du sier ifra om det som bekymrer deg, vær ærlig men ikke anklagende. Kanskje avdelingen er inne i en vanskelig periode av forskjeldige grunner. Kanskje best å snakke med Pedagogisk leder, hun er jo ansvarlig for avdelingen og skal vite om det som foregår der. Jobber selv i en barnehage og syns ikke dine beskrivelser kjennetegner en god barnehage. Ønsker deg lykke til med barnehage året! Fortell oss hvordan det går videre da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Min erfaring er at det er UMULIG å følge med hele tiden. Men jeg vil tro at personalet gjør sitt beste.

At barn faller og slår seg er helt vanlig, barnehage eller ikke. Og det er lover som forteller hvordan det skal være i barnehager. Det er regler for hvor langt det kan være ned fra lekeapparater og hva som skal være under disse (sand f.eks).

Når det gjelder mat/frukt, så er det heller ikke lett å få med seg hva alle spiser. Og langt verre er det å huske hvem som har spist hva når foreldrene henter. Ofte er det kaotiske tilstander når det spises.

quote]

Syns du lager litt for mange unnskyldninger for personalet her......måtte bare si det. Det er jo tross alt profesjonelle mennesker som jobber der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmann: Barnehager er forskjellige.

De barnehagene jeg har jobbet i har vært totalt forskjellige.

I den ene var dt orden og skikkelig opplegg der alle hadde oversikten over alt. I en annen var det ofte kaos.

For mange barn og for få voksne. Masse fravær blant personalet og stor spredning i laderen på barna var to av grunnene.

Vi måtte som regel legge barn samtidig som andre spiste.

Frukt og mat ble kastet/mistet på gulvet og det er ikke lett å se hvem sin skive med prim som tilhører hvem.

Riktignok hadde vi som regel oversikten, men det var lett å komme ut av tellinga enkelte ganger.

Men hos oss hadde barna med seg matboks og restene fulgte med hjem. Det burde være lett for foreldrene å se hvor mye barnet hadde spist, men likevel fikk vi stadig pørsmål om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Min datter på snart to har nettopp begynt i bhg. Etter det har hun blitt en bølle i lek med andre barn, hun dytter, kaster sand, slår og fratar leker, slik var hun slett ikke før! Jeg skal snakke med bestyrer om det i morgen, men vet ikke helt hva jeg skal si. Er slikt noe man bare må regne med når de går i bhg?

På fredag hadde hun klatrer opp på et lekehustak og falt ned før noen oppdaget hva hun drev med, og kom hjem med blåøye og masse skrubbsår. De vet hun er travel og kjapp, at hun finner på mye rart - er det formye forventet at de holder øynene på henne og passer på at slikt ikke skjer? Damen som forklarte hva som var skjedd, himlet også litt med øynene da hun sa at datteren min var så høyt og lavt hele tiden og vanskelig å passe på.

I tillegg kunne ingen si om hun hadde SPIST noe av den frukten de hadde fått utdelt, eller om hun bare hadde fått den...og til tross for at jeg har nevnt det for nesten alle de ansatte at hun bruker smokk når hun skal sove, så visste ikke vedkommende som skulle legge henne den dagen det, og hun hadde grått og grått i lange tider før hun omsider sovnet.

Er det formye forlangt at de passer på slik at slike ulykker ikke skjer? Eller ser etter at de små faktisk får i seg maten de blir servert? Og at beskjeder overbringes til de som skal ha ansvar? De har ikke noe kontaktpersonsystem, noe som gjør det litt vanskelig. I tillegg er det rot med opplysninger, dårlig med beskjeder osv.

Hvis dette er en av de beste bhg-ene som er i kommunen, så blir jeg litt skremt over tilbudet ellers. Så dere som er litt mer garva eller jobber i bhg selv; hva kan jeg forvente av personalet? Og hva kan jeg ikke forvente? Er dette slik det er overalt?

Takker for svar.

Først og fremst: En barnehage vil aldri bli perfekt - iallfall ikke slik perfekt som man ser eksempler av på barnetimen når de følger lille ”kaia” sin dag i barnehagen.

Det er mange faktorer som spiller inn og former barnehagen til slik den er, og de to aller største faktorene er stress og dårlige kommunikasjonskanaler mellom de ansatte. Deretter kommer det en lang rekke, alt ifra praksis til personligheter.

Din datter er ingen bølle, LOL, hun trenger bare grenser. Det er nettopp barnehagepersonalet som har ansvaret for å sette disse grensene i selve barnehagen. Det er selvsagt kritisk at din datter også møter konsekvente grenser ellers i hverdagen når hun ikke er i barnehagen. Alle barn i akkurat den alderen begynner å teste alle og enhver, selv situasjoner, og det blir opp til oss voksne å avgjøre når vi føler at barnet går for langt i sin utforsking av sine omgivelser. Don’t panic! Just act! :D

Små ulykker kan skje i en barnehage, og dette vil prege både deg og din datters hverdag i hele barnehageperioden - ja, selv på skolen! De store ulykkene skal IKKE skje verken i barnehager eller på skoler, og dette er fordi både barnehager og skoler er pliktet å fysisk sikre både omgivelsene og barna selv, så nettopp dette ikke skal skje.

Jeg synes små barn på lekehustak høres skummelt ut, nettopp fordi alvorlige ulykker kan skje i slike tilfeller. Dersom et barn faller fra en viss høyde og lander feil, så kan barnet knekke nakken. Nakkeknekk kan få alvorlige men, selv døden som følge, så der hadde jeg vært streng hadde jeg vært deg. Men det er selvsagt kun MIN mening.

Når barna spiser, så tror jeg neppe det er tradisjonell praksis å følge med på hvert eneste barn og notere hva de spiser – det er iallfall ikke lett å huske to/tre måltider pr. barn av kanskje 15-20 stykker. Men dersom du er en som ønsker spesifikt å vite hva/hvor mye ditt barn spiser om dagen, så er jeg sikker på at de klarer å ordne det slik at det blir oppfølgt og eventuelt nednotert.

Det med smukken er en bagatellfeil fra barnehagens side, noe som kan reflektere ustruktur fra avdelingslederens side. Hun/han BØR opprette en liste fremme for alle, for eksempel på en oppslagstavle, der det står detaljer rundt de barna som skal sove – detaljer som går på smokker, sovetider og etc.

Det høres ut som om den barnehagen du beskriver har et ustrukturert system, ergo en dårlig leder. Det er avdelingslederne som har det fulle ansvar å legge til rette for best mulig struktur blant både ansatte, barna og sikkerhet (ikke minst)! Hva er det som gjør denne barnehagen til den ”beste i kommunen” i dine øyne? Det må i så fall være et feilaktig rykte. Her er det for mange glipper, rett og slett.

Jeg anbefaler deg å notere sort på hvitt alt det negative og legge det til side. Jeg sier ikke med dette at du kun skal fokusere på det negative, men at du skal lage en totaloversikt over det som kan være negative faktorer for ditt barn, alvorlige eller ei. Det bør nemlig være minst mulig av dem!

Jeg var nok litt for sent ute med mitt innlegg, i og med at du skal ta dette opp ”i morgen”, men her var iallfall mine råd. Jeg håper jeg hjalp deg noe på vei. Det viktigste av alt er at du IKKE skal være redd for å spørre på forum som dette, så bare spør i vei om du føler du trenger mer inputs.

Klem fra meg! :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, ro ned bæra.

Få deg en unge til så blir du ikke så "hysterisk" / oppskjørtet / fortvilet....

(Godt ment altså... Vi ser tydelig forskjell på hysteriske ettbarnsmødre og de som kommer med tredjemann...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fremdeles litt forvirret

Her var det mange bra svar. Først av alt, jeg fikk ikke snakket med ped. ansvarlig på mandag, bare spurt i farten om det er normalt at hun er blitt så bøllete etter at hun startet i bhg. Og det var det visst, det var ikke noe å brys seg om. Men det er det jo klart jeg gjør - det er ikke noe hyggelig at ungen din terroriserer resten av ungeskokken i sandkassen i nabolaget, f eks!

Fikk konferansetime til i morgen, og jeg fikk en litt vemmelig følese av at det var endel DE også gjerne ville diskutere. (Når folk sier det ikke er noe spesielt, pleier det ofte å være akkurat det. :o )

Denne bhg skulle være den beste fordi det var så god oppfølging av ungene. Både i forhold til nok og stabilt personale, i forholdt det pedagogiske opplegget og oppfølgingen av hver enkelt unge. Dessverre har jeg sett flere glipper enn jeg nevnte over - som f eks at alle fireåringene lekte alene med lukket dør inne på et puterom, at det ved et tilfelle var femten barn ute og INGEN voksne, at man ikke vet hvor ungen min er når jeg kommer for å hente henne ("hun var her for et øyeblikk siden"), osv. Først igår fikk jeg plan for høsten, og først visste ikke ped. ansvarlig hva jeg snakket om engang...

Som sagt, jeg begynner å tro det er svært lavt nivå på barnehagene her i kommunen, siden dette skal være den beste og jeg rett og slett ikke får den helt store tillitsfølelsen. Jeg kommer til å ta opp behovet for en primærkontakt i morgen, og synes det er litt dårlig at det går på omgang pr uke hvem som har ansvaret for de små. Jeg vet ikke hvor mange ganger datteren min har kommet hjem med feil bleietype, så det er tydeligvis ikke så oversiktelig der, nei.

Jeg har ikke tenkt å ha flere barn, Tex, da jeg har større barn også, men det er lenge siden de var i den alderen, og jeg føler meg ikke spesielt hysterisk heller. Jeg bare undrer meg over opplegget, og setter stor pris på tilbakemelding om at det er flere enn meg som synes dette er litt uproft.

Takk for svar, skal si hvordan det gikk i morgen! Har noen noen flere råd, er det enda tid igjen å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange ganger datteren min har kommet hjem med feil bleietype, så det er tydeligvis ikke så oversiktelig der, nei.

Feil bleietype....??

Makan til pirking............. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kajsa-krabat

Syntes det er litt urimelig å kalle noen for" hysterisk ettbarnsmor", SELV om det er "godt ment". Jeg tviler sterkt på at jeg vil bry meg mindre om hvor mye mitt tredje barn spiser enn hva jeg bryr meg nå mens jeg bare har ett barn. Greit at en hysterisk ettbarnsmor steriliserer smokken ved å koke den og en trebarnsmor steriliserer en smokk ved å grave den frem fra under sofaen og bare blåse av den, men jeg vil da inderlig tro at man blir like lei seg om tredjemann skader seg som da førstemann gjorde det? I grunnen tror jeg nok det kan være begge veier, at en trebarnsmor er hysterisk for tredjemann, det er jo trossalt "lillebanet". Jeg vil ikke kalle meg for hysterisk eller overbeskyttende, men at barnehagen kan svare på om barnet har fått i seg noe mat iløpet av en hel dag, det forventer jeg faktisk! Og da mener jeg ikke at de skal svare meg på "halve skiver" men at de kan bekrefte om barnet har spist eller ikke. Jeg pleier å spørre "Har hun spist noe i dag?" Og da svarer de at enten har hun spist bra, eller så har hun spist feks. bare pålegg.... Og det mener jeg en barnehage skal ha kontroll på. Heller her er det ingen ting som er personlig eller vondt ment!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil bleietype....??

Makan til pirking............. :roll:

Det er snakk om: "Mange bekker små..." i akkurat dette tilfellet.

Noe som forklarer praksisen i akkurat den barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke like forvirret lenge

Med feil bleietype mener jeg at de små har hver sin skuff med stellesaker, og jeg har lagt igjen nesten en pakke bleier der som knapt har vært rørt. I stedet har de brukt noen andre sine bleier. Det blir dyrt for noen andre, og de burde kunne lære seg hvilken unge som eier hvilken skuff. Det var ikke verre enn det, Tex.

Nå skal jeg avgårde, og etter å ha snakket med en annen mamma derfra (som heller ikke er hysterisk eller ettbarnsmor) som er like betenkt over standarden i kommunen om dette er beste sted, så føler jeg meg litt tryggere på at dette er reelt og at vi må prøvå å komme frem til en bedre ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke like forvirret

Med feil bleietype mener jeg at de små har hver sin skuff med stellesaker, og jeg har lagt igjen nesten en pakke bleier der som knapt har vært rørt. I stedet har de brukt noen andre sine bleier. Det blir dyrt for noen andre, og de burde kunne lære seg hvilken unge som eier hvilken skuff. Det var ikke verre enn det, Tex.

Nå skal jeg avgårde, og etter å ha snakket med en annen mamma derfra (som heller ikke er hysterisk eller ettbarnsmor) som er like betenkt over standarden i kommunen om dette er beste sted, så føler jeg meg litt tryggere på at dette er reelt og at vi må prøvå å komme frem til en bedre ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...