Gå til innhold

Gave til nybakte foreldre..


Supramundane

Anbefalte innlegg

Hva er "typisk" å gi i gave til nybakte foreldre?

Jeg tenkte kanskje noe tøy i litt større størrelse til babyen (siden de kanskje får nok som er passelig akkurat NÅ), og en liten leke? Pluss gavekort på kinobilletter + barnevakt til foreldrene.

Er det en fin gave??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_hei_*
Hva er "typisk" å gi i gave til nybakte foreldre?

Jeg tenkte kanskje noe tøy i litt større størrelse til babyen (siden de kanskje får nok som er passelig akkurat NÅ), og en liten leke? Pluss gavekort på kinobilletter + barnevakt til foreldrene.

Er det en fin gave??

nå skal det nevnes at ungen vår ikke er født enda så jeg vet jo egentlig ikke hva som er fint å få, men jeg synes kinobilletter + barnevakt høres veldig flott ut (dog denne gaven blir nok ikke benyttet før en god stund etter fødsel).

jeg hørte om ei som fikk denne lampen fra Ikea. den ble visstnok hyppig brukt ved amming om natta. lyset er ikke så sterkt, så hverken foreldre eller barn blir blendet og blir lys våkne..noe som gjør det lettere å sovne igjen. lampen er oppladbar (kan tas med overalt og brukes uten noen ledning). den fåes i forskjellig fasong og farger (rød, blå eller grønn).

ellers er vel klær alltid nyttig, men kanskje du kan kjøpe noe som kan brukes litt lenger frem i tid. jeg har skjønt det slik at man ofte får mye i nyfødt strl, som fort blir for smått..

også har jeg hørt at man ofte får mye "tull" som feks. olabukser til nyfødt- som jo ikke er særlig praktisk klesplagg, men show off/artige klær som brukes typ en gang. men, som sagt, barnet vårt ligger fortsatt i magen og jeg aner egentlig ingenting om dette.. :fnise:

er veldig artig med slike som deg som faktisk undersøker litt hva man bør kjøpe da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin gave, beste klærne noen kunne gitt oss var ulltøy i str 60, det kan brukes fra nyfødt med oppbrett og gjennom hele vinteren siden det strekker seg :) Hvis du skal kjøpe bomullstøy, gå for str 68, man får så vanvittige mengder i str 62, vi rakk knapt å bruke alt før det var for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barselpizza :). Ta med masse pizza på barselbesøket. Vertskapet slipper å lage mat, og man slipper å dekke på og ta oppvasken etterpå.

Ulltøy er fint å få i gave, man får gjerne så enorme mengder bomullstøy. Body, strømpebukse eller sparkebukse i ull.

Balaclava-lue er veldig praktisk.

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin gave, beste klærne noen kunne gitt oss var ulltøy i str 60, det kan brukes fra nyfødt med oppbrett og gjennom hele vinteren siden det strekker seg :) Hvis du skal kjøpe bomullstøy, gå for str 68, man får så vanvittige mengder i str 62, vi rakk knapt å bruke alt før det var for lite.

Jeg er helt enig i dette! Ulltøy er en super gave. For eksempel Janus får du kjøpt på Obs!, en body koster 159 kr tror jeg. Det er forholdsvis dyrt, men en helt UTROLIG god kvalitet! Kjempefint å få slike ting i gave også, det er ikke noe man kanskje prioriterer å kjøpe så mye av selv siden det er kostbart.

Jeg fikk en datter for 7 uker siden, og har fått en god del gaver til nå. Det går for det meste i klær, og det meste er blitt byttet allerede.. Dette fordi det var mye kjoler og snekkerbukser og annet upraktisk. Fint ja, men ikke særlig nyttig. Jeg har derfor byttet inn alt i bodyer, og da gjerne med åpning foran, slik at babyen slipper å måtte få den over hodet. Jeg har også levert inn ting med Hello Kitty og slike ting på, eller det som er veldig rosa (fikk fort overdose av alt rosa..!) men det er en smakssak.

Sørg ihvertfall for at det du kjøper kan byttes, vi fikk for eksempel en søt (men upraktisk) kjole i for liten størrelse som ikke lenger kunne byttes da vi fikk den, fordi det var kun 14 dagers bytterett.. Det er kjedelig.

Det at du tenker på foreldrene oppi alt dette, og ikke bare kjøper til babyen, rører meg! Det er det nesten ingen som gjør av de jeg kjenner. Etter at jeg selv har fått barn så har jeg bestemt meg for å også gi foreldrene (spesielt mor) en oppmerksomhet også, det er litt av en jobb å gå gravid og føde frem et barn!! :)

En annen ting som jeg selv er blitt oppmerksom på etter å ha fått barn selv, er ulike typer body.. De med kort arm egner seg dårlig til vinteren. De med knepping foran er veldig grei å få av og på, selv for de med mange tommeltotter :)

Hettegensere er ikke så praktisk, ikke skjørt og kjoler heller. Det krøller seg og lager bare mer frustrasjoner!

De gavene jeg har satt aller mest pris på og ikke byttet inn, er pysjamaser uten ben nederst, ull-lue, ullbody (her finnes kanskje ikke de fresheste fargene (Cubus har mønstrete ullklær i nøytral farge!), men heller et nyttig plagg i "basisfarge" enn noe kjempekult som ikke brukes..), håndkle og vaskeklut i andre farger enn rosa (gult, hvitt osv.) fleecedress, Ulvang-sokker, bøker, bamse, smykkeskrin, sengesett, rangler og klær i str. 68 som vi ennå ikke har mer enn nok av.

Supert at du tenker deg litt om før du kjøper gave, så er sjansen større for at de du gir det til får brukt det også!

Kinobilletter og barnevakt er også kjempefint, selv om jeg personlig ville tenkt at det ble veldig lenge til. Et tips er blader, druer, sjokolade, håndkrem eller noe sånt.. Eller hva med middag? Gavekort på middag hvor du lager mat til de en dag?

Kanskje en av ti av mine gjester har tatt med seg noe til kaffen når de kommer på besøk, så tilby deg gjerne å ta med noe slik at de slipper å tenke ut og styre med det.. Trenger ikke være mer enn en pose klementiner, skolebrød fra baker´n eller en boks med god is! :)

Dette er VEL så fint som en gave syns jeg, det viser omtanke og forståelse for at dagene er snudd på hodet!

Kos deg på besøk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest filletante

Jeg har kjøpt et godt og veldig fint sett med hånsåpe og håndkrem i pumpeflaske på apoteket til foreldrene, fordi det sikkert blir mye håndvask nå, og da blir man tørr på hendene også ;) Pumpeflaskene er veldig fine, og står på et porselensfat, så det er fint å ha fremme på badet også, og gøy å gi noe fint ;)JEg vet at de ikke prioriterer kremer og lukus til seg selv, så da er det kjekt å kunne bidra der!

Så har jeg kjøpt et merinoull-pledd til lillebarnet, også fra apoteket. Fra før har de fått en "kjeledress" i nyfødtstørrelse samt lue og votter. De hadde arvet mye klær, men det var fra et sommerbarn, så de hadde ikke så mye varmt. Til jul får babyen en ullfrotte- pysjamas med fot fra nøstebarn, i litt stor størrelse så den i allefall holder i vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange kjempegode svar! Veldig greit å få litt tips på hva som er greit å kjøpe, vil jo gjerne at de skal bli glade - og vi vil veldig gjerne vise at vi er så lykkelig på deres vegne, og at vi stiller opp når de trenger en liten pause (derfor kino + barnevakt). Takk igjen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg har pleid å kjøpe noe litt luksus til mor, gjerne en dyr krem eller noe annet litt dyrt og unødvendig, sånn bare fordi hun fortjener å skjemmes bort litt :) Til noen jeg kjenner kjøpte jeg også et sånn skinn til å ha oppi vogna, det ble visstnok brukt veldig mye.

Men,jeg har ikke barn selv da, så du bør kanskje høre litt mer på de med førstehåndserfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne hadde med tøy og boller. Det var så koselig å få ferske boller. Så det ga jeg baka kanelboller til en nabo som fikk barn og fikk masse takk. De ble kjempeglade for det.

Ellers så ble jeg selv veldig gla for fra Willow tree (vi fikk nr to på bilde)

Men det fins utrolig mange fine familiefigurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...